Journalistieke content-campagne toont meerwaarde Nederlandse veteranen

Journalistieke content-campagne toont meerwaarde Nederlandse veteranen
  • Bureaus
  • 23 sep 2024 @ 15:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • StorytellingContentMarketing

Op 23 september 2024 start een nieuwe publiekscampagne: Ongekende Krachten. Daarin staan de waardevolle skills en eigenschappen centraal die veteranen meebrengen naar het bedrijfsleven en publieke organisaties.

Doel van de campagne is niet alleen het bijstellen van het maatschappelijk beeld over veteranen, maar vooral ook het breed erkennen en waarderen van de waardevolle competenties van deze 'Ongekende krachten', waarover ze beschikken. Ongekende Krachten is een initiatief van Stichting Onbekende Helden en wordt ondersteund door het Nederlands Veteraneninstituut en het Veteranen Platform.

Centraal in de campagne staan deze tien video’s, gemaakt door journalist Gijs Wanders en zijn team. Daarin interviewt Wanders veteranen die na hun Defensie-tijd een nieuwe baan hebben gevonden. Het gaat daarbij om duo-interviews: ook de huidige leidinggevenden komen aan het woord over de specifieke kwaliteiten die de oud-militairen meebrengen naar de organisatie. De achterliggende gedachte is dat bedrijven veel hebben aan het inzetten van veteranen, omdat ze niet alleen unieke leiderschapskwaliteiten hebben ontwikkeld tijdens hun uitzending, maar ook als persoon enorm zijn gegroeid. Zo blijkt uit de interviews dat veteranen op de werkvloer uitblinken in focus, daadkracht, overzicht houden en kalm blijven in stressvolle situaties. Als leidinggevende brengen ze ook een ander perspectief in, dat vooral gericht is op teamgeest, can-do mentaliteit en coachend leiderschap.

 

Geen schade maar verrijking
Voor een deel moet de nieuwe campagne ook bijdragen aan het bijstellen van het beeld dat veel Nederlanders hebben over veteranen. Uit onderzoek van het Nederlands Veteraneninstituut (NLVi) blijkt namelijk dat Nederlanders veteranen weliswaar zien als moedig, trots en plichtsgetrouw, maar dat er ten onrechte ook sterke associaties zijn met psychische problemen zoals PTSS. Het beeld van de veteraan met een probleem wordt versterkt door vooral Amerikaanse series of films, waarin veteranen vaak worden opgevoerd als getroebleerde mannen of vrouwen met sociale aanpassingsproblemen. Dit terwijl ruim 90 procent van de veteranen geen blijvende schade heeft overgehouden van zijn of haar uitzending en het overgrote deel van de oud-militairen de uitzending vooral als een verrijking ziet.

Brede verspreiding
Volgens Stichting Onbekende Helden kunnen vooral sectoren die hun teams effectiever en competitiever willen maken profiteren van de inzet van veteranen. De interviews met de oud-militairen en hun managers worden daarom via diverse online en printkanalen verspreid in zoveel mogelijk sectoren, waaronder de zorg, techniek, ICT-sector en logistiek.

Ongekende Krachten is tot stand gekomen zonder bijdrage en inmenging van het Ministerie van Defensie, en wordt gefinancierd door bijdragen van het Vfonds, het Nederlands Veteraneninstituut, Stichting OVA en diverse civiele partijen. De campagne loopt tot Veteranendag 2025. Waar mogelijk zal aansluiting worden gezocht bij het thema ’80 jaar vrijheid’ van het Nationaal Comité 4 en 5 mei, dat centraal staat in de komende herdenkingen.
(PvWK)



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken