Lowe & Love: de Amerikaanse droom

  • Design
  • 4 apr 2013 @ 00:00
  • Link
  • Edwin Visser
    Edwin Visser

    medeoprichter, directeur
    SOGOOD
  • ConceptGraphic

Reclame komt voort uit de Amerikaanse cultuur. En dat kan weer leiden tot nieuwe kunstvormen. Het leven van alle dag werd onderwerp van de pop art.

Robert Indiana (1928) werd geboren als Robert Clark te New Castle in Indiana. Hij groeide op tijdens de depressie jaren. Als kind maakten de neon reclames en gokkasten van de wegrestaurants grote indruk op hem. Hij werd geobsedeerd door cijfers, letters en woorden en verhief dit tot kunst. In het begin schilderde hij vooral de benzinestations, wegrestaurants en motels met hun karakteristieke uithangborden. De American dream is het centrale motief. Later concentreerde hij zich enkel op de woorden. Zijn schilderijen zijn als verkeersborden en de tekens langs de highway, herkenbaar en ongecompliceerd. Vooral geometrisch bepaald en met heldere, vaak contrasterende effen kleurvlakken die het werk een grote levendigheid verschaffen. De Amerikaanse reclamecultuur vervormt hij tot een persoonlijk, hedonistisch expressiemiddel. De woorden EAT en DIE krijgen in zijn kunstwerken met blokletters een nieuwe lading. In 1964 maakte hij het eerste LOVE teken voor een kerstkaart. In 1966 creëert hij een drie dimensionaal beeld met dit thema. Er volgt een serie schilderijen en prints in verschillende kleurstellingen, zoals een baby LOVE in blauw, roze en groen. Dit kunstwerk wordt een icoon van een generatie. Het is de flower power tijd en de VS is in oorlog met Vietnam. Het teken wordt gebruikt voor posters, T-shirts, speldjes, kaarten en sieraden. In 1973 wordt het in een oplage van 300 miljoen uitgegeven als postzegel en gaat de hele wereld rond. Indiana wordt daarom wel eens gezien als grafische designer en opportunist. Maar een overzicht van zijn oeuvre legt hele andere intenties bloot. Hij is een kunstenaar die werkelijk betrokken is bij zijn eigen cultuur en die daar op een eigen wijze vorm aan geeft.
Frank Lowe richtte in 1981 met een paar mensen in London zijn eigen reclamebureau op. Nu is Lowe & Partners Worldwide een netwerk met kantoren in meer dan 90 landen. Sir Frank ging in 2003 met pensioen. Het bureau gelooft dat creativiteit economische groei kan stimuleren. Het idee staat centraal. Inmiddels is Lowe onderdeel van de Interpublic Group, met haar hoofdkantoor in New York. Een American dream is uitgekomen.



LOWE logo



Robert Indiana, Love, 1967








Edwin Visser

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken