[interview] Naïf Natural Skincare officieel gecertificeerd als B Corp
- Design
- 15 okt 2020 @ 08:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - RetailMaatschappijPackaging designDuurzaam design
- 15 okt 2020 @ 08:00
- Nanny Kuilboer
Het Nederlandse huidverzorgingsmerk Naïf Natural Skincare is officieel gecertificeerd als Benefit Corporation oftewel ‘B Corp’. Aanleiding voor een gesprek met oprichters Jochem Hes (links op de foto) en Sjoerd Trompetter (rechts op de foto).
Net als Tony’s Chocolonely en Dopper is nu ook Naïf een mooi voorbeeld van een B Corp. Gecertificeerde Benefit Corporaties zijn sociale ondernemingen met een winstoogmerk en met één gezamenlijk doel: het herdefiniëren van succes in de zakenwereld op het gebied van sociale impact, verantwoordelijkheid, transparantie en duurzaamheid. Wereldwijd zijn er inmiddels rond de 3.500 B Corps verspreid over 70 landen, waarvan ongeveer 100 in de Benelux.
Ballotage
Gecertificeerde B Corporates zijn sociale ondernemingen met een winstoogmerk en een B Corp-certificaat is, anno 2020, een van de meest krachtige manieren om geloofwaardigheid, vertrouwen en waarde te genereren, aldus één van de twee oprichters van Naïf Jochem Hes: ‘B Corps leven de hoogste standaarden voor zowel milieu als maatschappij na. Het is een enorme mijlpaal dat Naïf zich nu onder deze bedrijven mag scharen.’ Het bemachtigen van het Amerikaanse certificaat is een uitgebreid traject, waarbij een groots bedrijfsonderzoek wordt uitgevoerd. Hes: ‘Aan alle B Corp-assessments voldoen kost veel tijd en moeite. Je wordt gedwongen naar verschillende facetten binnen je bedrijf te kijken en bestuur, personeel, samenleving en de omgeving worden uitvoerig gecheckt.’ Veel aanpassingen hoefden er echter niet gedaan te worden bij het huidverzorgingsmerk. Hes: ‘Het zit in ons DNA, we weten niet beter. Een B Corp-certificaat draagt bij aan de interne en externe bewustwording van je bedrijf en zet de zaken op scherp voor de toekomst.’
Missie van Naïf: Change the world of personal care
Nadat Jochem Hes en zijn medeoprichter Sjoerd Trompetter vader werden, kwamen ze erachter dat zelfs verzorgingsproducten voor baby’s vaak schadelijke ingrediënten bevatten. Vanuit die behoefte werd in 2013 Naïf geboren. Het duo bracht natuurlijke verzorgingsproducten voor baby’s en kinderen op de markt. Vrij snel hierna greep ook de milieubewuste jonge vrouw naar de kinderproducten en dus werd de doelgroep uitgebreid met een vrouwenlijn.
Unilever: universiteit van marketing
Hes en Trompetter woonden in hetzelfde studentenhuis in Groningen en hielden daarna altijd contact. Tien jaar later - allebei net vader - ontstond het idee voor Naïf. Hes had jarenlange ervaring bij Unilever: ‘Ik heb daar heel veel geleerd. Ik werd direct in het diepe gegooid met veel verantwoordelijkheden. Unilever wordt ook wel eens de universiteit van marketing genoemd. Ik heb zowel binnen foods als binnen personal care voor hele mooie merken gewerkt en veel ervaring opgedaan, met name op marketingvlak.’ Trompetter komt uit een totaal andere wereld: ‘Ook ik heb voor hele grote bedrijven gewerkt, maar op een gegeven moment besefte ik dat ik hier niet mijn hele leven wilde werken en heb ik besloten een jaar in Frankrijk te gaan studeren. Hier kwamen wekelijks ondernemers over hun avonturen vertellen. Zij waren zo inspirererend dat hier de drang is ontstaan om het ook een keer zelf te gaan doen.’
Design
De verpakkingen zijn ontworpen door free lance designers Sarah Meers en Josselin Bijlen voor de laatste campagne werkte Hes en Trompetter samen met Fitzroy. Hes: ‘Vanuit de customer journey proberen we de consument zo effecient mogelijk te bereiken. Dit kan zijn via PR, online marketing, beurzen, outdoor reclame, tv of door één van onze partners, zoals ziekenhuizen en kinderdagverblijven.’
Coronacrisis
De B Corp-certificering stond niet bij de oprichting op de planning, maar de coronacrisis bracht het proces wel in een stroomversnelling: Trompetter: ‘Kort na de oprichting ben je met zo veel dingen tegelijk bezig en puur aan het overleven. De laatste jaren borrelde de gedachte aan certificering wel steeds vaker naar boven. Toen de coronacrisis uitbrak, hebben we er echt werk van gemaakt en hebben we alles op alles gezet om onzelf door het proces te wurmen.’
Over vijf jaar
Op de vraag of ze de toko over vijf jaar aan Unilever verkopen, hebben de heren geen antwoord: ‘Goede vraag, slecht antwoord: geen idee. Ons doel is duidelijk hard groeien en zo impact maken en dus de wereld van personal care veranderen. Mensen moeten weer naief de winkels in kunnen, zonder zich zorgen te hoeven maken of er plastic in hun shampoo of crème zit.’ Tot slot nog een tip voor onze lezers, de marketeers van Nederland? ‘Probeer ten allen tijde de kracht van zaken doen te gebruiken om een inclusieve en duurzame economie op te bouwen.’
Over Naïf
Naïf houdt het, zoals de naam het al aangeeft, graag simpel. Het merk gaat ervanuit dat iedereen ‘Naïf’ moet kunnen winkelen. Zorgeloos en zonder valse beweringen of ingrediënten die slecht zijn voor mens en natuur. Dat kan enkel met natuurlijke, vegan en duurzame producten. De producten van Naïf bevatten geen chemische ingrediënten als minerale oliën, chemische conservering of harde chemicaliën. Alle producten en verpakkingen zijn plasticvrij en ook over de distributie is nagedacht:als klant heb je de mogelijkheid je CO2 te compenseren, er worden een flink aantal pakketten per fietskoerier bezorgd en er wordt zo min mogelijk verpakkingsmateriaal gebruikt. Samen met de Plastic Soup Foundation wil Naïf bijdragen aan de bewustwording van de effecten van microplastics op de natuur.
Nieuw soort corporate
Gecertificeerde B Corporates zijn een nieuw soort corporate, één die doelen en winst in evenwicht houden. Deze bedrijven zijn wettelijk verplicht rekening te houden met de impact van hun beslissingen. Ze zijn verantwoordelijk voor hun klanten, werknemers, leveranciers, gemeenschap en het milieu.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Fernhout over iconische fotografie 12-12-2024
- Jaguar toont lef met komst Type 0006-12-2024
- ASML en Van Gogh Museum verlengen... 05-12-2024
- ADCN Awards 2024 open voor inzendingen02-12-2024