Strategische denkers (16): 'Het klinkt cliché, maar stick to the core'

Strategische denkers (16): 'Het klinkt cliché, maar stick to the core'
  • B2b
  • 26 sep 2024 @ 11:34
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

In deze serie laat Edwin van Druten (zie foto hieronder), head of strategy & MT-lid bij bureau Hibou, strategen aan het woord over hun vak en denkrichtingen aan de hand van 5+1 begrippen. Dit keer Ginny Ramkisoen van I Know Ginny.

1. Wat zijn de uitgangspunten bij het maken van een strategie? En wat moet er uiteindelijk opgeleverd worden?

Een goede strategie begint met een heldere visie en duidelijke doelen, die houvast bieden tijdens het proces, maar de strategie moet ook flexibel zijn om zich aan te passen naarmate het proces vordert. Het is verleidelijk om extra ideeën toe te voegen en dat mag ook, maar het is wel van belang om het doel niet uit het oog te verliezen. Wat wil je bereiken en hoe kom je daar? Maak het niet onnodig ingewikkeld. Het klinkt cliché, maar stick to the core. Zelf merk ik dat ik soms geneigd ben zijwegen te nemen, maar door continu te reflecteren en terug te gaan naar de essentie, kom ik weer terug bij mijn initiële doel. Goed, mijn creativiteit neemt vaker nogal wat zijwegen, dus dan is het een kwestie van bijsturen en weer gas geven. Uiteindelijk moet je iets in handen hebben waar je mee vooruit kunt.

2. Waar vind jij inspiratie?

Inspiratie zoek ik zelden op, maar komt meestal naar mij toe en vaak zit inspiratie waar ik uitput verstopt in hele kleine subtiele observaties. Dat kan zijn tijdens een wandeling als ik zie hoe het zonlicht op een gebouw schijnt en hoe dat een waanzinnige kleurencombinatie veroorzaakt, tot aan het voeren van gesprekken met mensen waarmee ik toevallig aan de praat raak. Artikelen over psychologie, sociologie, geopolitiek of complexiteit brengen me ook veel inspiratie, omdat ik mensen dan iets beter begrijp en dat me nieuwe inzichten maar ook nieuwe ideeën biedt. Op social media kan ik geïnspireerd raken door de creativiteit van anderen. Dan sla ik bijvoorbeeld een kunstwerk van ze op in een speciaal mapje, om vervolgens het mapje nooit meer te openen, maar onbewust blijft er wel iets in mijn brein hangen van hetgeen ik heb gezien. En niet geheel onbelangrijk: naar andere wereldsteden afreizen zorgt ook vaak voor een frisse blik, en nieuwe inspiratie. Even letterlijk en figuurlijk afstand nemen doet wonderen voor je eigen creativiteit.

3. Heb je stokpaardjes, vaste elementen voor je werk en hoe passen die in je strategie?

Ik communiceer heel open over de stappen die ik zet als ondernemer, ook als het even niet gaat zoals ik had gehoopt. Door bijvoorbeeld op LinkedIn te delen hoe bepaalde plannen niet helemaal lopen zoals ik had voorzien, krijg ik weer waardevolle tips en reacties die ik meteen mee kan nemen in het bijstellen van mijn strategie. Het is wel een kwestie van jezelf over je ego heen zetten als je publiekelijk toegeeft dat je het ook niet allemaal weet, want we doen vaak alsof dat wel zo is. Perre van den Brink (VICE, VIRTUE, Voorheen Schaamteloos Randstedelijk) zei ooit in een interview voor mijn boek (Ginny Werkt) dat iedereen eigenlijk maar wat doet, óók directeuren bij grote corporates. Ik denk dat anderen het veel fijner vinden om te zien dat ze niet de enige zijn die zonder slag of stoot van A naar B komen en daarbij komt dat mensen je ook nog eens willen helpen als het even niet meer lukt. Maar dan moet je daar dus wel eerlijk over durven zijn.

4. Welke (denk)fouten wil jij absoluut voorkomen?

Alle denkfouten, haha. Maar denkfouten maken is heel menselijk. Je kunt jezelf er wel beter voor behoeden door je bewust te zijn van het maken van denkfouten. Daar heb ik een leuk boek over, namelijk 'Rationaliteit' van Steven Pinker. Daarin staat hoe we heel makkelijk conclusies trekken, zonder dat ze echt valide zijn en goed beargumenteerd kunnen worden.

Denkfouten probeer ik zelf zo veel mogelijk te voorkomen door verder te kijken dan mijn eerste ingeving, bewust te zijn van wat mijn beoordelingsvermogen kan beïnvloeden en door met feiten gestaafde beslissingen te nemen. Dat lukt heus niet altijd, maar ik doe in ieder geval mijn uiterste best om alles in eerste instantie neutraal te benaderen.

5. Hoe beschrijf je je eigen strategische executiekracht als ondernemer?

Die is sterk en ik kan mijn visie heel goed op anderen overbrengen, maar ik heb absoluut hulp nodig om tot het gewenste resultaat te komen. Een strategie executeren met een resultaat waar je tevreden mee bent vergt mankracht en dus zoek ik altijd mensen die mij kunnen versterken in het behalen van het gewenste resultaat.

5+1. Hoe herken je bullshit? Wat is echt een red flag dat iets niet goed doordacht is?

Met gepaste regelmaat zie ik outdoorcampagnes die een doelgroep moet aanspreken waarvan ik me afvraag of de klant en/of het bureau ooit met de doelgroep in gesprek zijn gegaan. Zo vind ik het nog steeds heel vreemd om te zien hoe bepaalde bedrijven denken jongeren van kleur aan te spreken met 'iets met rappen'. Omdat jongeren naar bepaalde muziek luisteren betekent niet dat ze zich aangesproken voelen door een rappende politieagent die dat dan vervolgens ook nog eens héél slecht doet. Dat soort campagnes getuigt echt van totale luiheid en dissociatie van de realiteit. Als je een doelgroep wil aanspreken, ga dan ook daadwerkelijk kijken naar wat ze aanspreekt en spréék met ze via het juiste kanaal. Ga niet van een afstandje bepalen hoe je dénkt dat je ze kan aanspreken. Dat getuigt nou echt van denkfouten.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken