Onderzoek: Bijna 40 procent Nederlandse vrouwen overweegt eigen bedrijf te starten

Onderzoek: Bijna 40 procent Nederlandse vrouwen overweegt eigen bedrijf te starten
  • Algemeen
  • 6 mrt 2025 @ 11:23
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Onderzoek

In het kader van International Women’s Day op zaterdag 8 maart 2025 heeft Mastercard wereldwijd onderzoek gedaan naar vrouwelijke ondernemers. Ondanks een sterke ondernemersgeest ervaren Nederlandse vrouwen nog altijd meer obstakels dan mannen.

Europese GenZ-vrouwen willen van alle onderzochte generaties het liefst een bedrijf oprichten om iets ‘goeds te doen voor de wereld’ (19% vs. 13% Millennials, 14% GenX en 16% Baby Boomers). Onder degenen die al een bedrijf hebben, geven GenZ-vrouwen vaker aan dat ze dit deden om hun dromen te volgen (50%) ten opzichte van Millennials (39%), GenX (32%) of Baby Boomers (33%). Deze trend van purposegedreven ondernemingen is ook te zien onder (jonge) Nederlandse vrouwen.

Levens verbeteren, droom volgen, werk-privébalans, ondergewaardeerd
Bijna 40% van de Nederlandse vrouwen overweegt om een eigen bedrijf te starten. Motivatie hiervoor is onder andere een geloof dat hun ideeën levens kunnen verbeteren (28% voor vrouwen vs. 8% voor mannen), de mogelijkheid om hun droom te kunnen volgen (32% van de vrouwen) en meer behoefte aan een betere werk-privébalans (47% voor vrouwen vs. 32% voor mannen). 15% van de vrouwelijke ondernemers startte hun onderneming omdat ze zich niet gewaardeerd voelden bij hun oude werkgever. Dit is 6% meer dan bij mannen.

Geld, sparen, passie
Naast zakelijke ondernemingen heeft meer dan een kwart van de Nederlandse vrouwen (28%) een - vaak inspirerende - bijbaan. Redenen daarvoor zijn om meer geld te verdienen (56%), om geld te sparen voor een specifiek doel (35%) of om hun passie te volgen (32%). Dit laatste aantal neemt toe tot bijna de helft (48%) van deze ‘gemotiveerde bijklussers’ onder Gen Z-vrouwen.

Barrières
Uit het onderzoek blijkt dat veel vrouwen tegen barrières aanlopen, ook als zij al een onderneming gestart zijn. Nederlandse vrouwen voelen zich minder zeker over hun bedrijfskundige vaardigheden ten opzichte van mannen, met name op het gebied van financiële besluitvorming (47% voor mannen vs. 38% voor vrouwen). Gebrek aan ervaring (31%) en angst om te falen (25%) zijn de grootste barrières voor vrouwen om een eigen bedrijf te starten. Ondernemende vrouwen zien het zorgen voor kinderen bijna dubbel zo vaak als een barrière in vergelijking met mannen (11% vs. 6%).

63% van de vrouwelijke ondernemers vindt het moeilijk om het zorgen voor kinderen te combineren met hun onderneming terwijl maar 35% van de mannen hier een punt van maakt

63% van de vrouwelijke ondernemers vindt het moeilijk om het zorgen voor kinderen te combineren met hun onderneming ten opzichte van slechts 35% van de mannen.

Toch maar niet…
Een kwart van de vrouwen wil graag een eigen bedrijf starten, maar gelooft gezien de gevoelde barrières niet dat het mogelijk is voor hen. Dit aantal groeit onder Gen Z naar 38%. De grootste zorgen van vrouwelijke ondernemers voor het oprichten van hun bedrijf zijn verplichtingen rondom kinderopvang (21% voor vrouwen vs. 9% voor mannen), gebrek aan zelfvertrouwen (26% voor vrouwen vs. 4% voor mannen), een onvoorspelbaar inkomen (62% voor vrouwen vs. 40% voor mannen) en een gebrek aan kennis over het oprichten van een bedrijf (34% van de vrouwen vs. 11% van de mannen).

Ondersteuning
Een kwart van de vrouwen geeft aan dat toegankelijke financieringsopties hen zou helpen om een onderneming te starten. Andere vormen van ondersteuning die vrouwen meer zekerheid geven zijn het hebben van een mentor (17%), training over het ontwikkelen van een ondernemingsplan (16%), en het hebben van een netwerk van andere ondernemers (14%). Jan-Willem van der Schoot, Country Manager Mastercard Nederland: ‘Dit onderzoek belicht de ondernemersgeest onder vrouwen wereldwijd, ook binnen de jongere generaties. Ondanks de vele, toenemende successen van vrouwelijke ondernemers, laat het onderzoek ook zien dat er nog steeds uitdagingen zijn. Deze barrières benadrukken dat het nodig is snelle en betekenisvolle verandering te creëren waar álle ondernemde geesten kunnen floreren. Mastercard is daarom actief om een inclusieve digitale economie te creëren waar alle MKB-bedrijven de benodigde hulp en oplossingen kunnen krijgen die hen in staat stelt te groeien en succes te behalen.’

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken