Saskia Hamminga-Roest van SeniorWeb: 'Er zijn 3,6 miljoen 65-plussers; dit is zo'n 20 procent van de bevolking'

Saskia Hamminga-Roest van SeniorWeb: 'Er zijn 3,6 miljoen 65-plussers; dit is zo'n 20 procent van de bevolking'
  • Online
  • 18 okt 2024 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Maatschappij

Saskia Hamminga-Roest is Marketing & Communicatie Manager bij SeniorWeb, een vereniging met meer dan 150.000 leden opgericht in 1996, met als missie alle ouderen in Nederland te helpen digitaal vaardig te worden en te blijven. Voor aflevering 112 van ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Marketeers vinden het niet “sexy” om voor deze doelgroep te werken.’

SASKIA
Ik woon met mijn man, zoon en rode kater Gijs in Utrecht en hou erg van reizen en buiten zijn. Bij SeniorWeb ben ik verantwoordelijk voor onder meer ledenwerving, ledenbehoud en diverse partnerships. Daarnaast ben ik sinds een aantal jaar bestuurslid bij de Waddenvereniging. In beide rollen heb ik het gevoel daadwerkelijk toegevoegde waarde te kunnen leveren aan relevante missies: ouderen helpen mee te komen in de steeds meer digitaliserende samenleving én een bijdrage leveren aan het behoud en herstel van het prachtige en unieke Waddengebied.

WHAT’S NEW?
Bij SeniorWeb proberen we continue te vernieuwen en relevant te blijven voor onze doelgroep. Met content en hulp, een combinatie van on- en offline marketing en met onze lokale aanwezigheid in het hele land.
Dit jaar hebben we onze nieuwe website gelanceerd, een intensief en complex traject, waarbij we onze doelgroep steeds hebben betrokken bij de ontwikkeling ervan. Het gebeurt nog steeds te vaak dat nieuwe diensten of websites ontwikkeld en gelanceerd worden zonder de gebruikers erbij te betrekken. Wij hebben zo’n 1,2 miljoen bezoeken per maand op de website, waarmee het een belangrijk kanaal is om onze missie te vervullen. Uit ervaring weten we ook dat onze website en uitleg niet alleen wordt gebruikt door ouderen!

SENIOR
Bij SeniorWeb is iedereen welkom, ongeacht je leeftijd. Het is natuurlijk een cliché, maar je bent zo oud als je je voelt. We weten dat ook jongeren onze website en uitleg gebruiken, maar mensen kloppen met name bij ons aan voor hulp op digitaal gebied zodra ze met pensioen gaan of als hun partner, die altijd alle online zaken regelde, overlijdt. Wij zeggen altijd ‘de senior bestaat niet’. Iedereen heeft z’n eigen vragen of niveau. Onze aanpak werkt voor iedereen. Het is steeds maatwerk. De een is al super actief online en wil leren veilig online te bankieren of alleen geïnspireerd worden, terwijl een ander nog starter is op digitaal vlak en wil leren WhatsAppen of e-mailen. We werken met bijna 3.000 vrijwilligers die zelf veelal ook ‘senior’ zijn en zeer digitaal vaardig en gedreven om steeds weer bij te leren.

ONDERSCHATTE DOELGROEP?
Ja, dat denk ik soms wel. Er zijn 3,6 miljoen 65-plussers in Nederland. Dit is zo’n 20% van de totale bevolking.
Wat je vaak hoort is dat marketeers het niet ‘sexy’ vinden om voor deze doelgroep te werken. Ook valt op dat veel uitingen gericht op deze doelgroep te stigmatiserend zijn, waardoor de seniors zich niet aangesproken voelen. Al zie je daarin gelukkig wel een kentering en zie je ook veel leuke nieuwe initiatieven voor de oudere generatie.

TROTS
Ik ben op veel dingen trots, zoals op mijn team; veelzijdig, super hands-on en vooruitstrevend. Afgelopen jaar waren we genomineerd voor de Nima Marketing Award, wat een mooie erkenning was voor ons werk. Ten eerste omdat SeniorWeb misschien niet het meest sexy en voor de hand liggende merk is waar men aan denkt bij marketingprijzen. Ten tweede omdat we als organisatie zonder winstoogmerk, met relatief weinig budget, toch wederom groei hebben weten te realiseren. Én daarmee dus weer meer ouderen op weg hebben kunnen helpen in de steeds meer digitaliserende samenleving.
Met weinig middelen en een klein team weten we steeds weer relevant te zijn en nieuwe mensen te bereiken. Zo hebben we de maand oktober een campagnemaand met als thema ‘WhatsApp’. Naast een online quiz, workshops in het hele land, een themapagina op de website met veel tips, uitleg en een whitepaper, organiseerden we in eigen huis een webinar die na een week al meer 16.000 keer bekeken is. Zonder extern bureau, zonder studio en met eigen mensen. Hier ben ik trots op.

MARKETINGTREND
Uiteraard de continue ontwikkelingen en mogelijkheden die online marketing bieden. Daarnaast natuurlijk AI. De ontwikkelingen op dit gebied gaan zo snel en bieden veel kansen.

MARKETINGMISVERSTAND
Marketing is niet alleen van de marketingafdeling, de hele organisatie speelt hierin een belangrijke rol! Marketing is luisteren, analyseren, waarde en verbinding creëren.

MARKETINGTIP
Ga naar ‘buiten’: ga in gesprek met je doelgroep en bedenk niet vanachter je bureau wat je denkt dat goed voor hen is of wat gaat werken. Het is altijd anders dan gedacht.

FAVORIETE COMMERCIAL
De KLM-reclame met de zwanen op ‘One day I fly away’ uit 1995 vond ik toentertijd magisch, en is misschien wel de reden dat ik in marketing ben gaan werken. Daarnaast vind ik de meeste Calvé -commercials erg leuk, mede door de consistentie.

MARKETINGERGERNIS
Online gokreclames.

MARKETINGQUOTE
‘When all else fails, smile.’

EERSTE BAANTJE
Anjers knoppen bij 40 graden Celsius in een kas, om mijn busreis met vriendinnen naar Spanje te verdienen.

DROOMBAAN
Een reisprogramma maken met Floortje Dessing en Freek Vonk 😊

GUILTY PLEASURE
Kijken naar tv programma’s als Ik vertrek, Droomhuis gezocht en Escape to the country, en dan dromen over een eigen huisje ergens in de natuur…

Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Marjolijn van Dingenen van Lenovo

Birgit Tummers van het Chassé Theater
Sophie Vermolen van Westland Salades
Irene Muller van Joolz
Rhandy Biemans van Lu
Lilian Wanders-de Klerk van Mothr Earth Proof
Nicole van Lieshout van Noordwijk Marketing
Age Huitema van Quatt
Dennis van de Sande van Royal Swinkels
Jan Beckers van SodaStream Benelux
Roxanne Pinckers van Mastercard
Judith Hoogendoorn van Upfield
Lize Verdegaal van Subway
Sven Fase van VodafoneZiggo
Imo Muller van 165 Beats
Anne-Lynke Kikstra van Milka
Kirsten van der Sluijs van Purina
Martine Hardeveld Kleuver van Swappie
Milan Slikker van Nestlé
Thijs Gussenhoven van Amstel
Robin Wollenberg van Veolia
Suzanne van Malsen van Nationale Vacaturebank en Intermediair
Kelly Marijnissen van Easyfairs Nederland
Caroline Receveur van Maritim Amsterdam
Thijs Terwiel van Zuru
Evelien van de Glind van Greendish
Han Strijbos van ISS
Martijn de Weerdt van Schoonenberg

Joeri Everaers van The Selection Lab
Sebastiaan Bergen Henegouwen van Modern Media Hub
Bram van IJsel Smits van De Koffiejongens
Renee van Rens van Bolsius
Jeroen Rijskamp van Roetz Bikes
Denise Bruens van Zwijsen
Suzanne Vredevoort van Livera
Nicole Bekkers van FC88
Michiel Scheepens van Altares D&B
Karin Lodewijks van Knauf
Annika Visser van Buro Marktzicht
Deborah Schüssel van Nima
Michiel Gieben van Daiwa House Modular Europe
Michiel Sallaets van Google
Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'
Roosmarijn Rutten van Livekindly Collective
Isabelle Willemsens van The Walt Disney Company
Lisa-Marie Klap van Karwei
Wendy Straver van Exact
Arnoud Schonis van Eredivisie
Myrthe Kuipers: 'Supermarkten zouden het juiste voorbeeld moeten geven'
Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen
Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Imen Laroussi van Team Eiffel
Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed​
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL

Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken