Protest tegen 'bedrieglijk groene' Dekamarkt-tas

Protest tegen 'bedrieglijk groene' Dekamarkt-tas
  • Food-en-retail
  • 17 mrt 2025 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Wakker Dier kondigt een terugroepactie aan voor de groene boodschappentas van Dekamarkt. 'De kleur doet vermoeden dat de supermarkt verantwoord bezig is...'

'Maar Dekamarkt weigert als een van de laatste supermarkten om grote stappen te zetten naar een meer plantaardig aanbod', aldus Collin Molenaar van Wakker Dier. 

In een advertentie wordt consumenten met een allergie voor misleiding geadviseerd om de boodschappentas terug te brengen naar de winkel. De oproep is te zien in AD, NRC, Parool, Trouw en Volkskrant. Molenaar: 'Met deze actie waarschuwen we consumenten dat Dekamarkt zich veel te groen voordoet, over de rug van de dieren en het klimaat.'

Dekamarkt Groen
Sinds 2020 is groen de nieuwe basiskleur van de formule ‘Dekamarkt Groen’, die wordt uitgerold naar alle filialen. De kleur staat volgens Dekamarkt symbool voor zijn kernwaarde ‘verfrissend verantwoord’. Molenaar: “Wij sporen Dekamarkt aan om dit groene jasje waar te maken en ook daadwerkelijk te kiezen voor een verantwoord assortiment waarin plantaardige eiwitten de hoofdrol spelen.

60 procent plantaardig
Van alle eiwitten die Nederlandse supermarkten verkopen, is ongeveer 40 procent plantaardig. Albert Heijn, Aldi, Crisp, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl, Odin, Picnic, Plus en Spar hebben zich gecommitteerd aan een aandeel plantaardig van minimaal 50 procent in 2025 en minimaal 60 procent in 2030, aldus WD. 'Deze bedrijven beloven bovendien dat de totale hoeveelheid verkochte eiwitten niet zal toenemen, zodat plantaardige eiwitten daadwerkelijk de dierlijke vervangen. Dekamarkt weigert zich te verbinden aan deze doelstellingen.'

Dier, mens en milieu
Minder dieren eten is niet alleen goed nieuws voor de dieren zelf, maar ook voor onze gezondheid, stelt WD. De Gezondheidsraad concludeert dat een voedingspatroon met 60 procent plantaardige eiwitten beter is voor de gezondheid van de meeste Nederlanders. En daarnaast kan zorgen voor een 25 procent lagere milieu-impact van onze voeding, citeert WD.
(PvWK)

foto boven: De 'bedrieglijk groene Dekamarkt-tas'

 

Over Wakker Dier
'Wakker Dier komt op voor de dieren in de vee-industrie. We schudden mensen wakker en spreken bedrijven aan op dierenleed. Met onze campagnes tegen kiloknallers en plofkippen boeken we grote successen. Meer dan 43 duizend donateurs en de Nationale Postcode Loterij helpen ons daarbij. Wakker Dier heeft het CBF-Keur en we werken subsidievrij.'

(bron: WD)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken