Rabobank opent digitale deuren naar omvangrijke kunstcollectie

Rabobank opent digitale deuren naar omvangrijke kunstcollectie
  • Design
  • 5 feb 2025 @ 15:12
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Rabobank zet een stap in de wereld van digitale kunstbeleving met de lancering van een interactief platform dat haar uitgebreide kunstcollectie toegankelijk maakt voor een breed publiek. Met ruim 2.500 kunstwerken behoort de verzameling tot een van de grootste bedrijfscollecties van Nederland.

Het nieuwe platform, ontwikkeld in samenwerking met digitaal bureau Kaliber, biedt bezoekers een unieke kijk op de collectie die tot nu toe voornamelijk in Rabobank-kantoren en het Depot van Boijmans Van Beuningen te zien was.

De lancering van het platform past binnen de missie van Rabobank om kunst niet alleen te bewaren, maar ook te delen en te laten bijdragen aan maatschappelijke dialoog. ‘Voor Rabobank is het belangrijk dat onze kunstcollectie een rol speelt in actuele maatschappelijke thema’s en vraagstukken’, zegt Verily Klaassen, hoofd Kunstzaken bij Rabobank. ‘Met dit nieuwe platform maken we onze collectie niet alleen toegankelijk voor een breder publiek, maar stimuleren we ook interactie en reflectie rondom kunst.’

Meer dan een digitale catalogus, biedt het platform een diepgaande ervaring met verhalen van artists in residence, inspirerende podcasts en tentoonstellingen die verder gaan dan het traditionele kunstaanbod. Maarten Gentenaar, designer bij Kaliber, benadrukt de interactieve insteek. ‘We wilden verder gaan dan alleen digitalisering. Dit platform nodigt gebruikers uit om zich onder te dompelen in de verhalen achter de kunstwerken. Of je nu een doorgewinterde kunstliefhebber bent of gewoon nieuwsgierig, er valt altijd iets nieuws te ontdekken.’

De lancering valt samen met de opening van een nieuwe tentoonstelling in het Depot van Boijmans Van Beuningen, waarin werk van fotograaf Henk Wildschut wordt gepresenteerd. Zijn serie 'Territorium', gebaseerd op zijn gelijknamige boek, past binnen het streven van Rabobank om kunst te koppelen aan relevante maatschappelijke thema’s.

Het digitale platform is vanaf vandaag te bezoeken via: https://art.rabobank.nl/nl/

Credits
Rabobank: Verily Klaassen, Danielle Laudy, Maaike Engels, Tessa van Berckelaer, Jordi Koppenhol en anderen
Strategie, design, creatie en development: Kaliber

 
Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken