Culinaire historische insights op expo en in nieuw boek

- Food-en-retail
- 13 mrt 2025 @ 08:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 13 mrt 2025 @ 08:00
- Peter van Woensel Kooy
Op de a.s. tentoonstelling 'Amsterdam Eet' in het Allard Pierson Museum worden bezoekers vanaf 11 april '25 aan de hand van negen gerechten meegenomen langs 750 jaar Amsterdamse eetcultuur. Tegelijkertijd verschijnt het boek over vier eeuwen 'Uit eten in Amsterdam'.
Naast het ruimtelijk en grafisch ontwerp van de tentoonstelling, produceren de curatoren een serie interviews die de smakelijke thema's naar het heden halen. Onderzoeker Charlotte Kleyn interviewde recensenten Hiske Versprille en Nana Asare. Jos Timmer en Wim de Beer geven een kijkje in de keuken van restaurant De Kas, Bianca Canjels-Munnik vertelt vol bezieling over De Leeuw Zuurwaren en Julie Ng over de (authentieke) Chinees-Indische keuken. Kookboeken, menukaarten, archeologische vondsten, handschriften en andere bronnen geven inzicht in de culinaire tradities van de stad tot aan de dag van vandaag.
Tegelijkertijd verschijnt het boek 'Uit eten in Amsterdam - 400 jaar culinaire cultuurgeschiedenis' van Kleyn, die culinair historica is, met co-auteur Maarten Hell. De laatste is gepromoveerd op herbergen in vroegmodern Amsterdam en nam de eerste eeuwen voor zijn rekening, Kleyn nam het moderne deel op zich. Vier jaar dompelden de twee zich onder in de rijke historie van herbergen, gaarkeukens, restaurants en eethuizen. 'In archieven, bibliotheken en bij mensen thuis snuffelden we door inkooplijsten, restaurantgidsen en menukaarten en uiteraard door het onvolprezen Delpher voor gedigitaliseerde oude kranten', memoreert Kleyn. 'En ik interviewde vele restauranthouders en -bezoekers, koks en recensenten voor de geschiedenis van de afgelopen decennia. En wat blijkt? Uit eten gaan in Amsterdam is van alle tijden. Van morsige gaarkeukens tot chique restaurants en een keur aan eethuizen: door de eeuwen heen konden Amsterdammers op allerlei plekken terecht om hun honger en dorst te stillen.'
Handelsmetropool Amsterdam, die in 2025 zijn 750e verjaardag viert, was in de zeventiende eeuw al een migrantenstad, met een gevarieerd aanbod aan buitenlandse keukens in herbergen, signaleert Kleyn in het boek, dat ook voor food- en horecamarketeers veel interessante historische insights en nice to know info bevat. 'In later eeuwen zette de stad de toon voor de restaurantcultuur in de rest van Nederland, van de komst van Parijse restaurants tot de eerste pizzeria’s, bistro’s, koosjere eethuizen, krakerskeukens en ‘nouveau ruig’ zaken. Wat kwam er uit de herbergkeukens en wie kookten daar? Waarom ontstonden er speciale vrouwenrestaurants? Welke gerechten serveerden de vroegste vegetarische restaurants? En wat zeggen recentere eettrends over het hedendaagse Amsterdam? Het komt allemaal aan bod, en er valt ook een boel te bekijken (schilderijen, menukaarten, foto’s', aldus de enthousiaste Kleyn.
Het boek is verkrijgbaar via uitgeverij Prometheus via deze link 'Uit eten in Amsterdam', in het Allard Pierson en via de betere boekhandel.
(PvWK | foto: afd communicatie - Allard Pierson Museum)
foto boven: Charlotte Kleyn legt een antiek foodboek klaar ter opname in 'Uit eten'.
Cover van het boek 'Uit eten in Amsterdam - 400 jaar culinaire cultuurgeschiedenis'
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- expo
- review
- Maarten Hell
- kennis
- culinair historica
- museum
- Charlotte Kleyn
- 750
- foodmarketing
- Allard Pierson
- eetgedrag
- historie
- Uit eten in Amsterdam
- recept
- uitgeverij Prometheus
- insight
- 400 jaar culinaire cultuurgeschiedenis
- Amsterdam
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Chocoladeletter D van Dieuwertje uitverkocht na actie voor KWF
- Albert Heijn lanceert Buurt Bezorgbundel voor efficiëntere...
- Achtste editie Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel van start
- Tango transformeert tankstations tot moderne ontmoetingsplekken
- Brouwerij 't IJ zet duurzame stap met herbruikbare verpakkingen
- Anders Hagh, CEO Salling Group: 'Wij maken het makkelijker om...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Supermarktprijzen niet langer... 13-03-2025
- Culinaire historische insights op... 13-03-2025
- Tango transformeert tankstations tot... 11-03-2025
- Nespresso en Oatly introduceren... 10-03-2025
- [marketeer 220] Rob Soeterboek -... 07-03-2025
- Chocoladeletter D van Dieuwertje... 06-03-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day