Q&A onderzoekt onmisbaarheid retailformules

Q&A onderzoekt onmisbaarheid retailformules
  • Media
  • 12 mrt 2025 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Welke supermarkten zijn onmisbaar en onderscheidend volgens de Nederlandse consument? Onderzoeksbureau Q&A besloot dit te onderzoeken en komt met twee matrixen en een opmerkelijke conclusie.

'De supermarktsector is continu in beweging. Discountformules winnen marktaandeel gedreven door inflatie en de prijsgevoeligheid van de consument. Tegelijkertijd zien we online spelers en specialisten die zich onderscheiden, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid', trapt Q&A af.

Het hieruit voortvloeiende onderzoek ‘Retail Ranking 2025’ brengt de toekomstbestendigheid van de Nederlandse retail in kaart door de ogen van de consument. 200 retailers zijn door Q&A beoordeeld op de factoren onmisbaarheid, onderscheidend vermogen, interactie, traffic en fans. Het bureau meldt de volgende vier conclusies in de categorie Supermarkten:

 🟦 Ekoplaza, Picnic Technologies en Crisp scoren hoog op onderscheidend vermogen en loyaliteit, maar blijven achter op traffic. Niet iedereen kan makkelijk een Ekoplaza bezoeken, waar deze keten veel minder filialen heeft dan de marktleiders. Daarnaast heeft ook nog lang niet iedereen de diensten van Picnic en Crisp al eens geprobeerd.

 🟦 Dirk van den Broek excelleert in onmisbaarheid, klantbinding en prijs-kwaliteitverhouding. De supermarkt sluit goed aan bij de waarden van de consument, wordt nauw gevolgd door een trouwe achterban en is voor deze groep onmisbaar. Duidelijk is dat de klant blij wordt van een bezoek aan Dirk, en te spreken is over de prijzen in de winkel.

 🟦 Jumbo Supermarkten blijft achter op klantenbinding en loyaliteit. Ondanks dat Jumbo samen met Albert Heijn verreweg het beste scoort op traffic, kost de mindere band met de klant Jumbo een plek in de absolute top.

 🟦 Convenience-concepten als Flink, Albert Heijn to go (NS Retail) en Spar Holding worden nauwelijks als onmisbaar gezien. De consument heeft binnen deze branche veel keuze, en kiest maar weinig voor deze spelers onder druk van de concurrentie. Daarnaast is de diversiteit aan locaties groot (bijvoorbeeld langs de snelweg), en wordt de winkelervaring bij deze spelers onder gemiddeld beoordeeld.

In onderstaande matrixen worden de resultaten uitgewerkt. Overall conclusie: 𝗦𝘂𝗽𝗲𝗿𝗺𝗮𝗿𝗸𝘁𝗲𝗻: 𝘀𝗰𝗼𝗿𝗲𝗻 𝗼𝗽 𝘁𝗿𝗮𝗳𝗳𝗶𝗰; 𝗹𝗼𝘆𝗮𝗹𝗶𝘁𝗲𝗶𝘁 is 𝗱𝗲 𝘀𝗹𝗲𝘂𝘁𝗲𝗹 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝘀𝗽𝗲𝗰𝗶𝗮𝗹𝗶𝘀𝘁𝗲𝗻. Lees in dit verband ook meer over de aanstaande Retail Media Day 2025, waar elke retailer en adverteerder van naam is vertegenwoordigd.
(PvWK | bron: Q&A en Retailradar | beeld: Joshua Hoehne / Unsplash)


grafieken: Q&A

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken