Warc's Creative 100: Heineken stijgt 3 plaatsen naar plek 2

Warc's Creative 100: Heineken stijgt 3 plaatsen naar plek 2
  • Bureaus
  • 12 mrt 2025 @ 10:48
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Awards

Het overzicht van ‘s werelds meest bekroonde creatieve campagnes en bureaus vormt een jaarlijkse bron van inspiratie en een benchmark voor de creatieve industrie. Sport blijkt de ultieme verbinder. Het merk Heineken stijgt 3 plaatsen naar plek 2, Nederland stijgt van plek 25 naar plek 14.

In deze editie komen drie thema’s naar voren:
Het gebruik van sport om te verbinden: In de top-10 Campagnes zijn er vijf gericht op sport. Anna Hamill, Senior Editor Warc Creative: ‘Sport is een krachtige manier om zowel brand awareness als brand participation te vergroten via evenementen met een groot publiek, vooral in een gefragmenteerde mediamarkt waar massabereik moeilijk is.
Inclusiviteit: Hamill: ‘Het gebruik van emotionele verhalen en proactieve probleemoplossing onderstreept het belang om DEI verder te brengen dan alleen representatie in reclame.’
De kracht van online communities: Hamill: ‘Mensen ontmoeten in hun eigen online omgeving met calls to action toont het belang van specifieke communities voor merken.'

#1 Campagne: WoMen’s Football van Marcel Paris voor Orange
De absolute nummer 1 in Campagnes van 2024 is WoMen’s Football van bureau Marcel Paris voor de Franse multinational in telcom Orange. De campagne gebruikt video-effecten om te laten zien dat vrouwenvoetbal net zo spannend is als mannenvoetbal. De advertentie werd meer dan 15 miljoen keer bekeken en werd op sociale media gedeeld door de Franse minister van Sport en atleten die het WK wonnen.



CEO Pascal Nessim, CEO en CCO Gaëtan Du Peloux en CEO en CCO Youri Guerassimov van Marcel Paris: ‘Een campagne die in 2024 door Warc tot nummer 1 wordt uitgeroepen, is iets waar je je nooit echt op kunt voorbereiden en als je je realiseert dat je campagne zojuist het WK van reclame heeft gewonnen, komt er één gedachte in je op: verdomme, we hebben het gedaan! Dan denk je na over alles wat nodig was om hier te komen: de energie, de passie, het lachen, de late nachten, het bloed, het zweet, de tranen en de tegenslagen, maar bovenal de onwrikbare toewijding om elk stuk werk op het hoogste niveau te maken.’

Op 2 staat Coors Lights Out van Rethink Toronto voor biermerk Coors Light met honkbalsuperster Shohei Ohtani die een stadionbord kapotmaakte tijdens een wedstrijd terwijl er een advertentie voor het merk werd vertoond. Vervolgens omhelst Coors het hele gebeuren.



Op 3 staat Michael CeraVe van Ogilvy New York voor huidverzorgingsmerk CeraVe, een conspiracy theory die een Super Bowl-commercial bleek te zijn.



#1 bureau: Publicis Conseil Parijs
#1 onafhankelijk bureau: Rethink Toronto

De afgelopen drie jaar is Publicis Conseil Parijs geleidelijk gestegen in de ranglijst, van de 25e naar de 4e plaats en dit jaar naar de 1e plaats. Publicis Conseil werkt onder meer voor Renault en Orange. In juni 2024 werd het bureau ook al uitgeroepen tot Bureau van het Jaar tijdens de Cannes Lions.

Le Pub Milaan, stijgt naar de tweede plaats, van de vierde plaats vorig jaar. VML New York staat op de derde plaats, na 19 plaatsen te zijn gestegen van de 22e plaats in 2024.

Rethink Toronto staat op de eerste plaats van de onafhankelijke bureaus en staat overall op plek vijf, met drie campagnes in de top-100.

#1 Netwerk: Ogilvy
#1 Onafhankelijk netwerk: Serviceplan

Ogilvy is voor het vijfde jaar op rij het meest bekroonde netwerk, met zes kantoren van over de hele wereld die bijdroegen aan de rangschikking: Ogilvy London, New York, Mumbai en Toronto en David Madrid en Bogota. Het netwerk heeft twaalf van de top-100 campagnes dit jaar.

VML stijgt naar de tweede positie met vijf bureaus in de top-50. Publicis Worldwide stijgt van de zevende naar de derde plaats, ook met vijf bureaus in de rangschikking.

Serviceplan staat bovenaan de categorie onafhankelijke netwerken en het bureau in München claimt de zevende positie overall. Serviceplan Group werd ook door Ad Age uitgeroepen tot Independent Agency Network of the Year. In Nederland verstevigde Serviceplan Group afgelopen jaar zijn positie met de lancering van Serviceplan Amsterdam, waarmee het officieel als creatief bureau op de Nederlandse markt is neergestreken.

#1 Holding: WPP
WPP heeft zijn toppositie voor het derde jaar op rij behouden met drie netwerken in de top-50: Ogilvy en VML stonden respectievelijk op de eerste en tweede plaats, en Akqa op de 11e plaats.

#1 merk: Apple
Apple is de afgelopen jaren geleidelijk gestegen in de ranglijst: van de achttiende plaats in 2022 naar de eerste plaats dit jaar. Apple-campagnes van over de hele wereld waren te zien in veel van de grote prijsuitreikingen. Twee van de campagnes, Fuzzy Feelings en Shot on iPhone - Little Garlic, staan in de top-100.



Heineken stijgt drie plaatsen en staat op de tweede plaats, Heinz staat op de derde plaats. Renault, Mastercard en Netflix hebben hun merkpositie aanzienlijk verbeterd ten opzichte van vorig jaar. Coca-Cola, dat sinds 2022 afwezig is, komt voor het eerst in de top-10 van merken.

#1 Adverteerder: Anheuser-Busch InBev
Voor het vierde jaar op rij staat AB InBev bovenaan de adverteerdersranglijst. Het drankenmerk heeft drie veelvuldig bekroonde campagnes voor creativiteit in de top-100 en vier merken - Michelob Ultra, Cerveza Poker, Corona, Stella Artois - in de top-50.

Unilever behoudt zijn tweede plaats voor het derde opeenvolgende jaar op rij met twee merken - Dove en Magnum - in de top-50. Kraft Heinz Company staat op de derde plaats. The Coca-Cola Company stond in 2021 nog onderaan de ranglijst, maar is dit jaar opnieuw op de achtste plaats binnengekomen. Renault en Microsoft zijn in de top-10 beland.

#1 Land: VS
De VS behoudt zijn eerste plaats sinds 2006 als meest bekroonde land voor creativiteit. 30 van de top-100 campagnes komen uit de VS, een stijging ten opzichte van 21 campagnes vorig jaar.

Het VK klimt terug naar de tweede plaats, met Frankrijk op de derde plaats. Argentinië is de afgelopen jaren gestaag verbeterd, van de achttiende plaats in 2021 naar de zevende plaats dit jaar.

De tien hoogst genoteerde campagnes en bedrijven in de Warc Creative 100 2025 zijn:








De Warc Creative top-100 kan hier worden bekeken.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken