Ministerie van VWS en ActiZ: praat over hoe je ouder wil worden
- Algemeen
- 30 okt 2024 @ 09:07
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 30 okt 2024 @ 09:07
- Michiel van Zaane
Praat vandaag over morgen. Dat is de oproep die het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en ActiZ op 30 oktober 2024, de Dag van de Zorg Voor Morgen, doen aan iedereen in Nederland.
Het aantal ouderen in onze samenleving neemt toe én we worden gemiddeld steeds ouder. Dat maakt het belangrijk om op tijd het gesprek te voeren over hoe je ouder wil worden. Bijvoorbeeld wat je voor elkaar kunt doen als er later zorg nodig is, of het huis waar je nu woont nog bij je past en hoe je fit blijft.
Een groot aantal maatschappelijke organisaties geeft gehoor aan de oproep en voert lokaal of regionaal het gesprek met jonge ouderen onder de noemer ‘Praat vandaag over morgen’. Bijvoorbeeld tijdens wandelingen en gespreksbijeenkomsten of na film- en theateravonden. Zo organiseert ‘Senioren zelf aan zet’ bewustwordingsbijeenkomsten. Hier maken ze jonge ouderen er met concrete voorbeelden van bewust hoe belangrijk het is om nu al stil te staan bij later. En het gesprek hierover te voeren met hun naasten.
Normaal
Vicky Maeijer, staatssecretaris Langdurige en Maatschappelijke Zorg: ‘Vroeger sprak je met je omgeving over je schoolkeuze, de voorbereiding op je eerste baan of een nieuwe woning. Het zou net zo normaal moeten zijn om het gesprek te voeren over hoe je ouder wil worden. Dat gesprek kan zo betekenisvol zijn, voor jezelf en voor de mensen om je heen. Het biedt een kans om goed naar elkaar te luisteren en ervoor te zorgen dat we rekening houden met wat mensen nu al willen regelen voor hun oude dag. Ik vind het mooi om te zien dat steeds meer mensen en partijen hiermee bezig zijn. Want uiteindelijk gaat het gesprek over morgen ons allemaal aan.’
De helft van de Nederlanders tussen de 60 en 75 jaar praat wel eens over de toekomst blijkt uit eerder onderzoek (Kien onderzoek, februari 2024). Wie het gesprek nog niet voert, geeft aan dit binnen vijf jaar te willen doen. 84 procent vindt het gesprek over later nuttig.
De campagne ‘Praat vandaag over morgen’ is de komende maand opnieuw te zien op televisie, in dagbladen, magazines, op wachtkamerschermen en via sociale media. De campagne is onderdeel van het programma Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen (WOZO).
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [onderzoek] Campagne 'Kom niet naar Den Bosch' werkt...
- Campagne Bridging the Cap steunt jongvolwassenen met kanker
- Life Trends-rapport: merkvertrouwen belangrijker
- Online campagne EasyPark: ‘Parkeren? Ik denk er niet aan’
- Donny Roelvink ambassadeur Movember 2024
- Onderzoek: 'Jongeren gevoeliger voor reacties op social dan...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing