Heineken zoekt wereldwijd naar nieuwe eigenaar legendarische Ierse pub

- Food-en-retail
- 17 mrt 2025 @ 15:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 17 mrt 2025 @ 15:00
- Peter van Woensel Kooy
Een Ierse pub met een ongeëvenaarde charme komt vrij: McLoughlin’s Bar, opgericht in 1870. Heinekens centrale bureau Le Pub in Rome dat al meerdere creatieve hoogstandjes verzon, komt nu met het plan gegadigden via het biermerk aan te dragen. Welkom bij www.pubsuccession.com.
Veel Ierse familiepubs dreigen te verdwijnen, omdat meer dan 40% van de kroegeigenaren op het platteland overweegt met pensioen te gaan. Maar liefst 84% van hen heeft geen opvolger binnen de familie om hun levenswerk voort te zetten.
Een zoektocht naar de volgende McLoughlin
McLoughlin’s Bar op Achill Island is al vier generaties lang in handen van de familie McLoughlin. Maar nu de huidige eigenaar Josie met pensioen wil, dreigt de naam van de gevel te verdwijnen. Heineken zet daarom zijn wereldwijde marketingkracht in om een nieuwe McLoughlin te vinden die de pub kan voortzetten. Van New York tot Buenos Aires en Sydney – de zoektocht is gestart.
De ziel van McLoughlin’s Bar, Joseph ‘Josie’ McLoughlin, werd boven de bar geboren en nam de zaak over na het overlijden van zijn ouders meldt Heineken. Al 43 jaar staat hij achter de tap in de iconische pub, gelegen op het ruige Achill Island aan de westkust van Ierland. Zijn familie woont verspreid over de wereld, waardoor hij geen opvolger heeft, vult LePub aan.
'Ik had me er al bij neergelegd dat ik een koper buiten de familie moest zoeken en dat onze naam zou verdwijnen. Dat zou mijn hart breken. De naam McLoughlin hoort bij deze pub. Als ik zou weten dat onze naam over 155 jaar nog steeds op de gevel prijkt, zou ik een gelukkig man zijn', aldus de waard.
Heineken zet de zoektocht in gang
Om Josie te helpen, start Heineken nu een wereldwijde campagne om een opvolger te vinden die niet alleen de naam, maar ook de ziel van de pub zal bewaken. Met gigantische billboards en opvallende advertenties in steden met grote Ierse gemeenschappen, zoals New York, Boston, Sydney en Buenos Aires, wordt geen middel onbenut gelaten in de zoektocht naar een goede opvolger.
Daarnaast biedt Heineken de toekomstige eigenaar ondersteuning, inclusief mentorship, zakelijke begeleiding en financiële hulp om de pub als een bruisend middelpunt voor de gemeenschap te behouden.
Een eerbetoon aan de Ierse pubcultuur
Heineken gelooft dat de pub het hart van sociaal contact is, nergens meer dan in Ierland. Historische pubs zoals McLoughlin’s zijn al eeuwenlang ontmoetingsplekken en cultureel erfgoed. Maar door een gebrek aan opvolging dreigen ze te verdwijnen. Heineken zet zich daarom in om de pubcultuur te behouden via het bredere programma ‘For the Love of Pubs’.
Mark Noble, Marketing Manager bij Heineken Ierland, licht toe: 'Toen we Josie’s verhaal hoorden, wisten we meteen dat we iets moesten doen. Pubs in Ierland zijn meer dan alleen plekken om een pint te drinken; het zijn levende stukken geschiedenis, gevuld met verhalen, muziek en kameraadschap. Veel van deze geliefde plekken staan voor een onzekere toekomst. Met deze campagne willen we de Ierse diaspora inspireren en een nieuwe generatie kroegeigenaren enthousiasmeren. Voor wie altijd al een diepere connectie met zijn Ierse roots wilde, is dit geen gewone investering – het is een thuiskomst. De kans om een stukje Ierland te bezitten, pints te schenken aan oude en nieuwe vrienden en de ziel van de pub levend te houden voor toekomstige generaties.'
Een pub met een ongeëvenaarde charme
McLoughlin’s Bar, opgericht in 1870, ligt in het hart van Achill Sound en biedt bezoekers een warm welkom, een sfeervolle biergarten voor de zomer, een knapperend haardvuur in de winter en traditionele livemuziek tot diep in de nacht. Vanaf de drempel zie je de zee en Slievemore Mountain – een adembenemend decor voor spectaculaire zonsondergangen.
Noble vervolgt: 'Ben jij een McLoughlin en voel jij je geroepen om deze bijzondere pub voort te zetten? Dit is jouw kans... Stel je voor: je loopt een pub binnen met jouw naam op de gevel, een plek waar je voorouders samenkwamen en waar toekomstige generaties herinneringen zullen maken. Op de rand van het Ierse eiland, waar de Atlantische Oceaan ruist en verhalen net zo rijkelijk vloeien als de pinten, wacht een kans als geen ander.
Ga naar www.pubsuccession.com voor meer informatie en om je aan te melden.'
Stuur de redactie even een berichtje als het u gelukt is, dan komen we langs. Ook andere Ierse kroegeigenaren die op zoek zijn naar ondersteuning en middelen kunnen terecht op www.loveofpubs.com, voegt Noble nog toe. Bekijk de bijbehorende film in het venster hieronder.
(PvWK | bron: LePub Italia | beeld: Heineken)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- zoektocht
- Ierse pub
- bier
- pint
- Josie
- Ierland
- McLoughlin’s Bar
- Achill Sound
- campagne
- Mark Noble
- hop
- opvolger
- ongeëvenaard
- charme
- bier
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Chocoladeletter D van Dieuwertje uitverkocht na actie voor KWF
- [marketeer 221] Lennart van Bolderick (Boldwool): 'De...
- Ekoplaza uitgeroepen tot meest duurzame merk van Nederland
- Dr. Oetker lanceert exclusief 'niet-bestaand' evenement Club...
- Tango transformeert tankstations tot moderne ontmoetingsplekken
- Just Eat Takeaway gaat farmaceutische producten thuisbezorgen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Heineken zoekt wereldwijd naar... 17-03-2025
- Ikea Nederland verwelkomt op... 17-03-2025
- Protest tegen 'bedrieglijk groene'... 17-03-2025
- Just Eat Takeaway gaat... 14-03-2025
- Ekoplaza uitgeroepen tot meest... 14-03-2025
- Dr. Oetker lanceert exclusief... 14-03-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Een zorgvuldige en veilige inzet van AI
- COMMIT Health Club: 4x meer leads tegen lagere kosten
- Congreshacks: maak je event onvergetelijk
- Privacybewuste consumenten: hoogopgeleid, kapitaalkrachtig en onbereikbaar?
- Ensuring Exceptional Experiences in the Digital Contact Center