Mediatrends: online mediaconsumptie blijft groeien

Mediatrends: online mediaconsumptie blijft groeien
  • Media
  • 11 mrt 2025 @ 09:13
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) publiceerde de vierde editie van NMO Mediatrends. Dit rapport biedt inzicht in het bezit en gebruik van media-apparaten en vormt de basis voor de doelgroepbepaling binnen de bereiksonderzoeken van NMO.

Voor deze editie zijn meer dan 8.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder ondervraagd over hun mediagedrag. De resultaten bevestigen een aanhoudende verschuiving naar online mediaconsumptie, met name onder jongeren. Online gamen wint verder aan populariteit binnen deze doelgroep. Daarnaast blijven de televisie en smartphone de meest gebruikte apparaten voor mediaconsumptie, met een penetratie van respectievelijk 95% en een nog steeds stijgend percentage voor de smartphone.

Opvallende trends zijn onder meer de toenemende aanwezigheid van smartwatches en spelcomputers in huishoudens. Ook het gebruik van smart devices die verbonden zijn met het internet vertoont lichte groei. Zo heeft inmiddels 71% van de huishoudens een smart TV en is in 26% een smart speaker aanwezig.

Het rapport is aangevuld met data uit de NMO Print & Merken Monitor, NMO Luisteren, NMO Kijken en NMO Online, wat zorgt voor een compleet beeld van de ontwikkelingen in het Nederlandse mediagedrag.

De volledige editie van NMO Mediatrends 2024 is beschikbaar op de website van NMO: www.nationaalmediaonderzoek.nl.

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken