EK Retail maakt zich op voor 100-jarig bestaan

EK Retail maakt zich op voor 100-jarig bestaan
  • Food-en-retail
  • 16 dec 2024 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • RetailMarketing

De Europese retailorganisatie EK Retail, waar het voormalige Euretco deel van uitmaakt, bestaat in 2025 honderd jaar. De eigenaar van winkelformules zoals Intersport, Hubo en Libris/Blz. viert dit jubileumjaar met tal van evenementen en een grote liefdadigheidsactie voor kinderen.

Het huidige EK Retail, dat in Hoevelaken haar Nederlandse vestiging heeft, kent zijn oorsprong in 1925. Toen werd de inkooporganisatie Einkaufsverband Westfalen-Lippe (EWELI) opgericht. Het doel was volgens het bedrijf om door gezamenlijke inkoop concurrentievoordelen te behalen – een strategie die overigens nog steeds leidend is voor EK. Wat begon als een project van drie Duitse visionaire ijzerwarenhandelaren, is uitgegroeid tot een van Europa’s grootste detailhandelscoöperaties, die in meerdere branches (mode, wonen, doe-het-zelf, sport en boeken) actief is.  

Overname Euretco
Daarbij was de overname van het toenmalige Euretco in 2015 naar eigen zeggen van groot belang. Door het inlijven van dit toonaangevende retailbedrijf kwamen er in één klap 400 medewerkers en 2.900 winkelfilialen bij. Onder de paraplunaam EK Retail verenigt de internationale groep anno 2024 meer dan 4.000 handelaren in Nederland, Duitsland en Frankrijk. Het helpt deze zelfstandig ondernemers en franchisenemers met onder meer inkoop en marketing. 

'Obstakels overwonnen'
Martin Richrath, EK Retail-CEO (foto boven), zegt trots te zijn op de ontwikkeling van het bedrijf en de toegevoegde waarde die nog dagelijks wordt geleverd. Hij wijst op uiteenlopende obstakels die het bedrijf en aangesloten ondernemers hebben overwonnen. 'We hebben met onze onafhankelijke ondernemers de overgang naar de euro, een pandemie, politieke én economische crises doorstaan. Dat komt door de samenwerking met onze retailpartners en de daaruit voortvloeiende kracht. De honderdjarige geschiedenis van EK wordt in belangrijke mate gekenmerkt door deze basishouding.'

Concurrentiekracht versterken
Hoewel de marktomstandigheden in honderd jaar sterk zijn veranderd, blijft de taak van EK onveranderd. Het draait nog steeds om retailpartners zo goed mogelijk ondersteunen en ze naar de (digitale) toekomst leiden. Zo blijft de coöperatie de concurrentiekracht van de onafhankelijke detailhandel versterken. 'We zijn een organisatie die nooit stilstaat en zich voortdurend aanpast aan veranderingen in tijd, markten en consumentengewoonten', benadrukt Gertjo Janssen, Chief Retail Officer (CRO) en lid van de Raad van Bestuur. 'Daarbij voorzien we onze retailers in grote delen van Europa van assortimenten, concepten en kennis. We zijn zowel een inkoop- als een marketingorganisatie, systeemaanbieder en competentienetwerk. Juist door die combinatie ontwikkelen we ons gezamenlijk verder.'

Een betere toekomst voor kinderen
EK organiseert in haar jubileumjaar tal van evenementen voor retailpartners en medewerkers, die in het teken staan van mensen, verbinding en beweging. Tijdens deze evenementen wordt geld ingezameld voor een goed doel, dat zich inzet voor een gezonde toekomst voor kinderen. EK zal zelf ook een aanzienlijke financiële bijdrage leveren. Hoe groot de donatie wordt, en naar welk goede doel dit bedrag gaat, wordt in de loop van 2025 bekendgemaakt. Meer informatie over de geschiedenis van EK en het jubileum staat op Ek-retail.com/100years.
(PvWK)

Over EK Retail
'EK Retail ondersteunt zo'n 4.200 retailers uit verschillende Europese landen. De retailgroep levert diensten aan lokale retailondernemers en is een inkooporganisatie, marketingorganisatie en competentienetwerk in één. Binnen de divisies EK Home, EK Fashion, EK Living, EK DIY, EK Sport en EK Books leiden de circa 650 medewerkers de lokale, zelfstandige retailers naar de digitale toekomst. Over 2023 was de gezamenlijke omzet zo'n 2,2 miljard euro. Op de Nederlandse markt is EK actief met de divisies EK Fashion, EK Living, EK DIY, EK Sport en EK Books. EK Nederland, dat tot 2022 bekendstond onder de naam Euretco, werkt samen met ongeveer 1.500 zelfstandige ondernemers en franchisenemers. In totaal runnen zij bijna 2.200 winkels in de branches wonen, mode, sport, doe-het-zelf en boeken. Bij EK Nederland zetten zo’n 300 mensen zich in om de retailpartners zoveel mogelijk werk uit handen te nemen, zowel in hun winkels als online. Tot de winkelformules en vloerconcepten behoren onder andere Intersport, Runnersworld, Hubo, Decorette, Libris/Blz., meubelmerk Topform en kledingmerken Babyface, Inshape en Born With Appetite.'
(bron: EK Retail)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken