Matchis: Werving stamceldonoren wordt steeds uitdagender

Matchis: Werving stamceldonoren wordt steeds uitdagender
  • Sponsoring
  • 18 sep 2024 @ 17:08
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

De stichting Matchis en haar communicatiebureau Hart Voor De Zaak zoeken jaar in jaar uit naar nieuwe wegen om stamceldonoren te werven.

Op maandag 16 september werd bijvoorbeeld voor de eerste keer een fundraising gala georganiseerd met een spectaculaire veiling waarvan de opbrengst uiteraard was bestemd voor Matchis.(zie foto boven artikel).

De core business van Stichting Matchis is het opbouwen, voorlichten en onderhouden van het stamceldonorbestand in Nederland.

Daarnaast zijn zij verantwoordelijk voor het  begeleiden van de opgeroepen donoren, de afname van stamcellen en het importeren en uitgeven van stamcelproducten die zijn gedoneerd. Sinds 2023 is er bewust voor gekozen om de fondsenwerving ten behoeve van Matchis onder te brengen bij Matchis Fonds Stamceldonatie. Dit fonds heeft als primaire doel om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor Stichting Matchis. De gelden die worden ingezameld worden geheel inzet voor de wervingsactiviteiten van nieuwe stamceldonoren.

Ramses Braakman (zie foto hierboven) van Hart Voor De Zaak: ‘De nood is best hoog, want er zijn veel nieuwe donoren nodig. Het is zaak dat we steeds weer nieuwe wegen zoeken om geld in te zamelen.’

Wie stamceldonoren werft, heeft te maken met twee al langer lopende trends volgens Braakman. ‘Bij de meest interessante doelgroep – jongeren tussen de 18 en 25 jaar – neemt bereidheid af om donor te worden. Tel daarbij op dat deze groep maar beperkt te bereiken is met traditionele kanalen en de uitdaging is duidelijk: voor nieuwe donoren moet harder gebikkeld worden dan ooit.’

Lag de jaarlijkse groei van het aantal nieuwe donoren in 2019 nog op 15%, in 2023 lag de groei op 4%.

Afname groei donorbestand 2019-2023

Straatinterview meebeleven

Campagne-uitingen met een institutioneel karakter scoren volgens Braakman bijzonder laag bij de doelgroep. ‘Het feit dat stamceldonoren levens redden, raakt niet erg. Het gegeven dat een individu een stamceldonor zoekt, heeft een veel hogere scoringskans. De beleving van de persoonlijke factor is een voorwaarde om mensen te bewegen tot actie. “Hallo, hoe denk jij over donor worden en een leven redden?”’

Een potentiële donor moet eerst iets van een conversatie hebben ervaren, anders komt er geen klik op de aanmeld-button.

Het is niet nodig, dat de potentiële donor werkelijk deelneemt aan het gesprek. Een video ervan – gewoon op straat – werkt ook.

Stand-up comedian Kor Hoebe

De persoonlijke vraag en het eigen verhaal. Dat is het campagneconcept van de leadcampagne op social media. Deze kent drie fasen: het straatinterview, een oproep van de interviewer, stand-up comedian Kor Hoebe, en een oproep van een genezen patiënt. Braakman: ‘Dit in combinatie met retargeting. Kor Hoebe vormt ook de spil in twee nieuwe activiteiten in de Week van de Stamceldonor: een fundraising Gala en een Comedy Night in het Prinses Theater, Rotterdam. Geen grappen over bloedkanker. Wel over de rest van het leven. Parallel loopt een micro-influencer campagne die verschillende groepen van volgers wijst op stamceldonatie.’

Veelzijdige strategie

Worden traditionele kanalen niet meer ingezet? Braakman: ‘Zeker wel. Want sowieso moet de awareness onderhouden worden. Dus zijn er spots op SLAM! en FunX. Ocean Outdoor verzorgt de plaatsing digital out-of-home. Een samenwerking met FHM helpt om de jongvolwassen man als het ware te primen. PR-bureau Havana Orange genereert overall media-aandacht en extra publiciteit. Met deze veelzijdige strategie gaan we een nieuwe fase in. En het liefst zo een aantal jaren door.’

Voor meer informatie: https://www.matchis.nl/week-van-de-stamceldonor

 

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken