Zo maken we 'Dutch Content Marketing' groot

  • Content
  • 30 mei 2018 @ 10:27
  • Link
  • Merijn Aalbers
    Merijn Aalbers

    International Content Director
    LVB Networks
  • Content

De Verenigde Staten lopen ontegenzeggelijk voorop op het gebied van contentmarketing op het wereldtoneel, gevolgd door de UK.

Waar de Amerikaanse Content Hubs de nieuwste inzichten toepassen, speelt ook de Nederlandse contentmarketingindustrie samen met Duitsland en Scandinavië een voorname rol als het gaat om de volwassenheid van het vakgebied, zo laat Merijn Aalbers, content director bij LVB weten.

Samen met hem bekijken we waar het vakgebied op dit moment staat, hoe internationalisering zich zal gaan ontwikkelen en waar we de meeste voordelen kunnen behalen.

Hier staan we nu

‘Om ons heen zien we dat de eerste internationale bureauketens op dit moment gebouwd worden. Contentmarketing wordt meer en meer een grensoverschrijdend vak, waarbij beoogd wordt het spoor te volgen van de traditionele reclame-industrie. Daarbinnen worden al jaren vanuit een centraal punt reclamestrategieën en creaties voor meerdere landen ontwikkeld,’ zegt Aalbers.

Echter: ‘In Nederland zijn internationale succescases nog dun gezaaid; Allerhande is daar met de export van het hele content concept naar de VS onder het contentmerk Savory nog altijd het lichtende voorbeeld van.’

Het verschil tussen contentmarketing in Nederland en andere delen van de wereld: ‘Dat zit met name in het effect dat we met contentmarketing kunnen realiseren. Waar merken tot voor kortgeleden nog massaal brieften op thought leadership en awareness, ontwikkelen wij ons als markt op dit moment razendsnel over de harde kanten van de funnel: conversie en omzet. In andere delen van de wereld gaat die omslag ook volgen, maar later.’

Creatief erfgoed van wereldfaam

Aalbers: ‘Met reclame-creativiteit, Dutch design en export van tv-formats beschikken we als land over creatief erfgoed van wereldfaam. Samen met de volwassenheid van contentmarketing en innovatieve karakter van onze media-industrie hebben we de kans Nederland meer te gaan positioneren als creatieve hub. Het aantrekken van grote internationaal opererende merken en het aantrekken van toptalent staan wat mij betreft hoog op de agenda. Samen met een aantal mensen uit het mediavak ben ik op dit moment aan het kijken hoe we daaraan invulling kunnen geven en ‘Dutch Content marketing’ groot kunnen maken.’

Contentmarketingcatalogus

Aalbers stelt dat internationalisering zich verder kan ontwikkelen door middel van uitwisseling van contentmarketing formats. 'Marketeers hebben behoefte aan twee zaken: proven formats en - daarmee samenhangend - proven marketing-ecosystemen. Zo’n pakket is handelswaar en exporteerbaar. Een succesvol format in land A kan ook werken in land B. Uiteraard met een scherp oog voor nuance qua cultuurverschillen, maar toch. De tv-industrie beschikt ook over formatcatalogi. Ik zie niet in waarom een contentmarketingcatalogus niet zou kunnen werken. Adverteerders kopen daarmee bewezen creativiteit op een centrale marktplaats. Het is vervolgens aan het lead content agency om in netwerkverband te opereren om snel te kunnen schakelen.’

De toekomst van ons vakgebied

Aalbers is optimistisch over de toekomst: ‘Ik ben ervan overtuigd dat contentmarketing – met name het gebruik van redactionele technieken - de toekomst is van het marketingvak. Van het opdoen van internationale ervaring en het bouwen van internationale succescases gaat veel inspiratiekracht uit. Daar kunnen ook kleinere bedrijven zich uiteindelijk aan optrekken.’

 

Deze blog verscheen eerder op Platform Content.

Merijn Aalbers

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken