De marketingtransfers van week 43, 2024

De marketingtransfers van week 43, 2024
  • B2b
  • 25 okt 2024 @ 11:00
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Panta rhei, en dat geldt zeker voor marketeers, PR-personen en andere creatieven. Zelfs (hoofd)redacteuren stromen af en toe door. En, misschien omdat het herfst is, de nieuwe agencies springen als paddenstoelen de grond uit. Samen met wat samenwerkingen zal het Nederlandse marketinglandschap nooit meer hetzelfde zijn. Zoals elke week behoudt MarketingTribune het overzicht.

Abovo Maxlead en neuromarketingbedrijf Neurons AI gaan samenwerken.Neurons maakt gebruik van eyetracking, AI en data om te meten hoe consumenten emotioneel en cognitief reageren op ontwerpen, kleuren, beelden en teksten. Deze inzichten zijn schaalbaar en toepasbaar op diverse mediaplatformen, zoals out of home, social, video, display en webdesign.
Elzemieke Olsthoorn, CMO en Head of AM Beyond*, het creatieve contentlabel van Abovo Maxlead, is enthousiast over de nieuwe AI tool. 'We weten dat creatie tussen de 50% en 70% van de effectiviteit van marketingcampagnes bepaalt. Met Neurons AI kunnen we geoptimaliseerde creatieve assets voor onze klanten ontwikkelen en betere resultaten behalen voor verschillende doeleinden, zoals branding en conversie. Onze eerste testcase met een performance campagne, laat al veelbelovende resultaten zien met een verlaging van 18% in de cost per lead. Deze datagedreven inzichten bieden veel perspectief voor toekomstige campagnes.'
Neurons Founder & CEO, Dr. Thomas Zoëga Ramsøy voegt toe: 'We kijken ernaar uit om Abovo Maxlead te ondersteunen door inzichten te bieden waarmee ze door de ogen van hun klant kunnen kijken, maar ook hun manier van denken en beleven beter begrijpen. Met Neurons AI kunnen ze in één oogopslag zien waar de aandacht van hun publiek naartoe gaat, zodat ze hun advertenties kunnen optimaliseren nog voordat ze live gaan.'


CEO & oprichter Dr. Thomas Zoëga Ramsøy en COO & partner Mike Storm van Neurons.

Charly PR, het Benelux-bureau voor geïntegreerde corporate & consumer communicatie, lanceert Charly Crisis Comms, een team crisiscommunicatiespecialisten voor organisaties wiens reputatie onder vuur ligt - of kan komen te liggen.
Charly Crisis Comms wordt geleid door Karolien Hessels (Managing Director België), Johan De Ost (Corporate Comms Director) en Mark Van Tol (Managing Director Nederland.
Charly Crisis Comms biedt 24/7 ondersteuning tijdens een crisis, maar streeft er ook naar om klanten bewust te maken van het belang van crisisvoorbereiding onder het motto “Nu of (n)ooit”
‘Hopelijk krijgt een organisatie nooit met een crisis te maken, maar de kans is groot dat het ooit wel gebeurt,’ zegt Karolien Hessels. ‘Het is daarom essentieel om er op voor te bereiden. Een goede voorbereiding stelt je in staat snel en effectief te communiceren, waardoor kostbare tijd en reputatieschade worden beperkt. Te weinig organisaties realiseren zich dit, en daar willen wij verandering in brengen.’


Johan De Ost en Karolien Hessels.

Coco van Kempen en Caroline Martin versterken het PR- en eventteam van Cognito Amsterdam. Coco van Kempen werkt sinds september als Account Executive en ondersteunt het PR- en eventteam. Van Kempen is geen onbekende bij Cognito; ze heeft haar scriptie geschreven voor Cognito Singapore en hierbij onderzoek gedaan naar de lancering van een duurzame communicatieservice.
Caroline Martin versterkt sinds begin oktober het PR-team van Cognito Amsterdam als Account Manager. Met haar Zweedse achtergrond breidt Cognito zijn PR-expertise uit naar onder meer Scandinavië. Martin heeft veel ervaring als PR-consultant in verschillende rollen. Daarnaast sluit haar ervaring op het gebied van Investor Relations bij Notified naadloos aan bij de groeiambities van Cognito Amsterdam.


Coco van Kempen en Caroline Martin.

Born05 heeft Sophia Strydom aangenomen als Design Director en Norman Groenewegen als Creative Director.
Strydom heeft de afgelopen jaren gewerkt bij Dept en TBWA en is toe aan een nieuwe uitdaging. ‘Design is niet alleen een kwestie van esthetiek, maar van het creëren van een ervaring die resoneert met mensen, bij Born05 is er oog voor beide’ volgens haar.
Norman Groenewegen komt uit de reclamewereld, waar hij voor TBWA en Cheil werkte. Zijn liefde voor slimme technologie is een blijvende drijfveer. ‘Born05 is een bureau waar creativiteit en technologie samen komen. Wat mij betreft uniek in zijn soort. Om daar nu onderdeel van uit te maken, voelt erg goed. Ik heb enorm veel zin om de komende tijd samen verder te bouwen aan toonaangevend werk’ aldus Groenewegen.


Norman Groenewegen en Sophia Strydom.

Tweelingbroers Fabian en Jasper Fraikin lanceren hun nieuwe filmproductie agency Fabian and Jasper {what’s in a name?). De broers, voorheen bij sommigen wellicht bekend van film- en contentbureau FJ | Films & Content, richten zich met hun nieuwe agency op het produceren van duurzame maatschappelijke films en content voor merken.
Fabian Fraikin: ‘De tendens in de ondernemerswereld is vaak: groei en ga voor meer. Wij voelden echter dat het tijd was om voor onszelf te kiezen. Waar worden wij als filmmakers het gelukkigst van en wat draagt daaraan bij? De uitkomst is dat wij als duo gaan werken en onze krachten bundelen om het makerschap te omarmen.’


Fabian en Jasper Fraikin. Of Jasper en Fabian Fraikin.

Na een succesvolle periode van twaalf jaar treedt Sjaak Hoogkamer terug als hoofdredacteur bij MarketingTribune, wellicht bekend bij de lezer dezes rubriek. Hij gaat per 1 april 2025 met pensioen. Met ingang van 1 november 2024 draagt hij zijn portefeuille over aan Imke Walenberg en Kel Koenen.
Walenberg richt zich op het online platform van MarketingTribune, terwijl Koenen de verantwoordelijkheid voor het tijdschrift op zich neemt. Zowel Walenberg als Koenen blijven, naast hun nieuwe rol bij MarketingTribune, ook verantwoordelijk voor hun huidige titels bij BBP Media, te weten Marketingfacts en CustomerFirst.


V.l.n.r. Imke Walenberg, Kel Koenen en Sjaak Hoogkamer.

De Reiwa-groep, die zich bezighoudt met marketingcommunicatie, heeft zich versterket met Bomondo.CMCG uit Leeuwarden. Remco Voorn en Gerda Voorn vormen de directie van Bomondo.CMCG. ‘Deze samenwerking met Reiwa stelt ons in staat onze klanten nog beter van dienst te zijn door zowel strategische als operationele expertises vanuit Reiwa’ zegt Remco Voorn. ‘Dit geeft ons ook de mogelijkheid om de talentgerichte visie van de groep over te nemen’ geeft Gerda aan.
Bomondo.CMCG en haar team verrijken Reiwa's portfolio met diverse B2C en B2B merken. ‘De expertise van Bomondo.CMCG in onder andere het luxe segment en hun benadering van de klantreis is een waardevolle toevoeging voor onze groep. Ook past het in de ambitie van Reiwa om innovatie en kwaliteit te leveren door de krachten te bundelen’ volgens Geert Rietbergen, Chairman van Reiwa.

Deeptech onderneming Roseman Labs, dat focust op dataprivacy en encryptie, heeft Kaären Davoli benoemd tot Head of Marketing. Davoli heeft meer dan 15 jaar ervaring op het gebied van b2b-technologie, growth marketing en leiderschap. Ze brengt in haar nieuwe rol een praktische, pragmatische en transparante benadering mee.
‘Roseman Labs is niet zomaar een data security bedrijf. Haar technologie zorgt voor een revolutie in de manier waarop gevoelige gegevens kunnen worden gebruikt, terwijl vertrouwelijkheid gegarandeerd is. Zij heeft bovendien de statistieken en de middelen om dat te ondersteunen. Ik ben verheugd om mijn meer dan 15 jaar expertise in techmarketing naar het team te brengen en bij te dragen aan de missie van de onderneming door transformatieve technologie te delen met bedrijven die op zoek zijn naar de meest efficiënte manier om gevoelige gegevens te versleutelen en analyseren’, zegt Davoli.


Kaären Davoli.

Vakantie-expert Sunweb Group, met merken zoals Sunweb en Eliza was here, verwelkomt Willemijn Rijpma als Director of Marketing. Rijpma verzamelde heel wat expertise in eerdere functies bij bedrijven zoals KLM en Gall & Gall. Recentelijk was ze CCO bij MyWheels, waar ze marketingstrategieën ontwikkelde en uitvoerde. Met een bewezen trackrecord in het marketingdomein creëerde ze groei en winstgevendheid. In haar nieuwe rol verfijnt Rijpma de merkstrategie van Sunweb Group, gaat ze de marktpositie versterken en garantie bieden voor consistente, boeiende merkervaringen. Daarnaast zal ze haar ervaring en kennis inzetten om de merken van Sunweb Group verder te versterken en de marketinginspanningen te optimaliseren, waardoor ze bijdraagt aan de groei van het bedrijf. Een goedgevulde agenda dus.


Willemijn Rijpma.

Deze week is Yellow Orange Agency gelanceerd, een nieuw creatief marketingbureau dat bedrijven toegang biedt tot “een select team van onafhankelijke topcreatieven”. Onder leiding van strategisch account director Jan Willem Rozema bestaat het bureau uit creatieve strategen, copywriters en art directors die voor merken zoals Albert Heijn, KLM, Bavaria, KPN, Volkswagen, Hunkemöller en Coca-Cola hebben gewerkt en diverse creatieve prijzen wonnen.
'We werken met de beste mensen in de branche, maar zonder de logge structuren van grote bureaus,' zegt oprichter Jan Willem Rozema. 'Onze opdrachtgevers krijgen directe toegang tot bekroonde creatieven die campagnes hebben gerealiseerd voor enkele van 's werelds grootste merken, in een flexibele en efficiënte samenwerking.'


Jan Willem Rozema.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken