BNO lanceert mission statement AI
- Design
- 25 okt 2024 @ 12:02
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 25 okt 2024 @ 12:02
- Sjaak Hoogkamer
De Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO) presenteert haar Mission Statement AI. In deze verklaring benadrukt de belangenorganisatie voor ontwerpers de meerwaarde van menselijke creativiteit in de ontwerpsector.
De BNO onderstreept dat menselijke creativiteit onvervangbaar is in het ontwerpproces en ziet generatieve AI als een krachtig hulpmiddel voor de sector. Volgens de BNO is het daarbij essentieel dat ontwerpers zelf kunnen beslissen of hun werken worden gebruikt voor AI-training. Daarnaast stelt de organisatie dat volledig door AI-gegenereerde werken die zonder menselijke tussenkomst tot stand komen niet worden beschermd door het auteursrecht.
In het Mission Statement AI legt de BNO de nadruk op drie kernwaarden: de waarde van menselijke creativiteit, eerlijk en verantwoord AI-gebruik en controle en transparantie over AI-training.
De waarde van menselijke creativiteit
De BNO blijft zich inzetten voor het beschermen van de unieke creatieve waarde van ontwerpen die voortkomen uit menselijke keuzes. Generatieve AI kan deze creativiteit niet vervangen, maar kan wel als een krachtig hulpmiddel worden ingezet om tot nieuwe, innovatieve oplossingen te komen.
Eerlijk en verantwoord AI-gebruik
De BNO pleit voor een ethisch en juridisch verantwoorde toepassing van generatieve AI in het ontwerpproces. Hierbij is het belangrijk dat auteursrechten worden gerespecteerd en dat ontwerpers zich bewust zijn van de mogelijkheden en beperkingen van AI.
Controle en transparantie over AI-training
De BNO zet zich in voor een toegankelijke en efficiënte opt-out-regeling, zodat ontwerpers meer controle krijgen over het gebruik van hun werken voor AI-training. Ook pleit de organisatie voor een vergoedingssysteem voor ontwerpers waarvan werken zonder toestemming zijn gebruikt.
Beeld: Getty Images for Unsplash+
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- BNO lanceert mission statement AI25-10-2024
- Nathalie van Sasse van Ysselt is... 20-10-2024
- Opvallers lanceert Inpakservice17-10-2024
- Xpeng mobiliteitspartner DDW 2024 17-10-2024
- Amsterdam Museum lanceert campagne... 24-09-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing