60 jaar een ongewijzigd logo: Escher en Davo

  • Design
  • 3 mei 2013 @ 00:00
  • Link
  • Edwin Visser
    Edwin Visser

    medeoprichter, directeur
    SOGOOD
  • Geen tag

De Nederlandse graficus M.C. Escher (1898-1972) reisde in de jaren twintig door Italië en in die tijd beeldde hij landschap en architectuur exact af. Al snel begon hij ruimtelijke waarnemingen te combineren. Tegengestelde facetten van de wereld, boven-beneden, voorgrond-achtergrond, plat-ruimtelijk, bestaand-denkbaar kwamen duizelingwekkend tezamen in zijn houtsnede's en litho's. Hij werd beroemd met afbeeldingen van onmogelijke situaties en ruimtelijke constructies, zoals het wonderlijke bouwwerk van de zichzelf voedende waterval.

De kringloop was een terugkomend thema in zijn werk. Bekend zijn de intrigerende meterslange Metamorphoses, waarin geleidelijke veranderingen plaatsvinden in aaneengeschakelde figuren. Dag wordt nacht, grond wordt lucht, voorgrond wordt achtergrond, abstract wordt concreet.

Wat eindigde in een uiterst complexe structuur, begon met een eenvoudige ontdekking. In de zomer van 1936 maakte hij kopieën van de 14de eeuwse Moorse mozaïeken uit het Alhambra in Granada, die opgebouwd zijn uit regelmatig aaneengesloten herhalingen van geometrische basisfiguren. Ze kunnen zich tot het oneindige in alle richtingen uitstrekken, hetgeen Escher fascineerde. De grenslijn heeft een dubbele functie als contour. Ter weerszijden bepaalt hij de verschillende figuren. Escher begon te experimenteren en maakte geen abstracte zoals de Moorse, maar eigen herkenbare vormen voor de vlakvulling. Van verschillende motieven legde hij een archief aan, dat een onuitputtelijke bron was voor zijn prenten. Hij had niet meer de natuur, maar alleen zichzelf nodig als inspiratie. Afbeeldingen van zijn werk zijn veel gebruikt in (populair) wetenschappelijke publicaties op het gebied van kristallografie, wiskunde, waarnemingspsychologie, fysica en chemie. Wetenschappers apprecieerden zijn kunst vanwege de abstracte structuren die op een speelse manier tot leven werden gebracht en vanwege de logische samenhang die hij schiep in ogenschijnlijke chaos. Binnen de kunstwereld ondervond Escher weinig waardering, wellicht door zijn traditionele verhalende beeldmotieven. Maar door die herkenbare en begrijpelijke taal bereikt hij een groot breed publiek en inmiddels worden er voor zijn werk hoge prijzen geboden op de kunstveilingen.

In 1953 ontwierp hij het logo voor Davo, een uitgeverij van landenpostzegelalbums en dat is sindsdien ongewijzigd gebleven. Het logo stelt vier postduiven voor, die alle windrichtingen uitvliegen. De slogan is 'grenzeloos verzamelen'.

Davo logo

M.C. Escher, Plane filling motif with birds, 1949

Edwin Visser

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken