Ekoplaza uitgeroepen tot meest duurzame merk van Nederland

Ekoplaza uitgeroepen tot meest duurzame merk van Nederland
  • Food-en-retail
  • 14 mrt 2025 @ 10:49
  • Nu reageren
  • Tamara de Vos
    Tamara de Vos

    Allround redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Supermarktketen Ekoplaza staat in 2025 op de eerste plaats in de Sustainable Brand Index. Daarmee neemt het bedrijf de koppositie over van Tony’s Chocolonely, dat nu op de tweede plaats staat. De Vegetarische Slager, eerder een dominante speler, zakt naar de negende positie.

Volgens Erik Elvingsson Hedén, oprichter van de Sustainable Brand Index, weerspiegelt de winst van Ekoplaza de veranderende voorkeuren van consumenten. ‘De naamsbekendheid van Ekoplaza is de afgelopen jaren gestaag gegroeid. Consumenten ervaren het als een merk met sterke waarden, wat vooral belangrijk is in tijden van onzekerheid en verwarring over duurzaamheid. Terwijl steeds meer bedrijven zich proberen te positioneren op het gebied van duurzaamheid, belonen consumenten merken die consequent en betrouwbaar zijn gebleven.’

Reactie van Ekoplaza

Hans van Mierlo, marketingmanager bij Ekoplaza, reageert positief op de uitslag. ‘Als biologische supermarkt doen we geen concessies aan onze principes, ook niet een beetje. We zijn ontzettend trots dat consumenten Ekoplaza herkennen als de plek waar ze biologische, luchtvrachtvrije producten uit de korte keten kunnen vinden. Het is voor ons een eer om tussen zulke gedreven merken te staan die zich inzetten voor een duurzamere wereld.’

Top 10

1. Ekoplaza
2. Tony's Chocolonely
3. Ikea
4. Dopper
5. Zonnatura
6. Greenchoice
7. Dille & Kamille
8. ANWB
9. De Vegetarische Slager
10. Marktplaats

Foto: Hans van Mierlo, marketingmanager Ekoplaza

Tamara de Vos

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken