[column] DDW: 'Met de keuzes die designers maken en de kracht van ontwerp kunnen zij de toekomst vormgeven'

[column] DDW: 'Met de keuzes die designers maken en de kracht van ontwerp kunnen zij de toekomst vormgeven'
  • Design
  • 30 okt 2024 @ 09:13
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • MaatschappijDuurzaam design

Dutch Design Week door de ogen van René van Geer en Marianne van Sasse van Ysselt, oprichters van het Nederlandse pocketwearmerk Secrid en uitvinders van de Cardprotector: ‘Elk nieuw product moet beter zijn dan zijn voorgangers.’

Het thema van Dutch Design Week dit jaar, Real Unreal, adresseert de uitdagingen in de wereld van nu. Sinds de industriële revolutie en de verplaatsing van fabrieken naar lagelonenlanden is massaproductie van goedkope producten met een korte levensduur de norm geworden. Deze ontwikkeling heeft sommigen welvaart gebracht, maar zorgde ook voor sociale ongelijkheid, uitgeputte grondstoffen, milieuvervuiling, afnemende biodiversiteit en een klimaatcrisis.

Industriële Evolutie
De industrie kan niet gestopt worden, maar wel veranderd. Secrid ziet een leidende rol voor ontwerpers binnen die transitie. Met de keuzes die zij maken en de kracht van ontwerp, kunnen zij de toekomst vormgeven. Want, kijk maar eens om je heen, alles is ontworpen, en al deze producten geven vorm aan de maatschappij en hebben impact op onze ecosystemen. De algemene richtlijn is eenvoudig: elk nieuw product moet beter zijn dan zijn voorgangers. Wij noemen dit Industriële Evolutie.
Hieronder een paar innovatieve projecten die te zien waren tijdens Dutch Design Week, die wat ons betreft een positieve bijdrage leveren aan de industrie.

Van Nederlandse Wol en Wier
Het project Van Nederlandse Wol en Wier, een samenwerking tussen The Knitwit Stable en Zeefier, sluit naadloos aan bij de visie van het Secrid Talent Podium: to use design as a force for good. Ze maken tapijt van lokale materialen zoals wol en gebruiken zeewier als duurzame verfstof. Hiermee benadrukken ze het belang van Nederlandse grondstoffen en echt vakmanschap. Wol bijvoorbeeld heeft uitzonderlijke eigenschappen zoals een hoge recyclebaarheid en antibacteriële werking, toch blijft het vaak ongebruikt in Nederland. Het is prachtig om te zien hoe The Knitwit Stable en Zeefier die status quo uitdagen.
Het tapijt, ontworpen door Nienke Hoogvliet, laat zien hoe materiaalonderzoek en productontwerp kunnen bijdragen aan duurzame verandering van de industrie. Nienke Hoogvliet is een getalenteerd ontwerper die wij onder andere kennen van de eerste editie van het Secrid Talent Podium, in 2022. Het is inspirerend om te zien hoe zij haar missie najaagt.

Wad van Waarde
Net als Van Nederlandse Wol en Wier legt Wad van Waarde de nadruk op het herwaarderen van een natuurlijke grondstof die van origine al geteeld wordt op Nederlandse bodem: vlas. Het project laat zien hoe vlas als materiaal plastic kan vervangen en tegelijkertijd de biodiversiteit en bodemgezondheid kan verhogen. Daarnaast creëert dit project een eerlijke en lokale makersketen door ontwerpers, boeren, producenten, docenten en beleidsmakers te verenigen. Het resultaat is een lijn van circulaire producten gemaakt van vlas, waaronder verschillende kledingstukken, keukentextiel, huishoudartikelen en isolatiemateriaal. Door samenwerking en innovatie te combineren, geeft Wad van Waarde een krachtig voorbeeld van hoe design kan bijdragen aan een betere wereld.

Whooler Adapt
De Whooler Adapt is een kinderwagen gemaakt van natuurlijke en gerecyclede materialen. Een esthetisch mooi product, met een nog mooier verhaal, dat erg lijkt op het verhaal van Secrid. De kinderwagen is lokaal geproduceerd door getalenteerde mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Het is eenvoudig te repareren en wat niet van hout is, is gemaakt van gerecycled plastic en aluminium. Het businessmodel is gericht op circulariteit, met als doel om gebruikte frames weer in de verkoop te kunnen brengen. Whooler maakt mooie producten met zorg voor toekomstige generaties. Net als wij eigenlijk.

Warmth of the Past
Dit afstudeerproject van de Zweedse Ludvig Karlsson valt op omdat het de geschiedenis en esthetiek van de traditionele tegelkachel combineert met de moderne technologie van infraroodpanelen. Met als ondertitel ‘heating people not spaces’ laat Karlsson ons op een andere manier kijken naar al bestaande warmtebronnen. Waar de verwarming van lucht hedendaags de norm is, brengt Warmth of the Past juist de voordelen van lokale verwarming terug. Zo biedt het een inspirerend perspectief voor energiezuinig verwarmen in moderne woningen, wat des te interessanter is in tijden van energieschaarste. Het resultaat is een duurzaam én mooi verwarmingsobject.

Secrid Talent Podium
Tijdens Dutch Design Week belichtte het Secrid Talent Podium het complexe keuzeproces dat komt kijken bij het maken van steeds betere producten. Secrid en de zeven uitgelichte ontwerpers namen bezoekers mee met de stappen die zij maken, hun bewuste keuzes en de duurzaamheidsdilemma’s waar ze mee te maken krijgen. Duurzaam ontwerpen is namelijk niet altijd eenvoudig. Het vereist een holistische benadering en samenwerking met veel verschillende stakeholders. Laten we als ontwerpers een echte impact maken op de samenleving als geheel. Samen kunnen we de wereld om ons heen vormgeven.


Fotografie: Secrid

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken