Re-design van huismerkverpakkingen Spar

  • Design
  • 8 apr 2013 @ 00:00
  • Link
  • Edwin Visser
    Edwin Visser

    medeoprichter, directeur
    SOGOOD
  • Visual idMerkenDesignpanel

Het designpanel van MarketingTribune beoordeelt in een extra online only-editie het re-design van de huismerkverpakkingen van Spar. Jan-Hein van Spaandonk, als brandmanager verantwoordelijk voor het Spar-huismerk, is zelf in elk geval enthousiast: 'Het ontwerp is erg fris, eigentijds en valt goed op in het schap'. Hier de rapportcijfers van Edwin Visser van SoGood, Steven de Cleen van Proud Design en Stijn Braun van Mountain.

Naast die nieuwe verpakking geeft Spar ook meer ruimte aan het huismerk in de schappen, worden er nieuwe artikelen toegevoegd en zijn er nieuwe promoties zoals tijdens de ‘Huismerk weken’, waarbij de consument kon sparen voor gratis Spar-huismerk producten. Het persbericht meldt: 'Mede als gevolg van de extra aandacht voor het nieuwe Spar-huismerk, is de omzet ervan in de afgelopen weken aanzienlijk hoger dan dezelfde periode afgelopen jaar. 

De uitstraling van het nieuwe Spar huismerk moet bijdragen aan de nieuwe positionering van Spar als de moderne buurtwinkel voor dagelijks gemak. Van Spaandonk: “Met dit nieuwe design straalt Spar uit trots te zijn op haar huismerk producten en wordt een grote stap gezet richting de vernieuwing van Spar als winkelformule.'

De nieuwe verpakkingen zijn ontworpen door het bureau Yellow Dress Retail uit Amsterdam. 'Dit nieuwe design gaat terug naar de erfenis van de in 1932 in Nederland opgerichte Spar en is geïnspireerd op de schappen in de oorspronkelijke kruidenierswinkels van Spar. Originele vlakverdeling creëert een sterk maar flexibel grid dat zorgt voor herkenbaarheid door de hele winkel.'

Designpanel






Het designpanel oordeelt als volgt...

Steven de Cleen, strategy director Proud Design


Wat een verfrissing in het anders zo saaie private label landschap. Leuk én goed gedaan. De Spar praat met me, begrijpt me. Ok, de verleiding met fotografie kan sterker en als je alles bij elkaar zet wordt het een fanfare. Maar het design ontstijgt de verpakking, zie de tassen en posters. Dit is brand design!

En dat gaat wel ten koste van het product. Zie bijv oorbeeld Hema-koffie en -thee voor het andere uiterste. Gelukkig in de traditie van huismerken is dit ook een beetje gekopieerd (Monoprix), maar nu ook eens versterkt. Dus goed gedaan!

Rapportcijfer: 8

Stijn Braun, design director Mountain







Het huismerk van Spar was onopvallend, instrumenteel en oudbollig. Dit is opgelost met een typografische stijl die in het schap voor bescheiden dynamiek zorgt. Het toepassen van de nieuwe stijl vraagt per uiting wel wat extra aandacht. Overenthousiasme van de typograaf komt de leesbaarheid en frisheid niet ten goede, maar in de juiste balans scoort de eigenheid in verscheidenheid niet slecht. Of het de tand des tijds zal doorstaan is discutabel. Typografische oplossingen vormen altijd een risico. Sluit het aan op de formule uitgangspunten als 'buurtwinkel voor dagelijks gemak'? Spar vraagt veel van de ‘lezende’ consument.

Rapportcijfer: 6

Edwin Visser, directeur designbureau SoGood





Verfrissend, eigentijds en opvallend volgens het persbericht en dat is het zeker. Ook onderscheidend en vernieuwend voor het Nederlandse (huismerk-)schap. Jammer dat het erg, zo niet te veel, lijkt op de huismerkverpakkingen van Monoprix in Frankrijk. Beter goed gejat dan slecht bedacht en zo een grens overschreden? Dit concept kan binnen het internationale Spar in ieder geval niet de grens over.
Het eindcijfer schommelt daarom ergens tussen de 1 en de 10.

Rapportcijfer: 5



Voor het idee; hoe bijvoorbeeld de soep en chips er eerst uitzagen:



 

Edwin Visser

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken