Joint venture Markteffect Research Group met The Relevance Group

Joint venture Markteffect Research Group met The Relevance Group
  • Bureaus
  • 8 jan 2024 @ 15:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • ZakelijkMarketing

Markteffect Research Group gaat een joint venture aan met The Relevance Group uit Duitsland. ‘Zo halen we meer kennis in huis op het gebied van data en kunstmatige intelligentie. Dat helpt ons om onze ambitie om de grootste Europese partij voor research en data te worden waar te maken’, vertelt directeur Hesam Fahimi.

De dienstverlening uitbreiden door meer gebruik te maken van data science, marketingtechnologie en AI - was al langere tijd de ambitie van de Markteffect Research Group. Tijdens een marktconsultatie onder de belangrijkste opdrachtgevers werd dat nog eens bevestigd. ‘We stelden de vraag: hoe moet ons bedrijf er in 2027 uitzien om te kunnen blijven voorzien in jullie behoeften? De reactie: zorg dat je investeert in data science, marketingtechnologie en kunstmatige intelligentie’, vertelt oprichter Edgar de Beule. ‘Bij The Relevance Group hebben ze daar veel (internationale) ervaring mee. Die kennis trekken we nu naar ons toe.’

Meer data driven
De Markteffect Research Group bestaat uit twee marktonderzoeksbureaus: Markteffect uit Eindhoven en DirectResearch uit Amsterdam. Beide bureaus voeren voor hun opdrachtgevers tal van onderzoeken uit, bijvoorbeeld naar de effectiviteit van marketingcampagnes, de potentie van nieuwe producten en klantloyaliteit. ‘Nu gebeurt dat met name op basis van actieve data’, legt commercieel directeur Boj Nefkens uit. ‘Dat is data die we op een traditionele manier verzamelen, bijvoorbeeld door middel van vragenlijsten. We willen steeds meer toe naar een combinatie van actieve en passieve data. Bij die laatste draait het om data die al beschikbaar is binnen bedrijven, vaak zonder dat onze opdrachtgevers dat zelf weten. Het gaat er vervolgens om hoe je die data slim gebruikt. Door de inzet van datatech krijgen onze opdrachtgevers nóg beter inzicht in het gedrag van hun klanten.’

Meetlat
Volgens de directeuren is de uitbreiding van de diensten nodig om voorbereid te zijn op de toekomst, waarin het samenbrengen van verschillende datastromen een steeds belangrijkere rol speelt. Toch werd de knoop om een joint venture aan te gaan niet zomaar doorgehakt. Fahimi: ‘Alle beslissingen die we nemen, moeten goed zijn voor onze medewerkers, opdrachtgevers en het bedrijf. Ook nu hebben we die meetlat gebruikt. Voor opdrachtgevers betekent deze stap een breder aanbod en een nóg beter resultaat. Voor medewerkers biedt de joint venture ook nieuwe kansen. Zo kunnen ze zich bijvoorbeeld verder ontwikkelen of binnen de groep nieuwe uitdagingen aangaan.’

Grootste van Europa, maar met hetzelfde DNA
De ambitie van The Relevance Group is om de grootste partij voor research en data te worden in Europa. ‘Hier spelen wij als de Markteffect Research Group een belangrijke rol in’, vertelt Fahimi trots. Voor bestaande opdrachtgevers van beide bureaus verandert er in feite niets. ‘De mensen, het DNA, de cultuur en het aanbod blijven gewoon zoals onze opdrachtgevers van ons gewend zijn. Maar als zij met behulp van hun (bestaande) data nieuwe kansen willen ontdekken en deze willen verzilveren, dan kunnen zij vanaf nu ook bij ons terecht.’
(PvWK)


Over Markteffect Research Group
'Markteffect Research Group bestaat uit de full-service marktonderzoeksbureaus Markteffect en DirectResearch. De groep bestaat uit ongeveer 120 onderzoeksspecialisten en heeft daarnaast een eigen veldwerkteam en inhouse callcenter met medewerkers met verschillende nationaliteiten. Het Eindhovense Markteffect is gevestigd in het centrum van Eindhoven en is in 2007 opgericht door Hesam Fahimi en Edgar de Beule. Boj Nefkens is sinds 2008 aan de organisatie verbonden. Het kantoor van DirectResearch bevindt zich in een monumentaal pand aan de Herengracht in Amsterdam. Voor beide bureaus geldt dat ze een uitgebreid portfolio hebben met verschillende onderzoeksoplossingen. Tegelijkertijd hebben zowel Markteffect als DirectResearch de afgelopen jaren specifieke kennis en expertise opgedaan en eigen producten ontwikkeld, waardoor zij autonoom van elkaar zijn blijven opereren.'

(bron: MRG)


Over The Relevance Group
'Het Duitse The Relevance Group ondersteunt bedrijven om hun groeiambities waar te maken. Dat doet het middels een holistisch, datagedreven aanbod. The Relevance Group is in 2022 opgericht, toen het Duitse Datalogue werd overgenomen door het in Zwitserland gevestigde Ufenau Capital Partners. Inmiddels bestaat de groep uit vier bedrijven: Markteffect Research Group, Datalogue GmbH, DataLab GmbH en Converto AG.'

(bron: TRG)

 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken