De zomer van... Floor Derksen

De zomer van... Floor Derksen
  • Design
  • 1 aug 2023 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Packaging designInterview

Floor Derksen heeft 43 (!) jaar als verpakkingsdeskundige/designmanager bij Albert Heijn gewerkt, waar zij het designproces aanstuurde van alle eigen merken. Eind 2020 ging zij met pensioen en schreef een boek.

Stel je even voor…
Ik ben FLoor Derksen*. Op dit moment ben ik werkzaam als vrijwilliger bij Stichting Albert Heijn Erfgoed. Hier houden we ons bezig met het verzamelen van objecten, documenten, verpakkingen, beeld, geluid en verhalen die kenmerkend zijn voor Albert Heijn, zodat deze erfgoedstukken worden behouden voor de huidige en toekomstige generaties. Want, zoals we bij Erfgoed zeggen: ‘Bronnen uit het verleden zijn vaak een inspiratie voor de toekomst.’

Waar gaat de reis naartoe deze zomer of blijf je lekker thuis?
Ook dit jaar blijf ik lekker thuis en ga af en toe wat fietsen ergens in Nederland. Ik woon aan de rand van Assendelft aan het water, met vrij uitzicht over de weilanden. Kinderen zwemmen er in het water, bootjes varen vrolijk, maar wel te hard, voorbij en mensen suppen, roeien en peddelen er heerlijk op los. Aan het einde van mijn tuin bevindt zich een eiland met steiger. Mijn eiland heeft zelfs een naam: Clooney Island. Als mensen aan me vragen: ‘Waar ga je met vakantie naar toe?’, is mijn antwoord steevast: ‘Ik ga dit jaar weer naar Clooney Island.’

Welk (marketing)boek staat op de leeslijst?
Deze zomer staat volledig in het teken van het boek dat ik heb geschreven en dat mei 2023 van de drukpers rolde bij Koopmans’ Drukkerij in Zwaag. Mijn boek Diezijn Iconen staat vol iconisch packaging design uit het heden en verleden van Albert Heijn. De afbeeldingen zijn vakkundig digitaal opgepoetst door Ronald Guitoneau, een collega van de afdeling Design en Stichting Albert Heijn Erfgoed. Voor het eerst in de lange historie van Albert Heijn krijgt de lezer een prachtig kijkje achter de schermen bij de designontwikkeling van een toonaangevend Nederlands retailmerk. De echte iconen zijn de designers die deze verpakkingen met veel liefde en passie hebben vormgegeven en dit boek geeft een prachtig podium aan de persoonlijke voorkeuren en de verhalen daarachter van designers Simon de Lijster, Dick Ording, Danny Klein, Willem Kroon, Joost la Housse, Ditte Glebbeek, Tahir Idouri, Kyanne Bückmann, Kim Kamperman en Jobert van de Bovenkamp. Deze tien door mij geselecteerde ontwerpers maakten deel uit van een groep vaste designers die gedurende vele jaren het beeldbepalende design van de Albert Heijn-verpakkingen hebben vormgegeven.
Tijd om een ander boek te lezen was er gelukkig ook. Ik heb net het laatste boek in de serie van de Zeven Zusters uit: Atlas. De zoon van Lucinda Riley heeft dit boek geschreven en zo de gehele reeks verhalen prachtig afgerond. Alles viel op zijn plek.

Wat was je meest helse vakantie-ervaring was en wat was je mooiste?
Ik ben blij dat ik geen echte helse vakantie heb meegemaakt. Het meest vervelende moment dat ik tijdens een vakantie heb beleefd, was dat we bij de terugreis van de Europese Kampioenschappen in Arezzo voor Young Riders (een meerdaags concours hippique voor springruiters onder 25 jaar, waar ons paard Alpicor aan meedeed) uit Italië niet meer terug konden vliegen en gestrand waren door noodweer in Nederland. Na een lange dag wachten op de luchthaven van Florence bleek pas ’s avonds dat er geen enkel vliegtuig meer naar Nederland vertrok. De volgende dag vlogen we van Florence naar Rome, van Rome naar Londen en vanaf Heathrow vertrokken we uiteindelijk naar Schiphol. Ons paard was met de vrachtwagen eerder thuis dan wij. Tegelijkertijd was dat ook mijn mooiste vakantie. Alhoewel Alpicor niet heeft gewonnen, was het een fantastisch evenement met Europese allure. Geweldig om daarbij aanwezig te zijn.

Wat was je mooiste marketingmoment ooit?
Natuurlijk de lancering van mijn boek. Het einde van een reis die meer dan twee jaar heeft geduurd. Een reis van schrijven, herschrijven, corrigeren, weggooien en opnieuw beginnen. Dit einde was tegelijkertijd het begin van een nieuwe periode, namelijk de promotie van mijn boek, waarbij ik oude contacten heb mogen hernieuwen en veel nieuwe mensen heb leren kennen. Na de stilte van het schrijven, volgde een enerverende en drukke periode om mijn boek in het zonnetje te zetten, waar ik nu nog middenin zit. Neem vooral contact met me op om een boek te bestellen of op te halen.

Wat is je favoriete merk in de zomertijd?
Mijn favoriete merk deze zomer is We Love The Planet, Nederlandse verzorgingsproducten met een duidelijke missie. Vooral de geurstokjes Spiritual Spa zijn mijn absolute favoriet. Hal en toilet geuren als een waar wellness center.

*Dat ik mijn naam met een kapitale L schrijf is natuurlijk géén spelfout, maar een bewuste keuze om aan een generieke getypte naam wat meer persoonlijkheid te geven, toch nog een klein beetje vormgeving…

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken