Patrick Petersen over PIM nominatie Handboek AI

Patrick Petersen over PIM nominatie Handboek AI
  • Online
  • 23 okt 2024 @ 11:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • InnovatieAwardsStrategie

De genomineerden voor de PIM Marketingliteratuurprijs 2024 zijn bekend. Een van de genomineerden is een oud-columnist van MT, namelijk Patrick Petersen. Hij licht op originele wijze zijn boek 'Handboek AI' toe en geeft er drie weg.

We lazen de zeven nominaties al op MarketingTribune.

Op basis van vragen die door AI zijn opgesteld, een hybride interview met Petersen die is  genomineerd met zijn hybride Handboek AI:

Hoe ben je op het idee gekomen om de synergie tussen marketing, AI en groei te verkennen in je boek? Wat was je inspiratie?

'De hype rondom AI is natuurlijk losgekomen door die handige AI-tools, zoals ChatGPT, Pika AI en Gemini. Als technerd-met-marketing-opleiding was het mijn ambitie op basis van breed onderzoek nu eens goed die gedegen groeimogelijkheden te tonen die AI de marketeers kan brengen. Geen opsomming van tools, maar gedegen kijkend naar een echte implementatie en het nut voor bijvoorbeeld een verfijning van een marketingstrategie. Daarbij ben ik wel een freak waar het gaat om het willen inzetten van de nieuwe technologie voor marketing- en ook communicatiepassingen.'

Welke rol zie je voor AI weggelegd in de toekomst van marketingstrategieën, en hoe kunnen bedrijven daar vandaag al op inspelen om exponentiële groei te realiseren?

'Goede vraag. Toevallig heb ik daar juist onderzoek naar gedaan en veel experimenteert met prompts gericht op de creatie en verbetering van een marketingstrategie. Een diversiteit aan AI-tools kan helpen bij bijvoorbeeld  de markt- en productanalyse. Je kunt de benefits van concurrenten door middel van AI goed naar boven halen. Ook kun je mediakanalen van soortgelijke producten analyseren, bekijken bijvoorbeeld op basis van je eigen mission statement, purpose en persona en alten vertalen tot een aanzet van jouw marketingstrategie. Dit weer voorzien van de eerste visuele uitingen voor bijvoorbeeld jouw socialemedia-kanalen. De kracht om heen snel bijvoorbeeld jouw purpose en persona te laten aanscherpen is erg waardevol. ' 

In hoeverre beïnvloed het gebruik van AI de relatie tussen de merken en de consument?

'Daar waar de klantrelatie in de huidige marketing meer dan ooit belangrijk lijkt, kan AI wat persoonlijke content gaan delen en aanbieden. Op basis van cookies of ID gebeurt dit in principe al jaren, maar nu kan het bijna real time en kan het ook met voorstellen, reactie en content die echt alle data van die consument gebruiken en verwerken tot iets relevants. Het kunnen herkennen van die consument en het vervolgens met AI doen van een mega relevant voorstel, op het juiste tijdstip met de juiste tone-of-voice is de natte droom van elke marketeer. Er is ook een gevaar dat je met zwakke klantdata tot verkeerde aanbiedingen komt.' 

Je bent genomineerd voor je Handboek AI voor marketing en groei, wat is dat voor een boek?

'Het is een hybride boek met als basis erg veel onderzoek naar de praktische betekenis van AI, groei en marketing. Het boek linkt continu naar de site voor actuele bijlage, oefeningen, video’s en meer content. In het boek mix ik mijn ICT- versus marketinggedachten op een eigen manier. De focus ligt op kwalitatieve groei met gebruik van AI in een marketingsaus. Het boek is vooral de hype voorbij. De hybride aanpak houdt het Handboek AI actueel, wat natuurlijk een must is. Daarbij wordt er gekeken naar pittige, strategische issues waar marketeers vaak mee moeten "dealen" en hoe AI daarbij een uitwerking kan versnellen, maar vooral per onderdeel uit de marketingstrategie tot verrassende, creatieve inzichten kan komen!'
(tot stand gekomen i.s.m. PP en AI / PvWK | foto: PP)

Petersen geeft drie Handboeken AI weg, mail om een kans te maken voor 1 november 2024 patrick@atmost.nl met 'jouw inzicht hoe AI marketeers het beste kan helpen'. Vermeld daarbij jouw postadres. De PIM Marketingliteratuurprijs 2024 is een initiatief van Platform Innovatie in Marketing en wordt 14 november 2024 uitgereikt.

 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken