Het gebrek aan lef in het omarmen van jong talent
- Media
- 26 sep 2015 @ 14:47
- Link
-
Arno Peperkoorn
Directeur
Result Recruitment - Geen tag
- 26 sep 2015 @ 14:47
- Arno Peperkoorn
Aan het ontbijt, op een terras, op een mooie donderdagmorgen zit ik - en daar betrap ik mezelf wel vaker op - ongenuanceerd te oreren over het mediavak. De mensen. De bewegingen. De meningen en vooral het gebrek aan meningen en opinie.
"Zit jij nou te solliciteren naar een column”, vraagt mijn gesprekspartner. Nee natuurlijk niet, denk ik. Maar fuck it, ’t is best een goed idee en ik heb net een sponsordeal met hem gesloten, dus nee zeggen doet hij vast niet. Dus ik zeg: "ja”. Hij ook.
Dit wordt een mooie onafhankelijke column denk ik.
Vervolgens ben ik dagen aan het nadenken waar ik mezelf nu in hemelsnaam aan gecommitteerd heb. Wie zit er te wachten op een mening van mij? Die vraag is makkelijk te tackelen, namelijk niemand. Zo, dat geeft rust.
Tegelijkertijd vraag ik me af of een andere kritische stukjesschrijver Ruud de Langen zichzelf deze vraag ook wel eens stelt.
De strekking van deze column wordt: benoemen, prikkelen, vergroten en uitdagen. En hoewel ik ervan overtuigd ben dat mensen wellicht soms beledigd zullen zijn. Is dat nimmer het doel. Laat ik dat voor 1x benoemen. Hoe meer commentaar hoe beter! Aan hen die deze stukjes lezen: praat terug! Dat is leuk en lange tenen hebben heeft enkel nut bij het oprapen van knikkers.
Dan de inhoud, waar ga ik het na bovenstaande "cover my ass” inleiding in deze eerste editie eens over hebben?
Talent. Of liever het gebrek aan lef in het omarmen van jong talent en de begeleiding van talent.
Schrikbarend vind ik het, hoeveel jonge mensen op dit moment met een knoop in hun nek thuis zitten. Jonge mensen met andere behoeftes dan de 35+ generatie. Voor hen is pensioen en een lease auto geen drijfveer. Voor hen gaat het om diepgang, flexibiliteit en ontwikkeling.
Centraal daarin staat begeleiding. Een coach, geen hondentrainer. Een mentor, geen conducteur.
En hier gaat het vaak fout. Het begint al tijdens de sollicitatie procedure.
"Garret heeft een eigen site waarop staat wie hij is en wat hij kan”.
"Heeft Garret geen CV?”
"Garret wil graag sporten tussen de middag, kan zijn pensioen geld niet in een sportschool potje?”
"Huh?”
"Garret is benieuwd hoe zijn ontwikkelingspad eruit kan zien.”
"Nou Garret moet eerst maar eens laten zien wat hij kan.”
Uiteindelijk levert Garret een CV aan en stopt met sporten vanwege de werkdruk. Zijn ontwikkelingspad is hij inmiddels al een tijdje kwijt.
Na 5 maanden blijkt de beoogde droombaan in de marketing/media en communicatie industrie een nachtmerrie voor Garret. En idem voor zijn werkgever. Immers, Garret functioneert niet.
Wanneer je dieper kijkt, zit de kern van het probleem in het gebrek aan begeleiding op de vloer en duidelijkheid bij aanname. Dit alles komt mijn inziens maar door een simpel feit: gebrek aan geld en dus tijd.
De marges waarvoor vele partijen momenteel werken kloppen niet. Op heel veel plaatsen doen 10 mensen het werk wat ze met 20 moeten doen. Dus heel gek is het niet dat er geen geld is voor begeleiding.
Ondertussen blijft de roep om nieuw talent oorverdovend hard doorklinken. En terecht. Immers, jonge mensen dagen oude modellen uit. Maken die beter en slimmer. Maken die klaar voor de toekomst.
We groeien weer met z’n allen en de bekende vijver is inmiddels wel leeg gehengeld.
Maar zonder begeleiding en richting raakt ook dit talent de weg kwijt.
Misschien is het net als met de eeuwige zoektocht van adverteerders naar nieuwe klanten, wat zijn die waard als je oude klanten door de voordeur weglopen?
En hoe serieus is die roep om talent, als loopbaan begeleiding en coaching al wordt gezien als een kostenpost in plaats van een ontwikkelingspost?
-
Arno Peperkoorn
- Werkt bij: Result Recruitment
- Functie: Directeur
- Website:http://www.resultrecruitment.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- De Telegraaf bereikt meer lezers dankzij digitale editie
- Neuro-onderzoek bevestigt kracht van gecombineerde tv- en...
- [column] De culturele revolutie is begonnen! Ga bij het verzet
- TV-reclamemarkt in 2024: sterke groei online video
- EW Magazine lanceert positioneringscampagne 'Zuurstof tot...
- Q&A onderzoekt onmisbaarheid retailformules
Laatste Nieuws
- Q&A onderzoekt onmisbaarheid... 12-03-2025
- Mediatrends: online mediaconsumptie... 11-03-2025
- EW Magazine lanceert... 10-03-2025
- De Telegraaf bereikt meer lezers... 07-03-2025
- Neuro-onderzoek bevestigt kracht van... 06-03-2025
- TV-reclamemarkt in 2024: sterke... 05-03-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Een zorgvuldige en veilige inzet van AI
- COMMIT Health Club: 4x meer leads tegen lagere kosten
- Congreshacks: maak je event onvergetelijk
- Privacybewuste consumenten: hoogopgeleid, kapitaalkrachtig en onbereikbaar?
- Ensuring Exceptional Experiences in the Digital Contact Center