SponsorRingen: Ajax en ING grote winnaars, Imre van Leeuwen Sponsorpersonality en meest populaire merkambassadeurs

SponsorRingen: Ajax en ING grote winnaars, Imre van Leeuwen Sponsorpersonality en meest populaire merkambassadeurs
  • Sponsoring
  • 28 jun 2023 @ 06:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Award

Max Verstappen, Chantal Janzen en Armin van Buuren hebben een SponsorRing ontvangen als de meest populaire merkambassadeurs in de sport-, muziek- en entertainmentwereld tijdens de uitreiking van de SponsorRingen, de awards voor de beste sponsorcases van het jaar. Imre van Leeuwen werd uitgeroepen tot Sponsor Personality van het Jaar.

Merkambassadeurs
Max Verstappen en Chantal Janzen scoren onder het Nederlandse publiek het beste op de combinatie van bekendheid, likeability en geschiktheid als merkambassadeur. Armin van Buuren won een SponsorRing in de categorie Artiesten. Het is de eerste keer dat de stichting SponsorRingen, samen met mediapartner DPG Media, de verkiezing van de meest populaire merkambassadeur van Nederland in de wereld van sport, muziek en entertainment heeft georganiseerd op basis van de resultaten van een onafhankelijke onderzoek dat uitgevoerd is door de internationale sportmeting-, onderzoeks- en analyse bureau Nielsen Sports.
Chantal Janzen is van alle atleten, artiesten en entertainers de meest likeable bekendheid van Nederland. Maar liefst 60% van alle Nederlanders vindt Janzen likeable. Ook in haar eigen categorie entertainment was zij de populairste BN-er.
Max Verstappen is van alle BN’ers het meest bekend (96% kent hem). Verstappen wordt van alle bekendheden door de Nederlander het meest geschikt geacht als merkambassadeur. Verstappen scoort ook internationaal goed: 79% van zijn volgers op Instagram en YouTube komt uit het buitenland. Janzen heeft minder internationale volgers. 82% van haar 1,7 miljoen volgers op Instagram komt uit Nederland.
Armin van Buuren won een SponsorRing in de categorie Artiesten. In deze categorie scoorde Van Buuren het hoogst door veel stemmen onder oudere Nederlanders (50-69 jaar). Zijn collega-DJ Martin Garrix doet het onder de artiesten goed onder Gen Z (16-26 jaar) waar hij met afstand de populairste en meest geschikte artiest als merkambassadeur is.

SponsorRingen
Met ieder drie SponsorRingen waren Ajax en ING de grote winnaars. ABN AMRO en VriendenLoterij wonnen twee keer goud. Afscheidnemend voorzitter van de Stichting SponsorRingen Imre van Leeuwen (Directeur SportVibes en F1 Heineken Dutch GP) werd uitgeroepen tot Sponsor Personality van het Jaar.
Ajax won als enige drie keer goud. Voor de meer dan 30-jarige samenwerking met ABN AMRO won de club de SponsorRing voor Langlopend Sponsorship. Ajax en Adidas wonnen de gouden SponsorRing in de categorie Sport voor de introductie en activatiecampagne rondom het Europese 'Three Little Birds'/Marley-tenue. Samen met Sandals Resorts won Ajax voor Future Goals een SpecialismeRing voor de meest creatieve case.
ING was succesvol met een zilveren SponsorRing voor de samenwerking met het Rijksmuseum en de tentoonstelling Onderkruipsels in de categorie cultuur en met twee SponsorRingen voor de Niemand Buitenspel-campagne, samen met de KNVB en een aantal maatschappelijke organisaties.
ABN Amro won naast de ring voor het langlopende partnership met Ajax ook een gouden SponsorRing voor de samenwerking met Women Inc. in de categorie cultuur. VriendenLoterij won twee gouden SponsorRingen voor de samenwerking met Stichting Het Gehandicapte Kind in De Bijzondere Eredivisie en samen met ESPN en KPN met Wedstrijd van je Leven. Goud ging er ook naar The Tribute – Powered by Priority van Vodafone en Ziggo in de categorie Entertainment.

De SponsorRingen werden voor de 24e keer uitgereikt en de presentatie was in handen van Arno Kantelberg.

ALLE WINNAARS

Maatschappij

 

Goud

VriendenLoterij en Stichting Het Gehandicapte Kind

De Bijzondere Eredivisie maakt bijzondere voetbaldromen waar

 

Zilver

ING, KNVB en maatschappelijke organisaties

Niemand Buitenspel

 

Brons

De Volksbank en NLvoorelkaar

Samen sterk voor vrijwilligerswerk

 

Sport

 

Goud

Ajax x Adidas

Three Little Birds zingen het hoogste lied

 

Zilver

energiedirect.nl en PSV

PSV Walk of Fame

 

Brons

AGU en Team Jumbo-Visma

The Masterpiece

 

Speciale vermelding

¡VAMOS! – La Vuelta Holanda

 

Cultuur

 

Goud

ABN AMRO en WOMEN Inc.

Met ‘Een nog onverteld verhaal’ de kunstwereld gelijkwaardiger maken

 

Zilver

ING en het Rijksmuseum: Onderkruipsels

 

Entertainment

 

Goud

The Tribute – Powered by Priority van Vodafone en Ziggo

 

Zilver

Red Bull en Defqon.1 Weekend Festival

Hoe Red Bull Defqon.1 vleugels gaf

 

Media

 

Goud

ESPN in samenwerking met KPN en VriendenLoterij

Wedstrijd van je Leven

 

Zilver

Nederlandse Loterij achter Oranje

 

Brons

Albert Heijn en All You Need is Love (RTL4)

Met elkaar werd het magisch

 

Langlopend partnership

 

ABN AMRO x Ajax

 

Sponsor Personality van het Jaar

 

Imre van Leeuwen

 

SponsorRing Specialismen

 

Creativiteit

AFC Ajax & Sandals Resorts

Future Goals

 

Sponsorplatform

ING, KNVB en maatschappelijke organisaties

Niemand Buitenspel

 

Innovatie

Stichting CPNB, OERRR (Natuurmonumenten) en Minecraft

Waanzinnige Boomhut Challenge

 

Nationale-Nederlanden en Stichting Running Blind

 

Businesscase

De Keuken Kampioen Divisie: binnen 5 jaar een begrip!

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken