Trustoo: 'Voldoen bedrijven niet aan onze kwaliteitseisen, dan verwijderen we ze'

Trustoo: 'Voldoen bedrijven niet aan onze kwaliteitseisen, dan verwijderen we ze'
  • Algemeen
  • 28 okt 2024 @ 08:27
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Interview

Als ergens vertrouwen een belangrijke rol speelt, dan is het anno 2024 wel online. Trustoo heeft het woord gewoon als uitgangspunt voor hun dienstverlening genomen, wel zo makkelijk en overtuigend. In gesprek met Dion Gouwerok, marketingmanager van Trustoo, over hoe je vertrouwen bij je doelgroep in stand houdt en uitbouwt.

Trustoo is een platform waar particulieren gratis en vrijblijvend voorstellen kunnen opvragen bij betrouwbare lokale bedrijven: van bouwers tot verhuizers en van rijscholen tot notarissen. Waar veel platforms zich richten op betaalde klanten en leadgeneratie biedt Trustoo een compleet overzicht waarbij de aanvrager zelf de controle heeft. Net zoals je bij het zoeken naar een hotel reviews vergelijkt en foto's bekijkt, geeft de website gebruikers de mogelijkheid zelf te kiezen met welke lokale ondernemers ze in contact willen komen in plaats van dat het platform dit bepaalt.

Hoe ziet jullie marketingstrategie er in grote lijnen uit? Welke media zetten jullie in en waarom die?
Onze marketingstrategie draait om vertrouwen en transparantie, zowel richting consumenten als dienstverleners. Omdat we een marketplace zijn hebben we twee doelgroepen; de aanvragers (Demand) en de aanbieders (Supply). En in onze marketingstrategie benaderen we deze twee doelgroepen elk op een eigen manier. Het start met de Supply-zijde. Hiervoor brengen we uitgebreid de markt in kaart, we verzamelen alle gegevens van alle lokale aanbieders van een bepaalde dienst. Van KvK tot keurmerken en tientallen sites met reviews of andere bedrijfsinformatie. Op basis daarvan berekenen we een objectieve score en zo selecteren we de beste aanbieders per regio. Op deze manier creëren we een “Top 10” met de beste aanbieders per regio. De bedrijven die op deze manier een plek verdienen in de Top 10 contacteren we om ze te informeren en de gegevens te controleren. Voor de consument is deze Top 10 een geweldig startpunt, want dat bespaart je zelf uren onderzoek als je een dienstverlener nodig hebt zoals een schilder, advocaat of aannemer. Want je wil bovenal natuurlijk een bedrijf vinden dat echt goed is en waar je op kunt vertrouwen.
Om deze pagina’s onder de aandacht te brengen, zetten we sterk in op search. Zowel organisch (SEO) als paid (SEA). We opereren in heel veel niches; wat is de kans dat iemand net een boekhouder nodig heeft in Breda? Of vochtbestrijding in Voorschoten? Search is prettig om heel gericht onder de aandacht te komen, precies op het juiste moment. Voor ons is het essentieel dat onze partners ook leads ontvangen van hoge kwaliteit, dus mensen die heel gericht op zoek zijn. Een ander aspect dat goed voor ons werkt, zijn de Top Pro Awards. Elk jaar belonen we de beste bedrijven op Trustoo met de Top Pro badge en een bijbehorende award. Dit is een teken van vertrouwen, want deze bedrijven hebben door het jaar heen goede reviews ontvangen en actief gereageerd op aanvragen.

Jullie hebben zowel aan klantzijde als aan de kant van consumenten voortdurend te maken met het fenomeen Vertrouwen. Hoe houd je die hoog en maak je steeds sterker?
Met Trust in de naam is vertrouwen cruciaal voor ons. We doen er alles aan om consumenten een compleet en betrouwbaar beeld te geven van de beschikbare aanbieders in hun regio. Dit doen we door een volledig overzicht te bieden van reviews van verschillende bronnen, zoals Google en Klantenvertellen, en door onze eigen Trustoo Score, die gebaseerd is op tientallen factoren. Denk hierbij aan hoe lang een bedrijf al bestaat, of ze keurmerken hebben en welke garanties ze bieden. Aan de kant van de dienstverleners zijn we net zo strikt. We hanteren stevige toelatingseisen, zoals verplichte inschrijving bij de KvK en goede reviews. In sommige branches waar oplichting een groter risico is, gaan we zelfs nog een stapje verder met aanvullende eisen. We houden scherp in de gaten of de aanbieders ook kwaliteit blijven leveren. Zo niet, dan verwijderen we deze bedrijven ook weer van het platform.

Belangrijk lijkt mij ook omdat online vaak fake reviews worden geplaatst. Hoe voorkom je dat?
Fake reviews zijn natuurlijk een bekend probleem bij online platformen. We nemen dit heel serieus en hebben meerdere checks ingebouwd om te zorgen dat alleen échte ervaringen worden gedeeld. Aangezien we ook reviews van andere platformen tonen, kunnen we dit fenomeen natuurlijk niet in zijn geheel uitsluiten. Wel stellen we eisen aan welke reviewplatformen we tonen op het profiel. Wat betreft de reviews via ons eigen platform: de meeste reviews op ons platform komen van mensen die een dienst hebben afgenomen via Trustoo. Zo weten we zeker dat er een echte transactie aan de review ten grondslag ligt. Als je fake reviews zou verzamelen, maar geen goede dienstverlening biedt, dan komt dat vrijwel altijd ergens bovendrijven.

Hoe houdt Trustoo de veranderende doelgroepen bij?
Bij een platform als het onze is het altijd een kwestie van vraag en aanbod in balans houden. We merken bijvoorbeeld dat wanneer er veel vraag is, het aanbod soms achterblijft. Neem bijvoorbeeld airco-specialisten: in de winter is er weinig vraag naar airco's, dus zien we een toename in het aantal specialisten dat zich bij ons aanmeldt omdat ze op zoek zijn naar meer klanten. Maar in de zomer is het juist omgekeerd – iedereen wil dan een airco, maar de specialisten zitten vaak al helemaal volgeboekt en zetten zichzelf op pauze. Daarom stemmen we onze campagnes zorgvuldig af op deze seizoenpatronen. Na de zomer zien we bijvoorbeeld dat de vraag naar isolatiespecialisten en cv-monteurs weer toeneemt.

Trustoo heeft ook buitenlandse vestigingen, gelden daar dezelfde marketingformules of juist niet?
Onze basisstrategie blijft hetzelfde, waar we ook actief zijn, maar we maken wel aanpassingen per land. In Duitsland hebben we een lokaal team dat zorgt voor het klantcontact, omdat we merkten dat dit vanuit Nederland toch lastig was. Het helpt enorm om mensen aan boord te hebben die de lokale markt en cultuur goed kennen. Daarnaast is er in Duitsland meer aandacht voor dataprivacy. We krijgen regelmatig vragen over waar onze data wordt opgeslagen, een vraag die we in Nederland en België nog nooit hebben gekregen. Gelukkig hebben we al onze servers in Frankfurt staan. Dat kwam mooi uit, aangezien dit de markt is die daar het meeste waarde aan hecht.

Wat is een grote marketinguitdaging voor jou en waarom?
Een van de grootste uitdagingen is de opkomst van AI in zoekmachines. Bing heeft AI al deels geïntegreerd, en Google zal snel volgen. Dit kan grote gevolgen hebben voor hoe mensen zoeken naar dienstverleners en hoe wij zichtbaar blijven in de zoekresultaten. Omdat veel van ons verkeer nu via Google binnenkomt, is het essentieel dat we deze ontwikkelingen nauwlettend volgen en onze strategie aanpassen waar nodig. Maar we zien AI niet alleen als een uitdaging; het biedt ook kansen. We gebruiken AI al om onze content te optimaliseren en om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. Het is spannend om te zien hoe we met deze technologie onze marketing verder kunnen verbeteren.

Wat is het laatste nieuws en wat zijn volgende stappen met Trustoo, ook in het licht om het vertrouwen nog te versterken in de toekomst?
We hebben recent onze vernieuwde Trustoo-widget gelanceerd. Deze widget toont nu niet alleen de Trustoo Score, maar ook Google ratings. In de volgende iteratie is het zelfs mogelijk om recente reviews te tonen op je website. Zo kunnen onze partners meer social proof op hun eigen websites laten zien, wat helpt om het vertrouwen van hun klanten te vergroten. Daarnaast willen we ons blijven ontwikkelen op het gebied van vertrouwen. Zo zijn er ideeën om een garantie aan te bieden als je een opdracht uitzet bij een van onze partners. Dit is echter nog wel toekomstmuziek, aangezien dit veel complexiteit met zich meebrengt. Ander nieuws is dat we binnenkort in Spanje van start gaan. We hopen in oktober 2024 de eerste branche daar te kunnen lanceren.

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 12, 2024, als onderdeel van ons Dossier Vertrouwen.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken