Thuiswinkel Markt Monitor: Diensten drijven online bestedingen
- Food-en-retail
- 24 sep 2024 @ 10:05
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - OnderzoekE-commerce
- 24 sep 2024 @ 10:05
- Nanny Kuilboer
Uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat de online retailbestedingen van de Nederlandse consument in de eerste zes maanden van 2024 gegroeid zijn naar 17,5 miljard euro vergeleken met vorig jaar. Dit is een stijging van 6 procent.
In totaal geeft de Nederlandse consument bijna een derde van al zijn retailbestedingen online uit, maar het aantal online aankopen in de eerste zes maanden van 2024 neemt met 2% af naar 173 miljoen. De groei in online bestedingen komt vooral door de toename van diensten.
Verzekeringen +27%
De online bestedingen aan diensten zijn in de eerste zes maanden van 2024 met 13% toegenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat komt vooral door de stijgende bestedingen aan online afgesloten verzekeringen (+27%), met name door zorg- en schadeverzekeringen.
Ook werden er veel meer tickets voor Attracties & Evenementen verkocht; de online uitgaven voor tickets in Frankrijk stegen 20% en het aantal online aankopen steeg met 58%, te danken aan de Olympische Spelen.
Online versus offline
Het aantal online aankopen van producten daalde met 4%, terwijl de online bestedingen aan producten weer een voorzichtige stijging laten zien (+1%). De daling van het aantal online aankopen wordt vooral veroorzaakt door een afname in de categorieën Schoenen & Personal Lifestyle en Food/Near Food, die beide met 11% zijn gedaald.
Het online aandeel totale bestedingen en aankopen (ten opzichte van fysiek) blijft gelijk. Marlene ten Ham, Algemeen Directeur van Thuiswinkel.org: ‘Sinds de coronapandemie zien we dat de Nederlandse consument gewend is geraakt aan online winkelen, maar het verschilt per categorie of ze liever online kopen of liever naar de fysieke winkel gaan. Voornamelijk diensten worden online aangeschaft, bij producten ligt dat percentage lager. Het aandeel online bij producten wordt echter sterk beïnvloed door de categorie Food/Nearfood (o.a. supermarkten): slechts 8% van de uitgaven aan Food/Nearfood vindt online plaats. Dit haalt het gemiddelde percentage naar beneden. Zonder Food/Nearfood geeft de consument 37% van zijn retail bestedingen aan producten online uit.’
Aandeel van online bestedingen op het totaal, voor diverse online categorieën
Cross-border groeit
De online cross-border bestedingen zijn in de eerste helft van 2024 met 16% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2023 naar 2,3 miljard euro. Het aantal online cross-border aankopen nam met 6% toe naar 20,3 miljoen. Buiten Nederland wordt er vooral bij Chinese webshops online gewinkeld: in de eerste helft van 2024 werden daar 6 miljoen aankopen gedaan. Per aankoop in China wordt er gemiddeld € 41 uitgegeven. Dat is een stuk minder dan voor aankopen in Nederland (€ 101) of in andere landen (bijvoorbeeld Duitsland: € 110). Ten Ham: ‘We zien al langer een stijging in online aankopen en bestedingen bij Chinese webshops door Nederlandse consumenten. Deze groei versnelt ook, van 16% meer online aankopen in het eerste half jaar van 2023 (t.o.v. HY1 2022), naar 68% meer aankopen in het eerste half jaar van 2024 (t.o.v. HY1 2023). Vooral aankopen in de categorieën DIY & Tuin, Kleding en Home & Living zijn populair bij Chinese webshops.’
Smartphone vaker gebruikt voor hogere aankoopbedragen en Ideal groeit door
De toename van het aantal online aankopen met de smartphone lijkt af te vlakken. Het aandeel online bestedingen via smartphones neemt wel toe: van 25% naar 28%. Dit betekent dat consumenten hogere aankoopbedragen via hun smartphone afrekenen. Met name voor Kleding, Telecom en Verzekeringen is het aandeel bestedingen via de smartphone gegroeid. Het aantal aankopen met Ideal stijgt licht, vooral ten koste van de creditcard.
Dit onderzoek werd uitgevoerd door GfK in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL en Betaalvereniging Nederland.
Credits headerbeeld: 123RF/AI
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuw foodmerk Jumbo's in Nederland en België van start
- Kerst 2024: John Lewis maakt reputatie waar
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary start anti-Black...
- Column Lego: steen voor steen een succesvolle innovator
- Nieuw onderzoek toont groeiende populariteit van afhaalpunten...
- Hornbach voor zevende maal op zoek naar beste klusser van...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Kerst 2024: John Lewis maakt... 12-11-2024
- Albert Heijn lanceert Mijn AH... 11-11-2024
- Nieuw kennisplatform voor non-food... 11-11-2024
- Oot Granola in zee met Yvette van... 08-11-2024
- Kruidvat voor tweede keer ABN Amro... 08-11-2024
- Taste of Horecava biedt ruimte... 08-11-2024