ING lanceert campagne tegen ongelijkheid in de voetbalwereld
- Bureaus
- 3 jul 2023 @ 07:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WK VoetbalCampagnes
- 3 jul 2023 @ 07:30
- Peter van Woensel Kooy
Met het WK Vrouwenvoetbal 2023 in het vooruitzicht, wil ING aandacht vestigen op het belang van gelijke kansen tussen mannen en vrouwen in het voetbal. 'Met het initiatief "Doelen voor Gelijke Kansen" roepen we op tot een eerlijke en inclusieve benadering van deze prachtige sport.'
In de aanloop naar het WK Vrouwenvoetbal 2023 vraagt ING met ‘Doelen voor Gelijke Kansen’ aandacht voor het verschil in kansen tussen mannen en vrouwen in het voetbal. De campagne, ontwikkeld door TBWA\Neboko in samenwerking met Coopr en Initiative, geeft met de bijzonder gevormde doelen op een unieke manier uiting aan de ongelijkheden en uitdagingen in het Nederlandse meisjes- en vrouwenvoetbal.
Uit onderzoek van ING, uitgevoerd door Kien onderzoek, blijkt dat 7 op de 10 Nederlanders vinden dat vrouwenvoetbal nog altijd wordt achtergesteld ten opzichte van mannenvoetbal. Ruim 60 procent is ook van mening dat vrouwenvoetbal meer aandacht verdient in de media.
Doelen voor Gelijke Kansen
De bijzonder gevormde latten en doelpalen laten zien dat meisjes en vrouwen harder moeten werken en met oneerlijke obstakels en barrières te maken krijgen om te kunnen scoren. Ze staan hiermee symbool voor de ongelijkheid in het voetbal.
De Doelen voor Gelijke Kansen werden op woensdag 28 juni 2023 voor het eerst in gebruik genomen door twee gemixte teams van Creators FC. Op het Jaarbeursplein in Utrecht speelden zij een demonstratiewedstrijd met de Doelen voor Gelijke Kansen om zich achter de boodschap ‘Vrouwenvoetbal verdient meer’ te scharen.
Presentatrice, radio DJ en programmamaker Ouassima Tajmout voetbalde mee: 'Als meisje of vrouw kun je nog zo goed zijn of ambitieus, maar de realiteit is dat het lastig blijft om te scoren als je wordt tegengewerkt of als er nog altijd sprake is van verschillende benaderingen en kansen. Ik vind het heel goed dat ING dat op deze manier aankaart. Alle meisjes en vrouwen in Nederland moeten niet alleen kunnen dromen over een professionele carrière als voetbalster, maar moeten dat ook kunnen bereiken.'
De doelen gaan deze zomer ook nog 'on tour': ze zullen te zien zijn als item in het TV-programma Oranjezomer en staan de komende maanden bij o.a. de uitzwaaiwedstrijd van de Oranjeleeuwinnen, verschillende amateurverenigingen en wedstrijden van de Nations League.
Campagne-uitingen
Naast de demonstratiewedstrijd wordt Doelen voor Gelijke Kansen verder uitgerold op TV (met 'Oranjeleeuwinnen' Lieke Martens en Aniek Nouwen in de hoofdrol), outdoor, online en op social media.
Yolanda van Die, directeur Brand Experience, Marketing en Communicatie bij ING Nederland: 'Het is onze ambitie als partner van de KNVB en het Nederlandse vrouwenvoetbal om bij te dragen aan gelijke kansen voor iedereen in het speelveld. ING is niet alleen sinds 2010 hoofdsponsor van het Nederlands mannenelftal én vrouwenelftal, in 2020 werden er ook concrete afspraken gemaakt met de KNVB over een groei van 25% naar 200.000 vrouwelijke KNVB-leden en 25% meer vrouwelijk kader bij amateurclubs.'
Hannah Sterke en Nina Mispelblom Beijer, creatives bij TBWA\Neboko, voegen toe: 'Door happen uit de doelen te halen, maken we de ongelijke kansen voor vrouwen in de voetbalwereld zichtbaar. Hier moet snel verandering in komen.'
(PvWK)
credits
opdrachtgever: ING
bureau: TBWA\Neboko
PR en activatie: Coopr
media: Initiative
productie: Bandit
fotofgrafie: Czar
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Doelen voor Gelijke Kansen
- Nina Mispelblom Beijer
- WK Vrouwenvoetbal
- Gouden Zaag
- Yolanda van Die
- Brand Experience Marketing en Communicatie
- directeur
- voetbal
- ING Nederland
- idee
- merk
- Oranjeleeuwinnen
- TBWA\Neboko
- ING
- Hannah Sterke
- kansengelijkheid
- campagne
- creatives
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Hotel AZC als toonbeeld van echte opvang
- Esprix: Menheere nieuwe eindjuryvoorzitter en Van de Ridder in...
- Dentsu Creative geeft Alexa Nederlandse nuance en humor
- Kerstcampagne Montblanc over de kracht van verbeelding
- Likeability-onderzoek Dentsu naar retail-kerstcommercials
- Kerst 2024: Deutsche Telekom, omdat ie zo mooi is
Laatste Nieuws
- [interview] ADCN herontdekt kracht... 20-12-2024
- John Meulemans partner bij Hibou... 19-12-2024
- Abovo Maxlead neemt DASE Analytics... 19-12-2024
- Retailmediarevolutie: De hype voorbij19-12-2024
- Stunt: tien jaar gratis wonen in... 18-12-2024
- LinkedIn als groeiplatform voor... 18-12-2024