De trend van duurzaamheid verkracht een merk en de kunst
- Design
- 5 mrt 2013 @ 00:00
- Link
-
Edwin Visser
medeoprichter, directeur
SOGOOD - GraphicVisual idSustainable
- 5 mrt 2013 @ 00:00
- Edwin Visser
San Sebastian is een Baskisch bolwerk in het druilerige noorden van Spanje, ontweken door de toeristen. De Baskische beeldhouwer Eduardo Chillida (1924-2002), geboren en getogen in San Sebastian, is op vele manieren aanwezig. In de barokke kerk Santa Maria del Coro in de oude stad, glorieert een marmeren doopfont van zijn hand. Zijn indrukwekkende stalen windkammen 'Peine del Vento' uit 1977 trotseren weer en wind in de branding, aan het einde van de prachtige boulevard van La Concha Bay.
De elementen aarde, water, lucht en vuur, in de vorm van het vervormde staal, komen hier samen. Als vraagtekens uit de ruige kust gaan de drie objecten, elk 11 ton staal, de strijd aan met de elementen. De erosie laat zijn sporen achter.
Chillida studeerde architectuur voordat hij kunstenaar werd. Het concept van ruimte heeft zijn werk blijvend beheerst. Hij noemde zichzelf een architect van de ruimte. Toen de filosoof Martin Heidegger in 1968 zijn Die Kunst und der Raum publiceerde, vroeg hij Chillida om zeven illustraties hierbij te maken. Ze hadden elkaar gevonden in de filosofie over kunst en diens omgeving. Kunst is niet gemaakt in een ruimte, maar de ruimte komt voort uit de kunst. De ruimte wordt bepaald door de vorm: binnen en buiten, open en gesloten, licht en donker, positief en negatief, massa en leegte. Datzelfde principe is terug te vinden in zijn grafische werk. Zo kan de blindpreeg een zelfstandige vorm worden. De tekeningen en prints zijn geen voorstudies of afbeeldingen van zijn beelden, maar zelfstandige werken. Met beperkte middelen heeft Chillida een herkenbare eigen vocabulaire ontwikkeld, die soms doet denken aan Inca kunst. Alles komt tezamen in het Museo Chillida Leku in het Zabalaga park van 13 hectares in het Baskische Hernani. Centraal op het landgoed staat een door Chillida en zijn familie gerestaureerde boerderij. Net als zijn werk simpel en nederig in zijn voorkomen, maar intens. In het park staan de beelden die met elkaar en hun omgeving een interactie aangaan en zo de ruimte bepalen. De spaarbank Kutxa uit San Sebastian wordt gesierd door een logo van de meester. Het was zwart-wit, strak van vorm en met een natuurlijke elegantie, zoals al zijn werk. In 1990 is een zeefdruk met reliëf van dit motief gemaakt. De koperen versie van het logo bij de ingang van de bankfilialen, zal in menige kunstcollectie niet misstaan. Helaas is recentelijk het logo veranderd. Wellicht onder invloed van de duurzaamheidstrend is er blauw en groen aan toegevoegd. Wat een gruwel!
Kutxa oude logo
Kutxa nieuw logo
Eduardo Chillida, Ontwerp voor Peine del Vento VII, 1978
-
Edwin Visser
- Werkt bij: SOGOOD
- Functie: medeoprichter, directeur
- Website:http://www.sogooddesign.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Fernhout over iconische fotografie 12-12-2024
- Jaguar toont lef met komst Type 0006-12-2024
- ASML en Van Gogh Museum verlengen... 05-12-2024
- ADCN Awards 2024 open voor inzendingen02-12-2024