Speelgoedwinkel anno 2015 en verder
- Design
- 26 mrt 2013 @ 00:00
- Link
-
Jan Gogelein
business strategy & development consultant
GOGELEIN, business development - Concept
- 26 mrt 2013 @ 00:00
- Jan Gogelein
Eén van de meest vooruitstrevende speelgoedwinkels is de JouJou toy store in het Grand American Hotel in Salt Lake City, VS. Dat de winkel al twee jaar succesvol is en er online nog steeds veel over geschreven wordt, bewijst zijn kracht en is een bijzonderheidje. De winkel is één grote verwerkelijking van een droomwereld waar je mag ervaren, spelen en natuurlijk je laten meevoeren in de fantasie van een kind. Een commercieel goedlopend voorbeeld van de speelgoedwinkel anno 2015 en verder.
Offline beleving
Dit futureproof concept is meer dan alleen een verkooplocatie. Alles is juist letterlijk uit de kast gehaald zodat je je middenin het speelgoed begeeft en er doorheen loopt. De totale ruimte is ingericht als één beleving met verschillende gebieden die elk een eigen droomverhaal vertellen. Het speelgoed, de boekjes en knutselspullen in elk gebied, voor de allerkleinste tot de grotere kinderen, van authentiek tot de populaire merken. Heel slim worden de juiste impulsen gegeven zodat het verlangen (naar het hebben/kopen van speelgoed) getriggerd wordt. Waar de uiteindelijke purchase (koop) plaatsvindt is niet van belang (instore offline of thuis online), maar dat 'het' gebeurt is zeker, deze offline store is bedoeld om te beleven.
De ogen van de consument
In de meeste speelgoedwinkels is de merchandise in wandsystemen bijeengebracht en verliest het individuele merk of speelgoed zijn onderscheidingskracht. En om er in die confetti nog uit te springen doen fabrikanten er alles aan om de verpakking zo opvallend mogelijk te maken. Maar het lastige van die situatie is dat iedereen bezig is met opvallen. Men vergeet de aanpak van de 'andersom'-benadering; bekijk het eens vanuit de ogen van de consument! Een gemiste kans. JouJou toy store durft verder te gaan dan alleen maar shelf presence en heeft hiermee een enorme voorsprong ten opzichte van zijn concurrenten gemaakt.
Daar gaan we weer
Een zeer geslaagd en gewaagd stukje retail, waar gebroken wordt met de traditionele speelgoedformules. Waar iedereen bang is dat offline concepten niet meer van deze tijd zijn en dat aankopen alleen nog maar online zullen plaatsvinden, hoor je steeds meer klanken van de tegenbeweging. Onderzoeksrapporten laten juist zien dat offline er toe doet en de retail kaalslag lijkt reuze mee te vallen. Het gaat er wel om dat je moet meegaan met de tijd en niet moet stilstaan, zodat je links en recht ingehaald wordt. Een nieuwe offline invulling verdient de nodige aandacht en moet goed ondersteund worden door online. Je zou bijvoorbeeld alle saaie zakelijkheden, die doorgaans de winkelbeleving vertroebelen, online kunnen wegnemen, zodat je offline alleen nog maar zuiver (merk)beleving overhoudt.
Bart en Intertoys missen een kans
De Spaanse speelgoedketen Imaginarium heeft een stap in de goede richting gedaan en heeft z'n tweede vestiging in Nederland onlangs geopend. Ook hier gaat het om de winkelbeleving en verkopen ze overigens wel alleen speelgoed van het eigen merk. Zij zijn in Nederland de strijd met de bestaande formules aangegaan, maar zullen het lastig krijgen als het gaat om merkdiversiteit. JouJou biedt naast de gewone populaire speelgoedmerken, ook authentiek speelgoed aan en zullen bij Nederlands intreden voor een serieuze opschudding zorgen. Tenzij Bart en Intertoys nog snel even in Salt Lake City een kijkje gaan nemen om te zien hoe ze er over twee jaar uit moeten zien.
-
Jan Gogelein
- Werkt bij: GOGELEIN, business development
- Functie: business strategy & development consultant
- Website:http://nl.linkedin.com/in/jangogelein/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Fernhout over iconische fotografie 12-12-2024
- Jaguar toont lef met komst Type 0006-12-2024
- ASML en Van Gogh Museum verlengen... 05-12-2024
- ADCN Awards 2024 open voor inzendingen02-12-2024