Toiletpapiermerk The Good Roll B Corp-gecertificeerd

Toiletpapiermerk The Good Roll B Corp-gecertificeerd
  • Food-en-retail
  • 25 okt 2022 @ 09:21
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • RetailMaatschappij

The Good Roll maakt sinds de oprichting in 2017 duurzaam toiletpapier waarvan 50% van de netto-opbrengst wordt gedoneerd aan de bouw van toiletten in Ghana. Het Nederlandse bedrijf is inmiddels B Corp-gecertificeerd.

Om B Corp-gecertificeerd te worden heeft The Good Roll de B Impact Assesment (BIA) doorlopen. Dit is een onderzoek, uitgevoerd door B Lab, waarbij wordt gekeken hoe een organisatie scoort op vijf impactgebieden, te weten: bestuur, werknemers, gemeenschap, klanten en milieu. Vanaf een score van 80 op 200 mag een bedrijf zich B Corp noemen. The Good Roll heeft het B Corp-certificaat ontvangen met een score van 111. Deze score valt in de categorie ‘uitstekend’ (100-149 punten). Medeoprichter The Good Roll Sander de Klerk: ‘We zijn ontzettend trots dat we nu ook deel uitmaken van de inspirerende B Corp-community. Onze score bewijst dat we al goed op weg zijn met impact maken, maar ook dat we nog betekenisvoller bezig kunnen zijn. Gelukkig zit het in ons DNA om continue bezig blijven met het zoeken naar nog duurzamere oplossingen, het verkleinen van onze footprint en het vergroten van onze impact, dit bovenal door het bouwen van toiletten in Ghana.’

The Good Roll: ‘Over drie jaar hopen we nog meer impact te maken voor mens en milieu’

Over drie jaar wordt het bedrijf weer onder de loep genomen door B Lab. Medeoprichter The Good Roll Melle Schellekens: ‘Ons duurzame toiletpapier was al voorzien van het EU-milieukeurmerk en van de ISO 9001- en ISO 14001-certificeringen, maar het B Corp-certificaat - dat van A tot Z naar de bedrijfsvoering kijkt - is een enorm waardevolle toevoeging. En een bevestiging dat we op sociaal-maatschappelijk, economisch en ecologisch vlak met positieve impact aan het rollen zijn! Over drie jaar hopen we nog meer impact te maken voor mens en milieu.’

‘1 op de 3 mensen wereldwijd heeft geen toegang tot een veilig en schoon toilet en dagelijks worden er 27.000 bomen gekapt voor de productie van toiletpapier’

1 op de 3 mensen wereldwijd heeft geen toegang tot een veilig en schoon toilet en dagelijks worden er 27.000 bomen gekapt voor de productie van toiletpapier. Het toiletpapier van The Good Roll is 100% boomvriendelijk en vrij van plastic, chloor en kleur- en geurstoffen. Schellekens: ‘Inmiddels hebben we al 233 toiletten gebouwd, waarmee ruim 11.000 levens zijn verbeterd en 24.000 bomen zijn bespaard.’ Op het hoofdkantoor in Weesp werken 30 mensen en extern zorgt The Good Roll voor nog eens rond de 300 banen.

Toiletpapier van bamboe uit eigen fabriek in Ghana

The Good Roll heeft ook toiletpapier van bamboe dat sinds dit jaar afkomstig is uit de eigen fabriek in Ghana. Het bamboe wordt ingekocht bij 800 lokale boeren en de fabriek wordt gerund door een lokaal team onder leiding van Faisal Ahmed, medeoprichter van The Good Roll Africa. De fabriek geeft in totaal werkgelegenheid aan 150 mensen. The Good Roll is dankzij deze ontwikkelingen het eerste toiletpapiermerk dat niet meer afhankelijk is van bamboepapier uit China.

Over B Lab
Het Amerikaanse B Lab, opgericht in 2006, is een non-profitnetwerk dat zich inzet voor een inclusieve, rechtvaardige en een circulaire wereldwijde economie. Het B Lab onderzoekt (via de BIA-methode), stimuleert, motiveert en kent (bij een score van minimaal 80 op 200) het B Corp-certificaat toe aan organisaties met dezelfde idealen. Inmiddels zijn er wereldwijd 5.900 B Corps verspreid over 86 landen en 158 branches. Elke drie jaar wordt de B Corp status van een bedrijf opnieuw onderzocht.

Verkooppunten
De producten van The Good Roll variëren van wc-papier tot en met keukenpapier en tissues en van een Eau de Toilet Room Spray tot en met een spray voor wet wipes. Deze kun je bestellen via de webshop van The Good Roll. Het wc-papier vind je ook in de schappen bij onder andere Getir, Gorillas, Jumbo, Pieter Pot, Picnic en steeds meer andere retailpartijen.

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken