Waarom b2b merken niet van de camera houden
- B2b
- 20 sep 2016 @ 10:00
- Link
-
Connie Lohuis
Webredacteur Marketingtribune (Content)
StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten - OnderzoekCommunicatieSocial media
- 20 sep 2016 @ 10:00
- Connie Lohuis
Binnen de marketingfamilie is b2b het interessante bleekneusje. Terwijl b2c de stoep als catwalk gebruikt, zitten de b2b’ers liever achter de computer in spijkerbroek en een t-shirtje. We kopen liever boeken dan kleren of make-up en houden ons de meeste tijd op de achtergrond. Stilletjes aan het werk terwijl ons jongere zusje alle aandacht krijgt. Cath Lyon van digitaal marketingbureau Deeply Digital legt uit: ‘En help als er een camera tevoorschijn komt. Daar sta je dan naast je zusje, dat schittert in veren en juwelen. Jij hebt ketchupvlekken op je shirt en trekt een onhandige grijns terwijl de sluiter knipt en nog eens knipt.’ Uit een onderzoek van DemandWave blijkt dat maar 15 procent van de b2b bedrijven Instagram gebruikt en maar 7 procent Pinterest. Ook al worden deze platforms steeds bedrijfsvriendelijker.
Recent nog kondigde Pinterest aan dat bedrijven nu ook hun promotionele video’s op het platform mogen zetten. Tegelijkertijd heeft Instagram speciale zakelijke profielen opgezet waarmee volgers direct contact met bedrijven kunnen maken. De veranderingen zorgen ook dat bedrijven naar inzichten van volgers kunnen kijken en hun posts kunnen promoten. Lyon: ‘Toch is het vast geen onwil om in de picture te komen: de bedrijven uit het DemandWave onderzoek zeiden ook dat Instagram maar voor 2 procent van hun leads zorgde en Pinterest maar 1 procent.’
Misschien zijn beelden niet de manier om b2b te promoten
Lyon vervolgt: ‘Of misschien gebruiken bedrijven deze platforms wel niet zo dat ze er maximaal van profiteren. Omdat b2b van nature niet erg flamboyant, of zelfs sexy is, is het niet zo makkelijk om te bedenken hoe het wel scoort voor de camera. Laten we het maar onder ogen zien: hoe vaak je een printer ook uitlicht of airbrusht, hij krijgt nooit de glamour van een Kate Moss op een bed met bont en juwelen.Nee, b2b blijft aan de meer serieuze kant van social media, met LinkedIn als belangrijkste platform.’ Volgens een rapport van TrackMaven betekent dit dat bedrijven van willekeurig welke branche serieuze klantenbetrokkenheid tekort komen. B2b leiders als MailChimp en Adobe onderkennen dit en zijn begonnen met het oogsten van de voordelen van een visuelere en creatievere benadering van hun marketing. Maar hoe hebben ze dat gedaan?
1. Door klanten buiten werktijd aan te spreken
Instagram is, omdat het alleen op mobiel toegankelijk is, een persoonlijker social media platform. Dus in plaats van te appelleren aan de rationele kant van het zakenbrein van hun klanten zijn de top b2b merken begonnen ze in hun vrije tijd te benaderen.
Pinterest is meer het rijk van bloggers dan van kopers. Door beelden te linken aan inhoudelijker content zoals een blog post trekken merken niet alleen likes of volgers aan, maar sturen ze ook potentiële klanten naar hun site.
Door hun klanten buiten hun kantoor te benaderen en te appelleren aan hun creatieve en lolliger kant trekken de top b2b merken niet alleen klanten aan, maar leiden ze hen ook naar waar ze waarschijnlijker converteren: hun site.
2. Door hun merk menselijker te maken
Een menselijk merk is aantrekkelijker, vooral voor millennials. Als je foto’s maakt van medewerkers aan hun werk, of ze maken selfies tijdens evenementen, gun je je klanten een kijkje in de keuken. Deze open benadering wordt steeds populairder bij klanten, vooral bij jongere generaties. Het betekent ook dat merken hun nieuws en evenementen kunnen promoten buiten de standaard aankondiging op hun site of in een mail die nooit geopend wordt. Merken zijn ook begonnen hun klanten aan de wereld voor te stellen via plaatjes of korte video’s met hun testimonials. Deze eerlijkheid is verfrissend en spreekt klanten aan die gewend zijn aan een bombardement van verkooppraatjes. Als je in plaats van verkopers mensen opvoert bij je klanten is dat een indirectere, maar effectievere verkoopmethode.
3. Door na te denken over het verhaal achter het merk
Creatiever zijn betekent niet alleen nadenken over een manier om het gebruikelijke verkooppraatje te vervangen door een andere klantreis, maar door het bredere beeld van je bedrijfswaarden en visuele identiteit. Heeft jouw bedrijf een aansprekende stijl? Is het informatief en educatief? Is het leuk? Creatief nadenken over waar je bedrijf staat en hoe je daarmee Pinterest en Instagram doelgroepen aanspreekt is de sleutel om je merk visueel onderscheidend te maken.Plaatjes, quotes, statistieken en content uitzoeken die een consistente, aantrekkelijke en relevante visuele stijl uitstralen is een sterke manier om het verhaal achter je merk te versterken en je klanten meer te bieden dan een saai verkoopproces.
Tot slot: drie top tips van Cath Lyon
- Zet je hashtags aan het slot – hashtags zijn krachtig en je zou er elf in elke post moeten willen. Zet ze niet in de bodytekst, want dat leest niet prettig. Onderzoek welke het meest relevant zijn, welke de meeste prospects zullen scoren en voeg ze aan het eind in.
- Verbind je met mensen – beide platforms zijn erg gericht op communities. Verbind je met gebruikers en andere gebruikers met wederzijdse belangen en je vergroot de kans dat potentiële klanten je zien. Dit maakt het veel makkelijker om je te verbinden met degenen op deze platforms die jouw product waarschijnlijk nuttig vinden.
- Mik op een dubbelslag – denk na over wie je doelgroep op deze platforms zijn en pas hun klantreis overeenkomstig aan. Dit zijn visueel ingestelde creatieve mensen met belangstelling voor fotografie, dus ze zullen niet erg graag een whitepaper lezen. Ze houden ook niet van posts die visueel niet aantrekkelijk zijn. Kijk bij de topmerken af wat echt werkt. Ga dan aan de slag met jouw eigen (betere) versie. (Bron: b2bmarketing.net)
-
Connie Lohuis
- Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
- Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
- Website:http://www.strakblauw.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Surf en Nikhef kiezen ServerDirect... 11-03-2025
- De marketingtransfers van week 9, 202507-03-2025
- Consultancybureau zet AI in voor... 04-03-2025
- Sunny Cars kiest nxt agency als... 03-03-2025
- De marketingtransfers van week 8, 202528-02-2025
- ‘How To Win an Award’: experts delen... 25-02-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day