Likeability-onderzoek Dentsu naar retail-kerstcommercials
Vaak zoetsappige eindejaarscommercials zijn uitgegroeid tot een vaste traditie op de Nederlandse televisie. Reden voor Dentsu Attention Lab om onderzoek te doen met neuro- en eyetracking naar de mate van waardering. Hier de Top 5.
Fernhout over iconische fotografie en haar expo
Vanaf 12 december 2024 presenteren vijftien opkomende fotografen van de opleiding Conceptueel Beeld aan de Fotoacademie Amsterdam hun afstudeerwerk in cultuurdorp Westergas. Wij spreken deelnemer Maud Fernhout, die dit jaar tevens verantwoordelijk is voor het openingsbeeld van MarketingTribunes veelgelezen trendvoorspelling 'Jongereniconen' editie 2025 (17 december bij abonnees op de mat).
Jaguar toont lef met komst Type 00
Jaguar zorgde recentelijk voor veel tumult door een gedurfde nieuwe visuele identiteit. In de begeleidende tvc was bovendien geen auto te zien. Bijna iedereen sprak er schande van.
ASML en Van Gogh Museum verlengen samenwerking
ASML en het Van Gogh Museum hebben hun samenwerking met vier jaar verlengd.
ADCN Awards 2025 open voor inzendingen
Vanaf vandaag, maandag 2 december, is het weer mogelijk om creatief werk in te sturen voor de ADCN Awards. Werk met een livegang tussen 1 januari 2024 en 31 december 2024 (niet eerder ingezonden) kan worden ingezonden.
Fabulosa lanceert bijzondere allesreinigers voor Kerstmis
Met een speciale kerstcollectie, alleen verkrijgbaar bij Action, wil schoonmaakmerk Fabulosa een feestelijke frisheid in huis brengen 'met warme, herkenbare geuren die de magie van de feestdagen nog langer laten duren'.
Tumult rond nieuwe Jaguar-campagne
'Oh fuck, Jaguar, what have you done?', verzucht marketingprofessor Mark Ritson. In de nieuwe campagne van het legendarische Britse automerk is geen auto te zien, zelfs in Nederland is hij (mede hierdoor?) het gesprek van de dag onder merkdenkers.
[column] Jaguar: De dood of de gladiolen?
Jaguar heeft een nieuwe visuele merkidentiteit. Zelden was er zoveel te doen rondom de presentatie van een nieuwe stijl voor een bestaand automerk. Deze mate van ophef zie je gewoonlijk alleen bij voetbalclubs die hun koers wijzigen.
Gluren door het sleutelgat naar nieuw festival
Over de grachten en door de straten van Amsterdam beweegt in de week van 18 november een lichtgevend sleutelgat, als onderdeel van de activatiecampagne van het nieuwe kunst- en muziekfestival The Spirit of Amsterdam.
PostNL lanceert decemberzegels met roodborstjes: teken van hoop
PostNL brengt in 2024 sfeervolle decemberzegels waarop roodborstjes prijken. Ze zijn ontworpen door illustrator Marieke Ruts. De tien bijzondere taferelen op de postzegels brengen volgens de makers een boodschap van hoop en warmte voor de feestdagen.
7 vragen aan Jojanneke Meewis van ASML over employer branding: 'Doelgroeponderzoek is altijd het startpunt'
Neerlands trots hightechbedrijf ASML, voortgekomen uit Philips en gevestigd in Veldhoven, vindt employer branding dusdanig belangrijk dat Jojanneke Meewis er head of employer brand communications Europe is: ‘Wij richten ons voornamelijk op landen en regio’s waar onze doelgroep zich bevindt en waarvan wij weten dat er een verhuisbereidheid naar Nederland is.’
Hema Merk van het Jaar tijdens uitreiking Grand Prix Content Marketing
De Hema is gekozen tot Merk van het Jaar, zo bleek tijdens de feestelijke uitreiking van de Grand Prix Content Marketing. StudioM werd Bureau van het Jaar en de Originaliteitsprijs ging naar de #ModTheVeg-campagne, een co-productie van Knorr en The Invaders, met als doel groenten populair te maken onder jongeren via gaming.
DOSSIER DATABASED MARKETING Marketeers op stelling
De drang naar personalisatie lijkt grenzeloos, maar tegen welke prijs? Consumenten ruilen hun privacy in voor gepersonaliseerde aanbiedingen, een trend die steeds meer vragen oproept over ethiek en de toekomst van marketing. Wij vroegen ons panel te reageren op de stelling ‘Databased marketing is de nieuwe religie en consumenten offeren hun privacy op het altaar van personalisatie’.
Onderzoek: 'Authenticiteit, transparantie en flexibiliteit zijn sleutelwoorden om jongeren te bereiken'
Hoe denken jongeren over actuele topics zoals duurzaamheid, innovatie en employer branding? Wat vinden ze belangrijk in het leven? Welke media gebruiken jongeren? Wat vinden ze nou eigenlijk van reclame? En waar moet een merk echt aan voldoen? Allemaal vragen die Het Grote Jongerenonderzoek (N = 2.716) van Mediahuis, MediaTest en Wayne Parker Kent royaal beantwoordt. Hier vind je de belangrijkste bevindingen van dit jaar handig op rij.
Onze Kapel herpositioneert zich als impact agency
Het Haarlemse bureau Onze Kapel heeft een nieuwe richting ingeslagen en presenteert zich voortaan als impact agency, compleet met een vernieuwde website, huisstijl en positionering. Met de belofte ‘Smart ideas, big impact’ richt het bureau zich op het realiseren van betekenisvolle resultaten voor klanten, zowel groot als klein.
[column] Twee Jumbo’s, en dat voor die prijs
Apetrots presenteerde Ton van Veen, de CEO van supermarktorganisatie Jumbo, zijn nieuwe huismerk Jumbo’s wat geen huismerk mag heten. In het supermarktlandschap is het voor de organisaties van vitaal belang om een goed lopend eigen huismerk te hebben. Het aardige hier is dat Jumbo al een huismerk had sinds 1996.
Nieuw foodmerk Jumbo's in Nederland en België van start
Jumbo Supermarkten presenteert een nieuw merk, genaamd ‘Jumbo’s'. 'Het staat voor lekker, topkwaliteit én betaalbaarheid. Iedere productcategorie binnen het nieuwe merk is ontwikkeld op basis van de laatste consumentenbehoeften en -inzichten', belooft de retailketen.
Adnight pakt na Amsterdam en Brussel ook Londen
Adnight, de in Nederland bekende open avond voor de creatieve industrie, zal op 8 mei 2025 voor het eerst ook in Londen plaatsvinden. Kort na de aankondiging van Adnight Brussel op 3 april 2025 breidt de organisatie nu namelijk uit naar de ‘Europese hoofdstad van de reclame’, zoals de Britten zelf vinden.
Onderzoek: 'Morele mismatch reden opstappen jongeren'
Uit onderzoek van trainingsinstituut de Baak blijkt dat meer dan de helft van de jongvolwassenen (t/m 34 jaar) stress ervaart op werk vanwege maatschappelijke thema’s. Godfried IJsseling, senior trainer van de Baak: ‘Toch blijkt het cruciaal voor de motivatie en het behoud van de jongere generatie werknemers.’
[column] Lego: steen voor steen een succesvolle innovator
Lego is een merkenbouwer pur sang die maar al te goed weet dat innoveren de beste strategie is om te groeien en overleven.
G-Star en Museum Rembrandthuis presenteren Etched Denim
G-Star lanceert een nieuwe op Rembrandt geïnspireerde denimcollectie die wordt gepresenteerd op een tentoonstelling in het Museum Rembrandthuis.
