EW Magazine lanceert positioneringscampagne 'Zuurstof tot nadenken'

EW Magazine lanceert positioneringscampagne 'Zuurstof tot nadenken'
  • Media
  • 10 mrt 2025 @ 11:45
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Tegenwoordig is alles een strijd om het gelijk, om winnen of verliezen. Ook in ons eigen land. Je bent vóór of tegen. Niet omdat het zo is, maar omdat het zo makkelijk is. Tijd voor een tegengeluid, stelt EW Magazine.

'Verdeeldheid en polarisatie lijken het verdienmodel van onze tijd geworden', zegt hoofdredacteur Hella Hueck. 'De algoritmes van sociale media pikken je alleen op als je een extreem standpunt hebt en iedereen doet eraan mee. Je bent in deze tijd rebels als je een rustig, afgewogen standpunt hebt. Of als je niet zo goed weet wat je van een onderwerp moet vinden. Je moét je steeds maar uitspreken.'

Als we niet uitkijken, worden alleen de extremen nog gehoord. Dan lukt het Nederland niet meer onze tegenstellingen te overstijgen en problemen op te lossen. We verliezen als samenleving een essentieel onderdeel van onze democratie als we de kunst van het sluiten van een compromis verleren. Dan wordt het midden een niemandsland waar geen mens meer durft te staan.

EW Magazine werd in 1945 opgericht als Elsevier. Het grootste opinieblad van Nederland is in die 80 jaar altijd onafhankelijk en ongebonden gebleven, met een nuchtere en scherpe houding. In 2024 nam Hella Hueck het hoofdredacteurschap over. Ze maakte kennis met een trouwe achterban, die op leeftijd is. En een ‘rechts’ imago dat steeds minder relevant is nu ‘links’ en ‘rechts’ voor verschillende generaties iets totaal anders betekenen. Samen met uitgever Pim Osterhaus van Roularta zag ze aanleiding om de merkpositionering tegen het licht te houden.

Here werd gevraagd de nieuwe positionering en campagne te ontwikkelen. Aan de samenwerking ging geen pitch vooraf. Strategy director Esther Overmars zag het als een mooie uitdaging: 'Hoe zijn de oorspronkelijke visie en signatuur van deze iconische journalistieke titel vandaag de dag van waarde? Daar draaide het om. In de nieuwe merkcampagne positioneert EW zich als de bevrijder van het beklemmende of-of denken, door zuurstof te geven aan het debat. Dat blijkt een heel relevante en sturende rol voor het merk.'

Creative director John de Vries: 'De campagne moest voor mij een wake-up call zijn. Kritisch denken is als een legday in de sportschool. Pijnlijk soms, maar je staat wel sterker. EW gaat met deze campagne mensen prikkelen en uitnodigen om het hoofd uit de mist van groepsdenken te halen en de frisse lucht van intellectuele vrijheid in te ademen.'
Vanaf 10 maart 2025 is de campagne te zien en horen in onder meer outdoor, radio en digitale nieuwsmedia.
(PvWK)

credits
opdrachtgever: EW Magazine (uitgeverij Roularta)
merkteam namens EW/Roularta: Hella Hueck, Pim Osterhaus en Nicole Boekema
bureau: Here
strategie: Esther Overmars
creatie: John de Vries
account: Willemijn Reuvers


Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken