In het wiel van... Lieve Dings (Ben & Jerry's)

In het wiel van... Lieve Dings (Ben & Jerry's)
  • Algemeen
  • 26 jun 2024 @ 11:14
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Marketing en fietsen. Het lijkt een gouden combinatie. Deze zomer kruipt MarketingTribune virtueel in het wiel van gepassioneerde wielrennende of mountainbikende marketeers en vraagt ze het tricot van het lijf. In de 11e aflevering van deze rubriek: Lieve Dings van Unilever, Ben & Jerry’s.

Met wie hebben we het genoegen?

Mijn naam is Lieve Dings, 29 jaar oud en woonachtig in het bruisende Rotterdam. Daarnaast werk ik ruim vijf jaar bij Unilever en sinds anderhalf jaar als Brand Manager Ben & Jerry’s. Oorspronkelijk opgegroeid in het pittoreske dorpje Ospel waar ik al op vroege leeftijd in aanraking kwam met fietsen. Het landelijke Limburg is een waar fietsparadijs en een heerlijke plek om in op te groeien. Als marketeer zijn mijn dagen gevuld met het bedenken van creatieve campagnes, het lanceren van nieuwe smaken en het verspreiden van ijsliefde in de Benelux. Marketing is mijn passie en ik ben trots om deel uit te maken van een merk dat niet alleen heerlijk ijs maakt, maar ook streeft naar sociale rechtvaardigheid.

Waarom racefietsen/wielrennen?

Wielrennen (maar ook hardlopen en crossfit) is mijn ontsnapping uit de dagelijkse drukte. Het geeft mij de vrijheid om mijn gedachten te ordenen terwijl ik de wereld op twee wielen verken.

Fiets je alleen of in een groep?

Meestal fiets ik alleen. Alleen fietsen brengt me dichter bij mijzelf en geeft ruimte om tot rust te komen. Desalniettemin fiets ik af en toe samen met vrienden en/of collega's voor de gezelligheid, maar ook zeker voor het goede doel! Zo heb ik samen met een clubje (collega)fietsfanaten 'Race tegen Huntington's Disease' georganiseerd in 2022. Ons doel was om op sportieve wijze aandacht te vragen voor de ziekte van Huntington en zoveel mogelijk geld in te zamelen voor Campagneteam Huntington. De ziekte van Huntington is een zeldzame, dodelijke, erfelijke ziekte die de progressieve afbraak (degeneratie) van zenuwcellen in de hersenen veroorzaakt. De ziekte van Huntington heeft een grote impact op iemands functionele vermogen en resulteert meestal in bewegings-, denk- (cognitieve) en psychiatrische stoornissen en is te vergelijken met ziekten als Alzheimer, Parkinson en ALS. Helaas komt deze ziekte in mijn familie voor en ik loop zelf ook het risico om het te krijgen. Mede daardoor ben ik enorm dankbaar en trots op mijn 110 Unilever-collega’s die op de fiets in totaal €35.000,- hebben ingezameld voor wetenschappelijk onderzoek.

Luister je onderweg naar muziek, zo ja wat?

Zeker! Mijn playlist varieert van amapiano tot rustige soul- en popmuziek. Ik probeer zo nu en dan ook zonder muziek te fietsen, dan geniet ik van de geluiden in de natuur.

Hoe lang fiets je al?

Ik ben sinds Covid-19 meer gaan fietsen.

Welk merk fiets rij je en waarom dit merk?

Mijn trouwe metgezel is een tweedehands TREK-fiets. Hij heeft karakter en heeft me nooit in de steek gelaten. Duurzaamheid en betrouwbaarheid zijn voor mij essentieel. Deze 'oude' fiets heeft me nog niet in de steek gelaten, dus ik ben van plan nog een aantal jaar hierop door te fietsen.

Hoe vaak op de fiets per week en hoeveel km gemiddeld per rit?

