'Start advertenties op Amazon Prime trekt miljoenen weg bij lineaire tv'

'Start advertenties op Amazon Prime trekt miljoenen weg bij lineaire tv'
  • Media
  • 16 okt 2024 @ 11:33
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Amazon Prime gaat in 2025 advertenties in Nederland aanbieden. Jeffrey Koen, AV director dentsu Benelux duidt de gevolgen.

Het grote verschil tussen Amazon Prime en de andere streamingservices is volgens Koen dat eerstgenoemde alle abonnementen gaat omzetten naar een zogenoemde SAVOD (Subscription Advertising Video On Demand) model. Er blijft dus geen advertentievrije vorm meer bestaan. Amazon Prime wordt op basis van een inschatting hiermee in één klap dé streamer met het grootste advertentiebereik.

Begin dit jaar kondigde HBO Max en SkyShowtime al aan dat ze een abonnement gingen aanbieden op basis van advertenties. Disney+ volgde eind september met deze aankondiging. AdAlliance heeft de advertentieruimte van de streaming services gebundeld, waarbij er volgens GFK inclusief Videoland een gezamenlijk advertentiebereik ontstaat van anderhalf miljoen mensen.

Bron: GFK DAM/GXL – Inschatting Bereik streaming services.

Jeffrey Koen (zie foto boven): ‘Voor de adverteerder is deze aankondiging van Amazon Prime goed nieuws. Naast dat Amazon concurrentie gaat bieden aan het streamingpakket van AdAlliance zorgt dit ook voor een extra alternatief voor de overvolle TV-markt. De manier van video consumeren wordt ten slotte ook voornamelijk op het grote scherm gedaan.’

Zoals bekend wordt het volgens Koen steeds lastiger en kostbaarder om de 20-49 doelgroep via TV te bereiken, terwijl 62% van de streamingabonnees in de doelgroep 20-49 valt. Koen: ‘Het toevoegen van de streamingservices in de videomix kan dus snel toegevoegd bereik leveren. Hierdoor ligt er een enorme kans voor adverteerders om deze doelgroep efficiënt te bereiken via het grote scherm, ondanks de relatief hoge basis CPM van deze streamingpartijen. Deze CPM is namelijk op kwaliteit vergelijkbaar met de TV CPM in de doelgroep 20-49. Uit onderzoek blijkt dat er gemiddeld twee personen naar een streamingservice kijken, terwijl de impact van CTV ook hoger ligt dan TV door onder andere de kortere commercial blokken.’  

De toetreding van Amazon Prime tot de advertentiemarkt kan volgens Koen door het hoge bereik en de extra inventory van Amazon Prime een stroomversnelling betekenen in de verschuiving van lineaire TV naar online video. ‘2%, 4% of misschien wel 8% extra verschuiving van Lineaire TV naar SAVOD platformen in 2025? Dit kan echt tot de mogelijkheden behoren. Zeker wanneer Netflix deze overstap ook gaat maken.’  

Bron:  https://deadline.com/2024/10/amazon-prime-video-advertising-brazil-india-japan-2025-1236114997/

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken