Marjolijn van Dingenen van Lenovo: 'Het is belangrijk de juiste producttaal te spreken'

Marjolijn van Dingenen van Lenovo: 'Het is belangrijk de juiste producttaal te spreken'
  • Food-en-retail
  • 17 okt 2024 @ 11:15
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingInterview

Marjolijn van Dingenen werkt nu 4,5 jaar voor Lenovo, producent van computerhardware en consumentenelektronica, waar zij eindverantwoordelijk is voor de marketing & PR in de Benelux. Voor aflevering 111 van ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Lenovo is een start-up in een corporate jasje.’

MARJOLIJN
Ik werk al zo’n 15 jaar in de consumer electronics. Ik hou dus van gadgets en de nieuwste innovaties. Bij Lenovo ben ik eindverantwoordelijk voor de marketing en PR in de Benelux. We werken met een klein team aan de B2B- en B2C-marketing, branding, PR & communicatie en social media.

WHAT’S NEW?
AI is everywhere natuurlijk, en ook Lenovo legt uit, onder andere met behulp van marketing- en productcampagnes, hoe smarter AI voor iedereen kan werken, zoals met Lenovo Studio AI, een marketingoplossing voor contentcreatie. Verder komt er elk kwartaal wel een nieuw product uit waar mijn gadget-hart blij van wordt, zoals tablets met een mat scherm om beter te lezen, PC’s met draaischermen en handheld gamingcomputers. We zijn niet voor niets wereldwijd het nummer 1 techmerk, en dat zie ik elke keer weer terug in nieuwe lanceringen.

LENOVO ALS WERKGEVER
Lenovo is als een start-up in een corporate jasje: je hebt veel eigen verantwoordelijkheid met de backbone van een global multinational. We doen campagnes en events die passen bij de lokale behoefte, met de herkenbaarheid van een groot merk. Een shopper in Nederland is al heel anders dan een shopper in België, dus vanuit Europees en global niveau wordt die vrijheid ook gegeven.

PLANNING
We hebben net de back to school- en back to work-campagnes achter de rug, dus kunnen nu aan de slag met Black Friday en de rest van het cadeauseizoen. Samen met onze partnerretailers zorgen we ervoor dat iedereen precies het device vindt dat bij hem past. Ook zitten we middenin een grote Lenovo Legion-gamingcampagne, heel gaaf. Hiervoor hebben een aantal gaminginfluencers teams samengesteld die elke week live tegen elkaar gamen op Twitch. De live finale vindt plaats tijdens Dutch Comic Con in Utrecht.

BUREAUS
Ik werk sinds kort samen met Brand Potential voor onze PR in de Benelux en Rosh voor alle gamingcampagnes. Van beide ben ik in een korte periode al erg onder de indruk. Daarnaast werken we al jaren heel graag samen met Boks voor social media, SF People voor merchandising/in-store en Straight voor alles dat je kunt bedenken dat bedrukt of geprint moet worden. Kan in Nederland en All Colors of Communication in België zijn onze creative agencies voor de vele andere touchpoints.

PRODUCTTAAL
Een laptop lijkt voor veel mensen een ingewikkeld product om aan te schaffen: ze weten niet zo goed waar ze op moeten letten of wat het verschil is tussen alle modellen. Ik vind het daarom belangrijk om in elke fase van de klantreis de juiste producttaal te spreken. Op Tweakers veel technischer en binnen Reshift meer in benefits en geen standaard features. Het kan ook heel goed werken met een minder technische contentcreator die in haar eigen woorden, op Tik Tok of de Meta-kanalen, uitlegt waarom dit product voor haar gezin zo goed werkt. En als je die oprechtheid en authenticiteit goed over kunt brengen, vind ik het een succes.

MARKETINGTREND
Het samensmelten van AI met menselijke creativiteit, waarbij authenticiteit niet verloren gaat. Oftewel, hoe kunnen we AI inzetten om content te creëren, campagnes te analyseren en te optimaliseren, marketing te personaliseren, maar niet het gevoel hebben dat het niet oprecht is. We herkennen allemaal inmiddels de Linked-in posts die door Chat GPT geschreven zijn, en dat wil je voorkomen.

MARKETINGMISVERSTAND
Omdat iedereen in zijn dagelijks leven door marketing beïnvloed wordt, denkt iedereen ook te weten welke campagne het beste werken, of bij welke events we als merk aanwezig moeten zijn. Maar wij lezers van MarketingTribune weten wel beter.

MARKETINGTIP
Ik ben mijn carrière gestart als Supply Chain Engineer, omdat ik de verkeerde keuzevakken had om een Marketing-master te volgen. Dus na het behalen van mijn master in Logistics & Operations Management ging ik aan de slag, maar wilde ik toch nog heel graag richting marketing. Bij een grote corporate heb je de teugels in eigen handen, er zijn veel opties maar je moet het zelf doen. Wees dus niet bang om risico te nemen, blijf jezelf en blijf nieuwsgierig.

MARKETINGSERIE
Succession is een van mijn favoriete series van de afgelopen jaren, over een mediabedrijf bestuurd door een manipulatieve familie met heel veel drama. De donkere kant van invloed en macht staat centraal.

MARKETINGHELD
Ik volg Sara Blakely graag. Een hele positieve, slimme vrouw. Ze heeft destijds, vanuit haar zolderkamer, heel erg succesvol Spanx gelanceerd en innoveert nog steeds met nieuwe producten. Belangrijker nog: ze is altijd zichzelf gebleven en is zich niet anders gaan gedragen in de mannenwereld waar ze zich bevond.

FAVO COMMERCIAL
Ik kijk elk jaar uit naar de John Lewis kerstcommercial. Ik ben getrouwd met een Engelsman, dus ben hem erg dankbaar voor dit stukje cultuur dat hij mij meegegeven heeft.

MARKETINGFAIL
Ik heb ooit in een vorige baan een grote campagne live gezet met een tagline die niet meteen compleet 100% duidelijk was. Billboards, display en social bannering, alles stond live en mensen snapten het niet. En terecht, want we probeerden veel te moeilijk te doen en hadden het simpel moeten houden.

MARKETINGQUOTE
Is de bal van plastic of glas? Als we alle ballen hoog proberen te houden (werk + thuis) en je laat een keer een bal vallen, dan stuitert een plastic bal gewoon weer omhoog, maar een bal van glas gaat kapot. Sommige projecten of keuzes zijn glazen ballen, de meeste plastic.

EERSTE BAANTJE
Tijdschriften rondbrengen van de Media Expresse en dan van te voren eerst de Tina, Fancy en Donald Duck lezen.

VRIJE TIJD
Ik ben graag buiten: tennissen, met de kids naar de bossen of met vriendinnen lunchen.

DROOMBAAN
Mijn droombaan is niet per se een bepaalde rol of functie. Ik wil uitgedaagd blijven worden, met innovatie bezig zijn en ondernemerschap kunnen tonen. In dat opzicht is mijn huidige functie mijn droombaan, want daar vind ik dat allemaal.

GUILTY PLEASURE
Ik lees sinds kort, voor het eerst in mijn leven, de Harry Potter-boeken met mijn zoon van 9. We hebben ieder een boek en praten elke paar dagen even bij over wat er allemaal gebeurt en wat we daarvan denken. Ik begrijp nu de heisa pas.

Foto: Lenovo

Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Birgit Tummers van het Chassé Theater
Sophie Vermolen van Westland Salades
Irene Muller van Joolz
Rhandy Biemans van Lu
Lilian Wanders-de Klerk van Mothr Earth Proof
Nicole van Lieshout van Noordwijk Marketing
Age Huitema van Quatt
Dennis van de Sande van Royal Swinkels
Jan Beckers van SodaStream Benelux
Roxanne Pinckers van Mastercard
Judith Hoogendoorn van Upfield
Lize Verdegaal van Subway
Sven Fase van VodafoneZiggo
Imo Muller van 165 Beats
Anne-Lynke Kikstra van Milka
Kirsten van der Sluijs van Purina
Martine Hardeveld Kleuver van Swappie
Milan Slikker van Nestlé
Thijs Gussenhoven van Amstel
Robin Wollenberg van Veolia
Suzanne van Malsen van Nationale Vacaturebank en Intermediair
Kelly Marijnissen van Easyfairs Nederland
Caroline Receveur van Maritim Amsterdam
Thijs Terwiel van Zuru
Evelien van de Glind van Greendish
Han Strijbos van ISS
Martijn de Weerdt van Schoonenberg

Joeri Everaers van The Selection Lab
Sebastiaan Bergen Henegouwen van Modern Media Hub
Bram van IJsel Smits van De Koffiejongens
Renee van Rens van Bolsius
Jeroen Rijskamp van Roetz Bikes
Denise Bruens van Zwijsen
Suzanne Vredevoort van Livera
Nicole Bekkers van FC88
Michiel Scheepens van Altares D&B
Karin Lodewijks van Knauf
Annika Visser van Buro Marktzicht
Deborah Schüssel van Nima
Michiel Gieben van Daiwa House Modular Europe
Michiel Sallaets van Google
Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'
Roosmarijn Rutten van Livekindly Collective
Isabelle Willemsens van The Walt Disney Company
Lisa-Marie Klap van Karwei
Wendy Straver van Exact
Arnoud Schonis van Eredivisie
Myrthe Kuipers: 'Supermarkten zouden het juiste voorbeeld moeten geven'
Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen
Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Imen Laroussi van Team Eiffel
Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed​
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL

Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Headerfoto met dank aan Chassé Theater door Bureau Duizend Dingen.

 

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken