Audioreclame: ruim 50 miljoen euro in derde kwartaal 2024

Audioreclame: ruim 50 miljoen euro in derde kwartaal 2024
  • Media
  • 24 okt 2024 @ 11:27
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Adverteerders investeerden in het derde kwartaal 50,1 miljoen euro in audioreclame. Dit is een stijging van 1,8 miljoen euro (+3,7%) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Dit blijkt uit de nieuwste Audify-publicatie over de audioreclamebestedingen.

Groei digitale spotreclame

De grootste groei is te zien in digitale spotomzet, met een stijging van 40% groeit de online audioreclame tot 3,1 miljoen euro. De reguliere spotomzet groeit met 3,7% tot een totaal van ruim 45 miljoen euro. De totale spotomzet vormt daarmee 96% van de totale audiobestedingen. Branded content reclame draagt met 1,9 miljoen euro de overige 4% bij tot het totaal.

Retail domineert

Retail blijft veruit de grootste sector binnen audioreclame met een aandeel van 28% van alle commercials. Financiële dienstverlening volgt met 13%, terwijl Telecom/ICT goed is voor 10%. De branches Transport en Horeca/Toerisme/Recreatie leveren iets van hun marktaandeel in en nemen nu elk 9% van de spotmarkt in beslag.

Opvallende adverteerders

KPN voert de radiomerkenlijst aan in het derde kwartaal van 2024, vorig jaar nog een vijfde plaats. Aldi, die vorig jaar nog niet eens in de top 100 stond (#104), maakt een sprong en is nu de tweede grootste radioadverteerder. Bol.com is derde en ODIDO, vorig jaar nummer één, zakt naar de vierde plaats. Kruidvat sluit de top vijf, maar investeert wel 150% meer in radioreclame dan in 2023.

Merken die vorig jaar niet op radio te horen waren en nu hun entree maken, zijn onder andere Volvo (#33), ESSO (#39), Hello Fresh (#41), Budget Mobiel (#51) en Zespri (#54).

Liedewij Hentenaar, Audify-directeur, over het succes van audioreclame: ‘Deze aanhoudende groei bevestigt de kracht en dus effectiviteit van audioreclame. De NMO Audiomonitor bewijst dat live radio 87% van de dagelijkse luistertijd op reclame dragende audio beslaat en samen met podcast 91% van het luistervolume vormt.’

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken