Praat Nederlands met me!

  • B2b
  • 1 jul 2015 @ 08:19
  • Link
  • Arwen Obermeyer
    Arwen Obermeyer

    directeur, partner
    Jelba
  • MarketingZakelijkStorytelling

Ik ben geen taalpurist, verre van. Ik heb ook niet de illusie dat ik mij er niet schuldig aan maak, het tegendeel. Maar de laatste tijd begint het mij op te vallen dat er beroepsgroepen bestaan bij de gratie van moeilijk taalgebruik. Ze bestaan omdat de klant niet snapt wat ze zeggen en hun angst voor hun eigen onwetendheid afkopen door te veel te betalen voor moeilijke taal. En ik vraag mij hardop af hoe lang ze nog zullen bestaan in deze vorm.

Recentelijk was ik bij een notaris. Aardige mensen, dat zeker, maar de werkwijze leek even antiek als het statige pand waarin zij kantoor houden. Pakketten papier, vol onbegrijpelijke juridische taal. Termen als “ ten kantore”, “ ontstentenis” “ zulks” en “vruchtgebruik” worden verweven in meters lange zinnen. De overhandiging van dikke blauwe aandeelhoudersregisters die met pen (!) moeten worden bijgehouden. De prijs van de dienstverlening is al even antiek. Terwijl je weet dat 95 procent van de tekst standaard is. En dat zoek-en-vervang het meest gebruikte commando is van notarissen. Maar waar betaal je dan voor? Hema maakte dit punt met hun notarisservice, die trots en goedkoop online in de rij van ondergoed en serviezen prijkt. Heldhaftig van Hema. Maar er zijn nog weinig volgers onder de dames en heren notarissen.


Vermogensbeheerders, pensioenadviseurs, consultants, hypotheekmensen, fiscalisten, juristen. Allemaal moeilijk-praters met hoge uurtarieven. Het is wachten op het moment dat de nieuwe generatie de knuppel in deze old-school hoenderhokken werpt en ze elimineert met begrijpelijke taal en dito prijzen.

Nu was het de afgelopen maanden weer het seizoen van hippe (digital)(social)(conversie)marketing bijeenkomsten. En daar kom ik graag een aantal keer per jaar. Want daar leer je altijd weer iets nieuws en ontmoet je leuke MKB ondernemers die open staan voor een nieuwe groeifase. Daar luisterde ik naar de -al dan niet zelfbenoemde - goeroes op het podium en de schrik sloeg mij om het hart. Termen als engagement, conversie, affiliates, community en storytelling, ze volgen elkaar in moordend tempo op. Vergezeld door kriebelige infographics, Engelstalige filmpjes en ingewikkelde taartdiagrammen. En toen keek ik om mij heen naar de beleefd kijkende mensen. Maar ik zag het aan ze. Ze volgden het al lang niet meer en ik kon het ze niet kwalijk nemen. Maar iedereen deed moedig als of. Met een afwezige blik in de ogen rustig knikkend op het tempo van de handgebaren van de spreker. Omdat het anders zou kunnen lijken alsof je dom bent, niet op de hoogte en zeker geen echte marketeer. Waarom, als het over marketing gaat hebben we onszelf een onverstaanbare reeks van onbegrijpelijke Engelstalige termen aangemeten?

Zijn marketeers ook een beroepsgroep geworden die angst voor onwetendheid verkoopt? Leveren wij pakken papier met onbegrijpelijke tips? Verliezen we daar uiteindelijk onze eigen “audience” en “conversie” mee? Verkopen we marketing blabla of iets dat daadwerkelijk business oplevert en durven we daar onze hand voor in het vuur te steken? Ik durf.
 


Arwen Obermeyer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken