'Breag symbool van hoop in strijd tegen borstkanker'

'Breag symbool van hoop in strijd tegen borstkanker'
  • Food-en-retail
  • 16 okt 2024 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FondsenwervingStrategieMVO

Gina Provó Kluit-Gonesh wendt haar marketingervaring aan om een vuist te maken tegen borstkanker vanuit haar standplaats Islamabad, de hoofdstad van Pakistan. Zij kiest voor een zeer bijzonder actiemiddel: design-tasjes gemaakt van BH's: de 'Breags'. In Nederland wordt daarmee steun gezocht.

Wil je jezelf kort introduceren? Afkomstig uit de marketing zoals we al lazen, nietwaar?

'Mijn naam is Gina, en ik heb inderdaad meer dan 25 jaar ervaring in de marketing. Ik ben Nederlands en woon sinds een jaar in Pakistan samen met mijn echtgenoot, die hier voor de Nederlandse overheid werkt. Mijn carrière heeft zich voornamelijk afgespeeld in de chemische en energie industrie, zowel in Nederland als in het buitenland.

Vanwege het werk van mijn echtgenoot, heb ik mijn carrière in de marketing meerder malen moeten stopzetten. Iets wat ik vooral ervaar als een voorrecht. Omdat tijdens deze noodgedwongen sabbaticals, ik mijn marketingvaardigheden in combinatie met mijn creatieve geest in kan zetten om kansarme groepen in de landen waar ik verblijf te helpen.

Ik ben iemand die graag samenwerkt, effectief communiceert in een multifunctionele en multiculturele setting, en altijd op zoek is naar manieren om impact te maken door zwakke groepen in de samenleving te empoweren.

Zo richtte ik tijdens mijn tijd in Indonesië een sociale onderneming op waar straatjongeren leerden hoe ze afval konden omtoveren in het merk Ffrash bestaande uit producten die waren ontworpen door Nederlandse en Indonesische designers. In Singapore zette ik me in voor jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt, door bedrijven te vinden die bereid waren hen stageplekken aan te bieden, wat zowel de jongeren als de bedrijven ten goede kwam door hun CSR-programma’s te versterken.

Nu, met Breag, draag ik bij aan het helpen van kansarme borstkankerpatiënten. We upcyclen oude beha’s tot designer tassen en gebruiken de opbrengsten om vrouwen die geen toegang hebben tot medische zorg te ondersteunen. Deze initiatieven hebben mijn carrière enorm verrijkt en geven me de kans om mijn passie voor marketing te combineren met mijn wens om een positieve maatschappelijke impact te maken.'

Kun je iets vertellen over de ontstaansgeschiedenis van het merk Breag?

'In mei 2021 stond ik voor de grootste uitdaging van mijn leven: bij mij werd borstkanker vastgesteld. Wanneer je een kankerdiagnose krijgt, valt je leven in één klap uit elkaar en verandert alles. Plotseling wordt de toekomst onzeker en is je grootste wens om zo snel mogelijk je gezondheid terug te krijgen. Toen ik tegenover de radioloog zat, die uitlegde dat een biopsie noodzakelijk was om de behandeling te bepalen, twijfelde ik geen moment. Ik hoefde niet na te denken over of ik het kon betalen of dit moest afwegen tegen de zorg voor mijn kinderen.

Hier in Pakistan krijgen borstkankerpatiënten wél met dat soort dilemma’s te maken. De scans zijn gratis, en als je eenmaal de diagnose hebt, is de behandeling voor mensen onder het bestaansminimum vrijwel kosteloos. Echter, er is een bottleneck: de naalden voor de biopsie. Die moeten ze zelf kopen. Zonder naald, geen diagnose. En zonder diagnose, geen behandeling. Dit is een van de redenen waarom ik Breag heb opgericht: om deze onacceptabele situatie te veranderen.

Breag is niet alleen een bedrijf; het is een symbool van hoop in de strijd tegen borstkanker. We recyclen tweedehands beha’s tot stijlvolle accessoires, die worden gemaakt door kansarme vrouwen die hiervoor een eerlijk loon ontvangen. De tassen worden verkocht, en met de opbrengst kopen we biopsienaalden voor patiënten die deze niet kunnen betalen.

Met elke tas die iemand draagt, creëren we ook bewustzijn over borstgezondheid. We moedigen vrouwen aan de tas niet alleen als mode-item te zien, maar ook als een herinnering om de controle over hun gezondheid te nemen en medische hulp te zoeken wanneer dat nodig is. De tas fungeert tevens als gespreksstarter over het onderwerp en het belang van borstonderzoek: ken je borsten, zodat je afwijkingen herkent. En als je een oproep krijgt voor een bevolkingsonderzoek: ga vooral. We zijn in Nederland bevoorrecht met het feit dat dit aangeboden wordt en met de goede gezondheidszorg. Hoe eerder je erbij bent met de diagnose, hoe meer ellende je jezelf bespaart.

Sinds kort zijn we ook een samenwerking aangegaan met Stichting YvYa in Nederland. Via LinkedIn kwam ik in contact met de oprichter van Stichting YvYa, Paulette Kreté. Deze stichting richt zich op de ontwikkeling van een pijnloze én vroegtijdige screening voor borstkanker: de Early Warning Scan. Paulette zag een van mijn posts waarin ik een oproep deed om tweedehands bh’s te doneren. In 2022 verbond Stichting YvYa 3000 ingezamelde bh’s tijdens het event ‘BRA-connecting’ met als doel bij te dragen aan de bewustwording dat borstkanker vroeg ontdekt moet worden. Deze bh’s zijn nu geschonken aan Breag, en dus hebben we nu 3000 bh’s waar we tassen mee kunnen maken.

YvYa en Breag verspreiden nu samen de gezamenlijke boodschap van bewustwording en actie. Samen werken we eraan om vrouwen in Pakistan en Nederland te inspireren om voor hun eigen gezondheid te zorgen en anderen aan te moedigen hetzelfde te doen. Iedere tas vertegenwoordigt niet alleen een mode-item, maar ook een stap richting een gezondere toekomst.'

Beeld uit de nieuwe Breag-campagne 

Waar staat de naam voor?

'Breag -uitgesproken als het Engelse woord bag, maar met een "r" ertussen- is een combinatie van ‘breast’, ‘bra’ en ‘bag’. Het is dus een tas gemaakt van een bh, met het doel bewustzijn te creëren over borstgezondheid en een herinnering om onze gezondheid en welzijn voorop te stellen. Daarom luidt onze slogan ook: ‘Your breast, Your bra, Your bag.’

Er is nu een mini docu, kun je daar iets meer over vertellen? En de credits: met wie is de docu gemaakt?

'De documentaire is gemaakt door Ayesha Akhtar, een Pakistaanse documentairemaakster die ik ontmoette in Islamabad via een vriendin. Toen ik haar vertelde over Breag, het ontstaan ervan en de impact die we willen maken, was ze meteen enthousiast om er een documentaire over te maken. Dit project maakt deel uit van een reeks verhalen over vrouwen die op verschillende manieren een impact hebben op de Pakistaanse samenleving. Ayesha wilde vooral Breag in de schijnwerpers zetten, omdat het onderwerp borsten in Pakistan nog altijd als taboe wordt beschouwd. Bovendien zou deze documentaire niet mogelijk zijn geweest zonder de samenwerking met de Breast Radiological Society of Pakistan (BRSP).

Wat betreft Breag: het wordt gedragen door vrijwilligers. De tassendesigners, de webdesigner, de grafisch ontwerper, de fotograaf, de visagist, de art director, de notaris, de bestuursleden—iedereen doet dit met hart en ziel, zonder daar iets voor betaald te krijgen. Dus petje af voor hen!'

Wat hoop je met Breag te bereiken en wat zijn de next steps?

'Met de opbrengsten kunnen we nu zo’n 5 naalden per maand sponsoren. Dat is slechts een druppel op een gloeiende plaat. Ik hoop tegen het einde van dit jaar het dubbele te bereiken. Over vijf jaar hoop ik dat we zoveel tassen verkopen dat we op 50 naalden per maand zitten. Reken maar uit: twee tassen staat gelijk aan één naald. Mijn doel is om 100 tassen per maand te verkopen. Daarnaast hoop ik met de Breags het onderwerp uit de taboesfeer te halen.

Tenslotte gaan we binnenkort een campagne lanceren: #CYB (Check Your Breasts). Dit doen we met behulp van 8 verschillende posters, waarop Breag-en YvYa ambassadeurs staan afgebeeld. Deze ambassadeurs zijn allemaal voormalig borstkankerpatiënten en hun verhalen onderstrepen het belang van borstgezondheid. Dus ik hoop dat Breag in samenwerking met YvYa ook op dat gebied impact zullen kunnen maken.'

Tenslotte: hoe kunnen geinteresseerden helpen / een Breag-tasje bestellen? 
'De tassen zijn momenteel te bestellen via info@breag.nl. Onze huidige collecties staan afgebeeld op de website (www.breag.nl, red.). En eind oktober, zullen ze ook via een webshop te bestellen zijn.'
(PvWK)

Breag op de socials. Bekijk ook de video in het venster hieronder.

Impressie van het productportfolio.

Gina Provó Kluit-Gonesh

Meer beelden uit de nieuwe Breag-campagne. Meer info: Breag.



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken