Soundlogo top-30: 'Dat is het lekkere van Albert Heijn' op 1

Soundlogo top-30: 'Dat is het lekkere van Albert Heijn' op 1
  • Design
  • 7 jan 2025 @ 09:17
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Branding

Het soundlogo van Albert Heijn ‘Dat is het lekkere van Albert Heijn’ scoort het hoogst op herkenbaarheid en onderscheidenheid in het onderzoek naar de prestaties van soundlogo’s uitgevoerd door sonic branding agency Tambr in samenwerking met Talpa Media en neuromarketingbureau Unravel Research. 'En dat voor die prijs' van Jumbo volgt op de voet.

De Soundlogo top-30 toont aan hoe geluid een directe associatie met een merk oproept, de merkbeleving versterkt en positieve gevoelens opwekt. Met gecombineerde onderzoeksmethoden is de impact van soundlogo’s binnen verschillende sectoren geanalyseerd.

Allard Ruyl, CEO Talpa Media: ‘Geluid is een krachtig middel in merkcommunicatie. Hoe klinkt jouw merk? Steeds meer adverteerders denken hier bewust over na en erkennen het belang van sonic branding. Dit onderzoek onderstreept de impact van een goed soundlogo dat consistent wordt doorgevoerd over alle kanalen. Gaaf dat steeds meer merken profiteren van een effectief soundlogo!’

Belang herkenbaarheid
Het soundlogo van Albert Heijn blijkt het bekendst en wordt het sterkst aan het merk gelinkt. Albert Heijn scoort zowel op bekendheid (Fame) als onderscheidend vermogen (Uniqueness) bijzonder hoog, respectievelijk 95% en 86%. Bovendien heeft het soundlogo een sterke emotionele impact, waarbij het hoog scoort op associaties zoals 'catchy', 'eigentijds' en 'pakkend'. Deze combinatie maakt het een zeer krachtige brand asset.
Johan van der Zanden, Directeur Marketing & Communicatie van Albert Heijn: ‘Onze jingle is voor veel Nederlanders onmiskenbaar verbonden met ons merk. Dat dit in onafhankelijk onderzoek wordt erkend als het meest herkenbare en gewaardeerde soundlogo maakt ons enorm trots. Het is fantastisch dat hiermee wordt aangetoond hoe belangrijk herkenbaarheid is om de kracht en effectiviteit van je campagnes te versterken en klanten te raken.’

In korte tijd bekendheid opbouwen
Naast Albert Heijn zijn de soundlogo’s van Douwe Egberts, Jumbo en Kruidvat het bekendst. Ze worden het sterkst aan het merk gelinkt. Langlopende soundlogo’s zoals Hornbach, Douwe Egberts en Unox worden het meest als ‘intens’ ervaren. Deze merkgeluiden zijn ook zeer goed in staat om een breed scala aan emoties aan zich te binden.
De in 2023 vernieuwde soundlogo’s van Odido, Jumbo en Lidl presteren al bijna net zo goed als hun voorgangers. Deze merken laten daarmee zien dat je in korte tijd bekendheid kunt opbouwen met een totaal nieuw merkgeluid.
Campina scoort zowel hoog met het soundlogo, als met het gezongen Goodmorning uit hun campagnes. Dat betekent dat merken de ruimte hebben voor meerdere muzikale herkenningspunten.

Laden van merken
De Soundlogo top-30 is een initiatief van Tambr. Willemijn van Hussen, Commercieel Directeur bij Tambr: ‘Soundlogo’s zijn belangrijk voor het laden van merken. Herkenbaarheid en emotionele impact gaan hand in hand. Voor een optimaal sound ogo is het belangrijk deze twee aspecten samen te laten werken. Strategisch gebruik van soundlogo’s biedt groeikansen. Merken die wel al goed scoren op emotionele impact dienen hun geluid vaker in te zetten om hun bekendheid te vergroten. Daarnaast is het belangrijk om het soundlogo over alle mediumtypen heen te laden voor het meest optimale effect.’

In editie 2 van MarketingTribune verschijnt een verdiepend artikel naar aanleiding van dit onderzoek geschreven door onze vaste columnist Niels de Jong, sonic strategist en mede-oprichter van Tambr.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken