SponsorRingen: Ajax en ING grote winnaars, Imre van Leeuwen Sponsorpersonality en meest populaire merkambassadeurs
- Sponsoring
- 28 jun 2023 @ 06:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Award
- 28 jun 2023 @ 06:00
- Nanny Kuilboer
Max Verstappen, Chantal Janzen en Armin van Buuren hebben een SponsorRing ontvangen als de meest populaire merkambassadeurs in de sport-, muziek- en entertainmentwereld tijdens de uitreiking van de SponsorRingen, de awards voor de beste sponsorcases van het jaar. Imre van Leeuwen werd uitgeroepen tot Sponsor Personality van het Jaar.
Merkambassadeurs
Max Verstappen en Chantal Janzen scoren onder het Nederlandse publiek het beste op de combinatie van bekendheid, likeability en geschiktheid als merkambassadeur. Armin van Buuren won een SponsorRing in de categorie Artiesten. Het is de eerste keer dat de stichting SponsorRingen, samen met mediapartner DPG Media, de verkiezing van de meest populaire merkambassadeur van Nederland in de wereld van sport, muziek en entertainment heeft georganiseerd op basis van de resultaten van een onafhankelijke onderzoek dat uitgevoerd is door de internationale sportmeting-, onderzoeks- en analyse bureau Nielsen Sports.
Chantal Janzen is van alle atleten, artiesten en entertainers de meest likeable bekendheid van Nederland. Maar liefst 60% van alle Nederlanders vindt Janzen likeable. Ook in haar eigen categorie entertainment was zij de populairste BN-er.
Max Verstappen is van alle BN’ers het meest bekend (96% kent hem). Verstappen wordt van alle bekendheden door de Nederlander het meest geschikt geacht als merkambassadeur. Verstappen scoort ook internationaal goed: 79% van zijn volgers op Instagram en YouTube komt uit het buitenland. Janzen heeft minder internationale volgers. 82% van haar 1,7 miljoen volgers op Instagram komt uit Nederland.
Armin van Buuren won een SponsorRing in de categorie Artiesten. In deze categorie scoorde Van Buuren het hoogst door veel stemmen onder oudere Nederlanders (50-69 jaar). Zijn collega-DJ Martin Garrix doet het onder de artiesten goed onder Gen Z (16-26 jaar) waar hij met afstand de populairste en meest geschikte artiest als merkambassadeur is.
SponsorRingen
Met ieder drie SponsorRingen waren Ajax en ING de grote winnaars. ABN AMRO en VriendenLoterij wonnen twee keer goud. Afscheidnemend voorzitter van de Stichting SponsorRingen Imre van Leeuwen (Directeur SportVibes en F1 Heineken Dutch GP) werd uitgeroepen tot Sponsor Personality van het Jaar.
Ajax won als enige drie keer goud. Voor de meer dan 30-jarige samenwerking met ABN AMRO won de club de SponsorRing voor Langlopend Sponsorship. Ajax en Adidas wonnen de gouden SponsorRing in de categorie Sport voor de introductie en activatiecampagne rondom het Europese 'Three Little Birds'/Marley-tenue. Samen met Sandals Resorts won Ajax voor Future Goals een SpecialismeRing voor de meest creatieve case.
ING was succesvol met een zilveren SponsorRing voor de samenwerking met het Rijksmuseum en de tentoonstelling Onderkruipsels in de categorie cultuur en met twee SponsorRingen voor de Niemand Buitenspel-campagne, samen met de KNVB en een aantal maatschappelijke organisaties.
ABN Amro won naast de ring voor het langlopende partnership met Ajax ook een gouden SponsorRing voor de samenwerking met Women Inc. in de categorie cultuur. VriendenLoterij won twee gouden SponsorRingen voor de samenwerking met Stichting Het Gehandicapte Kind in De Bijzondere Eredivisie en samen met ESPN en KPN met Wedstrijd van je Leven. Goud ging er ook naar The Tribute – Powered by Priority van Vodafone en Ziggo in de categorie Entertainment.
De SponsorRingen werden voor de 24e keer uitgereikt en de presentatie was in handen van Arno Kantelberg.
ALLE WINNAARS
Maatschappij
Goud
VriendenLoterij en Stichting Het Gehandicapte Kind
De Bijzondere Eredivisie maakt bijzondere voetbaldromen waar
Zilver
ING, KNVB en maatschappelijke organisaties
Niemand Buitenspel
Brons
De Volksbank en NLvoorelkaar
Samen sterk voor vrijwilligerswerk
Sport
Goud
Ajax x Adidas
Three Little Birds zingen het hoogste lied
Zilver
energiedirect.nl en PSV
PSV Walk of Fame
Brons
AGU en Team Jumbo-Visma
The Masterpiece
Speciale vermelding
¡VAMOS! – La Vuelta Holanda
Cultuur
Goud
ABN AMRO en WOMEN Inc.
Met ‘Een nog onverteld verhaal’ de kunstwereld gelijkwaardiger maken
Zilver
ING en het Rijksmuseum: Onderkruipsels
Entertainment
Goud
The Tribute – Powered by Priority van Vodafone en Ziggo
Zilver
Red Bull en Defqon.1 Weekend Festival
Hoe Red Bull Defqon.1 vleugels gaf
Media
Goud
ESPN in samenwerking met KPN en VriendenLoterij
Wedstrijd van je Leven
Zilver
Nederlandse Loterij achter Oranje
Brons
Albert Heijn en All You Need is Love (RTL4)
Met elkaar werd het magisch
Langlopend partnership
ABN AMRO x Ajax
Sponsor Personality van het Jaar
Imre van Leeuwen
SponsorRing Specialismen
Creativiteit
AFC Ajax & Sandals Resorts
Future Goals
Sponsorplatform
ING, KNVB en maatschappelijke organisaties
Niemand Buitenspel
Innovatie
Stichting CPNB, OERRR (Natuurmonumenten) en Minecraft
Waanzinnige Boomhut Challenge
Nationale-Nederlanden en Stichting Running Blind
Businesscase
De Keuken Kampioen Divisie: binnen 5 jaar een begrip!
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- EasyToys en Steffie Weterings: It's... 13-03-2025
- Heineken sluit langdurig partnership... 11-03-2025
- Plus terug als Official Partner van... 04-03-2025
- Enterprise stuurt Ajax-fans op... 03-03-2025
- Rabobank keert terug in het wielrennen27-02-2025
- ONVZ en KNHB verlengen samenwerking... 25-02-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day