‘Digitaal knooppunt’ maakt ontwikkeling synthetisch hart zichtbaar
Holland Hybrid Heart, het onderzoeksinitiatief voor de ontwikkeling van een synthetisch hart voor hartpatiënten, presenteert haar nieuwe visuele identiteit en online platform. De vernieuwde website biedt een centrale hub voor pers, partners en geïnteresseerden over de voortgang van dit project.
[column] DDW: 'Met de keuzes die designers maken en de kracht van ontwerp kunnen zij de toekomst vormgeven'
Dutch Design Week door de ogen van René van Geer en Marianne van Sasse van Ysselt, oprichters van het Nederlandse pocketwearmerk Secrid en uitvinders van de Cardprotector: ‘Elk nieuw product moet beter zijn dan zijn voorgangers.’
Shopping Awards open voor inschrijvingen
Je kunt je vanaf nu gratis inschrijven voor dé prestigieuze prijzen van de e-commercebranche. Dit jaar kun je kiezen uit maar liefst 6 vakprijzen, 29 publieksprijzen en de Ecommerce50 voor het snelst groeiende e-commercebedrijf. Win je één van de publieksprijzen? Dan maak je automatisch kans op de felbegeerde titel DHL Beste Webwinkel van het Jaar.
Suite702 creëert kunstige campagne 'Dream in full colour'
Het Amsterdamse Suite702, dat bed- en badtextiel produceert, lanceert de campagne 'Dream in full colour', ontwikkeld in samenwerking met de Duitse kunstenares Isabelle Wenzel.
BNO lanceert mission statement AI
De Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO) presenteert haar Mission Statement AI. In deze verklaring benadrukt de belangenorganisatie voor ontwerpers de meerwaarde van menselijke creativiteit in de ontwerpsector.
65 jaar Barbie: geen pensioen, wel een boek
Om de 65e verjaardag van het merk Barbie te vieren publiceert speelgoedmaker Mattel het boek ‘My Barbie Story’. In het boek staan verhalen van vrienden van het merk over wat Barbie voor hen betekend heeft in de loop der jaren.
'Verkoop gezondere sappen daalt door hogere belasting'
Sinds de verhoging van de verbruiksbelasting op 1 januari 2024 van dit jaar zijn Nederlanders minder groente- en vruchtensappen en meer sport- en energiedranken gaan drinken, waarschuwt de vereniging van Ambachtelijke Sapmakers. 'Nederland is het enige land ter wereld dat consumptie van pure sappen actief afwijst.'
Campagne Bridging the Cap steunt jongvolwassenen met kanker
De F|Fort Foundation, opgericht door Floor van Liemt (1997-2021), introduceert op 6 november Bridging the Cap, een campagne die mode inzet als middel om jongvolwassenen in moeilijke tijden te verbinden.
Scapino en FC Groningen lanceren Shirt van je dromen
Tijdens FC Groningen-FC Utrecht op zondag 20 oktober droeg het thuisteam een shirt van de 11-jarige Ruben Holwerda, winnaar van de ontwerpwedstrijd ‘Shirt van je dromen’ in samenwerking met Scapino. Het shirt is geproduceerd door Robey Sportswear en in beperkte oplage verkrijgbaar via de webshop van FC Groningen. De opbrengst gaat naar het Jeugdfonds Sport & Cultuur.
Nathalie van Sasse van Ysselt is nieuwe CreativeNL Thought Leader
CreativeNL, het internationale label van de topsector Creatieve Industrie, lanceert in samenwerking met Dutch Design Foundation en New Dutch, Nathalie van Sasse van Ysselt als nieuwe CreativeNL Thought Leader.
Opvallers lanceert Inpakservice
Het einde van het jaar nadert, Black Friday en de feestmaand december staat voor de deur. Daarbij biedt Opvallers in alle drukte aan merken de helpende hand, onder het motto: 'Laat je inpakken door de Opvallers Inpakservice.'
Xpeng mobiliteitspartner DDW 2024
Het EV-automerk Xpeng Motors is de officiële mobiliteitspartner voor Dutch Design Week 2024.
Marjolijn van Dingenen van Lenovo: 'Het is belangrijk de juiste producttaal te spreken'
Marjolijn van Dingenen werkt nu 4,5 jaar voor Lenovo, producent van computerhardware en consumentenelektronica, waar zij eindverantwoordelijk is voor de marketing & PR in de Benelux. Voor aflevering 111 van ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Lenovo is een start-up in een corporate jasje.’
'Breag symbool van hoop in strijd tegen borstkanker'
Gina Provó Kluit-Gonesh wendt haar marketingervaring aan om een vuist te maken tegen borstkanker vanuit haar standplaats Islamabad, de hoofdstad van Pakistan. Zij kiest voor een zeer bijzonder actiemiddel: design-tasjes gemaakt van BH's: de 'Breags'. In Nederland wordt daarmee steun gezocht.
ADC en Clever Franke bundelen krachten op het gebied van data en AI
Dataontwerp- en technologieconsultancie Clever Franke is overgenomen door ADC Consulting, adviesbureau op het gebied van data en AI. Thomas Clever, medeoprichter van Clever Franke: ‘De AI- en datadienstverlening van beide bedrijven is complementair aan elkaar en samen vormen ze een van 's werelds meest toonaangevende data- en AI-bedrijven.’
Bananenredder Sunt verandert van naam
De oude merknaam Sunt sprak te weinig tot de verbeelding, dus een nieuwe naam bleek noodzakelijk. Oprichter Laura Hoogland: ‘Met Bakers & Bananas is het voor de consument duidelijker wat we doen.’
Bouwbedrijf Heijmans lanceert nieuwe merkcampagne 'Het kan samen'
In de nieuwe merkcampagne ‘Het kan samen’ benoemt bouwer Heijmans de grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van bouwen in Nederland. ‘Er is dringend behoefte aan één miljoen extra woningen én plek voor de vrije natuur. We willen bereikbaarheid én biodiversiteit. We moeten bestand zijn tegen teveel water én genoeg hebben op droge dagen.’
Ontdek de kracht van welzijn op de werkvloer tijdens de WOW Conference
Charlie MacGregor is oprichter van The Social Hub, medeoprichter van WOW en mede-initiatiefnemer van de ‘WOW Conference’ op vrijdag 11 oktober 2024 in Theater Amsterdam. Ee korte kennismaking.
Kinderpostzegelactie 2024 start met onthulling interactieve jubileumzegel
De jaarlijkse kinderpostzegelactie is gestart. Met het onthullen van een interactieve jubileumzegel trapte Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Margriet de 100e editie van Kinderpostzegels af.
Mercurs bestaat 25 jaar; kaartverkoop gestart
Theater Amsterdam is 19 november 2024 het podium voor de feestelijke 25ste uitreiking van de Mercurs. De Magazine Media Associatie (MMA) organiseert de uitreiking van de Mercurs, de vakprijzen voor de magazinemediabranche.
[column] Waarom praten wij alleen maar over onszelf?
Onlangs vroeg een gewaardeerde vakgenoot zich op LinkedIn af waarom we vaklieden zoals elektriciens en bakkers blind vertrouwen, maar marketeers niet. Toen ik de vraag las, dacht ik meteen het antwoord te weten: wij marketeers zitten tegenwoordig zo vol met bullshit dat het onze reputatie schaadt. Een goed voorbeeld is het lachwekkende aantal persberichten dat we over ‘onszelf’ sturen
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Fernhout over iconische fotografie 12-12-2024
- Jaguar toont lef met komst Type 0006-12-2024
- ASML en Van Gogh Museum verlengen... 05-12-2024
- ADCN Awards 2024 open voor inzendingen02-12-2024