Ik moet eerlijk toegeven dat ik een recreatief fietser ben (voornamelijk in de zomer met goed weer). Ik probeer minimaal één keer per week op de fiets te stappen. Daarnaast combineer ik deze passie graag met hardlopen en crossfit.

Wie is je grootste wielerheld(in) momenteel en waarom?

Mijn held is Wout Poels. Doordat hij ook uit het zonnige zuiden komt (Limburg) en in de nadagen van zijn carrière beter dan ooit weet te scoren. Zijn doorzettingsvermogen en passie inspireren me om mijn eigen grenzen te blijven verleggen.

Tour de France of Giro? En waarom?

De Tour de France heeft mijn hart gestolen. De epische bergen, de heroïsche verhalen en de traditie maken het een onvergetelijke race. Ik volg de Tour in deze periode dan ook bijna dagelijks en blijf goed op de hoogte met het tv-programma De Avondetappe.

Wat is je devies op de fiets?

“Energy flows where your intention goes”. Verleg je grenzen en zet een doel, je bent tot meer in staat dan je zelf denkt.

Wat is je grootste wielerprestatie tot nu toe?

Mijn grootste wielerprestatie tot nu toe is dan toch echt de organisatie en uitkomst van ‘Race tegen Huntington’s Disease’. Mijn passie voor het verbinden van mensen, het creëren van memorabele ervaringen, organiseren en het maken van impact kwamen samen tijdens dit evenement en daar ben ik onwijs trots op.

Wat is nog een uitdaging op wielrengebied?

De Mont Ventoux beklimmen staat hoog op mijn bucketlist. Al moet ik daarvoor nog wat extra kilometers maken op de racefiets voordat ik deze uitdaging aan durf te gaan.

Wat is de overeenkomst tussen fietsen en marketing?

Beide zaken vereisen strategie, doorzettingsvermogen en het vermogen om obstakels te overwinnen. Net zoals in de marketing draait het op de pedalen om het vinden van de juiste weg naar succes.

Wat is actueel gaande op marketinggebied voor jouw merk?

In de afgelopen periode hebben wij niet stilgezeten. Wij geloven namelijk dat ijs de wereld kan veranderen. Vanuit onze progressieve, onpartijdige sociale missie werken wij aan een wereld waarin geen plaats is voor onrechtvaardigheid. Wij zijn actief betrokken bij maatschappelijke kwesties en geloven dat iedereen een rol kan spelen in het vormgeven van een betere toekomst. Een recent voorbeeld hiervan is onze campagne ‘Red Pencils for Pints’. We hebben jongeren aangemoedigd om hun stem te laten horen en deel te nemen aan het democratische proces. Met de Europese Parlementsverkiezingen op 6 juni benadrukten we het belang van stemmen, omdat Europa een grote invloed heeft op zaken als klimaatbeleid, vrede en onderwijsmogelijkheden. Als onderdeel van deze campagne bood Ben & Jerry’s een extra motivatie om te gaan stemmen: op 6 juni ruilden fans rode stempotloden voor ijs.

Wat zie je als jouw grootste marketinguitdaging dit jaar en waarom?

Mijn marketinguitdaging dit jaar is het succesvol lanceren van een grootschalige marketingactivatie in Nederland en België die de digitale en fysieke wereld verbindt, een zogenaamde ‘phy-gital’ ervaring. De uitdaging ligt in het naadloos integreren van deze twee werelden op een manier die zowel innovatief als effectief is en die de kernwaarden van ons merk versterkt. Het doel is om een ervaring te creëren die bijzonder is voor Ben & Jerry’s en die onze doelgroep niet alleen bereikt, maar ook echt raakt en betrekt. We hopen daarmee blijvende indruk achter te laten, waardoor we een diepere connectie met onze fans kunnen opbouwen. Stay spooned en volg ons op sociale media, daar vertellen we binnenkort meer over deze activatie.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken