In het wiel van... Albin Bronkhorst: 'ik geniet van elke rit'

In het wiel van... Albin Bronkhorst: 'ik geniet van elke rit'
  • Algemeen
  • 16 sep 2024 @ 08:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • InnovatieStrategieZakelijk

De wielrennerij noemt hij behoorlijk oldschool: 'ik denk dat ze daar op vlak van marketing, innovatie en branding nog wel een paar stappen te zetten hebben'. Hij wil daar wat aan doen. Deze zomer kruipt MarketingTribune virtueel in het wiel van gepassioneerde marketeers en vraagt ze het tricot van het lijf. In editie 23 een vakgenoot die per jaar tussen de 13.000 en 15.000 kilometer fietst: Albin Bronkhorst.

Bij wie duiken we in het wiel?
'Jullie duiken in het wiel bij Albin Bronkhorst, ondernemer, freelance marketing adviseur en product ontwikkelaar. Woonachtig in Amsterdam, maar vaak op de fiets te vinden in het buitenland, bij voorkeur op een onverharde ondergrond.'

Waarom beoefen je racefietsen ofwel wielrennen?
'Het fietsen is na mijn studententijd ooit begonnen als alternatief voor het roeien. Maar inmiddels is de racefiets een vast onderdeel van mijn leven geworden, waarbij ik ook veel werk doe in de ‘wielrennerij’. Het is voor mij een soort meditatie: op de fiets kom ik tot rust, kan ik nadenken, sta ik dichter bij de natuur, en kom ik vaak leuke en gelijkgestemden tegen.'


Fiets je alleen of in een groep?
'Ik fiets zowel alleen als in groepen (The Windjammers). Alleen fietsen - en vooral in onbekend terrein - is heel intens. Zien, ruiken en horen krijgen dan een heel andere dimensie. In groepen rij ik ook, maar ik kan iedereen aanraden alleen op pad te gaan, met bepakking, en het lichaam en geest uit te dagen. Het is een ervaring die je niet snel zal vergeten.'

Luister je naar muziek onderweg?
'Niet in groepen, wel alleen. Maar ook dan niet altijd. Genieten van de rust en geluiden van vogels is ook heerlijk. Maar met de juiste muziek kan ik een stemming versterken, en dat is een heel fijn gevoel. Bijna een soort trance.'

Hoe lang fiets je al?
'Ik fiets dus al jaren, met een kleine onderbreking van twee jaar. In de afgelopen tien jaar ben ik steeds meer gaan fietsen. Ik heb inmiddels meerdere keren de aarde rond gefietst. Veel van mijn fietsavonturen vind je online op mijn Instagram profiel (@albinrene, red.).'

Welk merk fiets rij je?
'Ik ben ooit begonnen op een nieuwe witte aluminium Koga Miyata. Die kocht ik in de Bilderdijkstraat. Later verkocht ik die en kocht ik een gebruikte zwarte alu Red Bull Pro SL. Naarmate ik meer en sneller ging fietsen, voldeed deze fiets niet meer aan mijn wensen. Sinds een jaar of wat rij ik op de weg een 11-sp ‘rim brake’ CF Canyon Aeroad SLR. Maar deze is aan vervanging toe. Ik ga denk ik voor de weg ook over op staal. Bij voorkeur handgemaakt. Daarnaast rij ik voor het ruigere terrein een stalen RodeoLabs Flaanimal 5.0. Een heerlijke fiets.'

De wegfiets vergelijk ik wel eens met een Porsche, de gravelbike is mijn Defender. Daarnaast rij ik in de stad een Skiens Speedcykkel One single gear.'

Hoe vaak op de fiets per week en hoeveel km gemiddeld per rit?
'Ik rij per jaar tussen de 13.000 en 15.000 kilometer. Deel dat door 52 en je hebt het weekgemiddelde. Mijn ritten variëren van 45-400 km per rit. Geen rit is hetzelfde en ik geniet van elke rit, op elk moment en op iedere ondergrond. Ik fiets het hele jaar door. Mijn vaste ritten zijn op vrijdagochtend om 6.30u en op zondagochtend om 8.00u.'

Wie is je grootste wielerheld(in)?
'Mijn wielerhelden zijn voor het grote publiek onbekend. Renners als Lachlan Morton, Sofiane Sehili en Steven le Hyaric inspireren mij enorm. Niet alleen vanwege hun fietsavonturen maar ook vanwege hun kijk op de wereld en de manier waarop ze in het leven staan.'


Wanneer je mocht kiezen: Tour de France of Giro?
'Om te kijken? De Giro uiteraard. Hoe het fietsen in Italië en in Spanje wordt beleefd is van een andere planeet. Zelf heb ik geen ambities meer in die richting, haha. Ik rij wel rondes, maar dan alleen of in kleine groepjes, op regionaal niveau. Zoals bijvoorbeeld Gran Garda, een prachtige tour rondom het Lago di Garda.'

Wat is je devies op de fiets?
Live your life. Wacht niet op morgen als je mooie dingen wilt ondernemen. Ik probeer zelf zes keer per jaar een fiets avontuur te plannen. Dat is elke twee maanden. Kan een lang weekend zijn of een paar dagen. Maar wacht niet te lang. Voordat je het weet komt het er niet meer van.'

Wat is je grootste wielerprestatie tot nu toe?
39e bij de masters op het WK Gravel 2024 in Veneto te Italië. Daarnaast rijden we elk jaar een pittige rit op 21 juni, de langste dag van het jaar - The Longest Day Ride. Daar begon ik mee nog voordat anderen hiermee aan de haal gingen. Vorig jaar reden we 440km. Dat was ook een beste kluif. Op de bucketlist staan nog AMS-Parijs in 1 dag en Maastricht-Groningen in 1 dag.'

Wat is nog een uitdaging op wielrengebied? Bijvoorbeeld de Mont Ventoux op...?
'Veel heb ik al gedaan: Ronde van Vlaanderen, Marmotte, Maratona, LBL, Roubaix, Mont Ventoux inderdaad. Ik wil graag mijn lichaam testen op de wat langere afstanden, de zgn. ‘ultra’s’. Ik was vorig jaar de snelste fietser met een korte overnachting tijdens Istraland, een gravelrace van 400 km. Ik wil mijn lichaam nog wel eens testen op de wat langere afstanden, in ruig terrein, zonder al te veel slaap. Mijn idee is dat dat zwaarder is dan welke berg dan ook. Bijvoorbeeld een Atlas Mountain Race.'

Wat is de overeenkomst tussen fietsen en marketing?
'Ik ben mijn eigen merk. Door het vele fietsen, en het netwerk dat ik heb opgebouwd, plus de kennis, krijg ik nu ook opdrachten in het ‘fietscircuit’. Ik doe werk voor merken zoals Vallon, Isadore en Etxeondo. Fietsen is voor mij marketing voor mijn eigen merk dus. Daarnaast vind ik de wielrennerij behoorlijk ‘oldschool’. Ik denk dat ze daar op vlak van marketing, innovatie en branding nog wel een paar stappen te zetten hebben.'

Wat zijn actuele marketing-kwesties bij jouw bedrijf?
'Ik heb dit jaar mijn informele werkzaamheden in de "cycling industry" gebundeld op een website: albinbronkhorst.com. Daar vind je de merken waarvoor ik werk, en geef ik een overzicht van mijn verschillende avonturen. Denk aan fietscollecties via Komoot, en reizen via Gravelocity - Exposure. Ik wil volgend jaar meer opdrachten doen voor klanten in de outdoor- en fietsindustrie, van groot tot klein, in binnen- en buitenland. Ik ben nog een beetje zoekende hoe ik "mijn merk" groot kan maken. En hoe ik eventueel kan samenwerken met andere freelancers. Marketingstrategen die personal brands hebben gebouwd, mogen zich zeker bij mij melden (@albinrene, red.).'

Wat zie je als jouw grootste marketinguitdaging dit jaar?
'Hoe ik mijn eigen brand succesvol in de markt zet.'
(PvWK)

Meer info over Albins huidige en toekomstige werkzaamheden klik hier.

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken