Jan magazine en Hema winnen Best Use of Content Commerce award

Jan magazine en Hema winnen Best Use of Content Commerce award
  • Content
  • 25 okt 2024 @ 11:32
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • AffiliateBranded contentMediaConcepten

In Londen zijn de Global Performance Marketing awards uitgereikt, die uitzonderlijke marketing campagnes belonen, waaronder affiliate marketing. Hier is de samenwerking van Hearst-uitgave Jan met Hema en TradeTracker in de prijzen is gevallen.

Een innovatief digitaal contentformat, gecombineerd met de creatieve ideeën van het redactieteam en een datagestuurde aanpak van het affiliate team van Hearst Netherlands, resulteerde volgens de trotse winnaars in indrukwekkende resultaten. 'Zo verdrievoudigde Hema’s omzet, verviervoudigde de ROAS (return on ad spend) en werd de verkoop met maar liefst 1024% verhoogd. Reden voor de internationale vakjury om Jan als winnaar binnen de categorie "Best use of Content Commerce" aan te wijzen.'

Doel campagne en partnership
Aanleiding voor de campagne was volgens uitgeverij Hearst de doelstelling van Hema om in 2024 de aantrekkelijkheid van de modecollectie te vergroten onder de doelgroep en het tonen van een aanzienlijk deel (20%) van haar modeassortiment aan deze doelgroep.  De Hema zocht een partner met een authentieke stem die paste bij hun no-nonsense imago en waardevolle content biedt aan vrouwen tussen 30-45 jaar. Een platform dat de doelgroep helpt in het maken van productkeuzes in hun dagelijks leven met een focus op kwaliteit boven kwantiteit. 

Deze partner vond Hema naar eigen zeggen in tijdschrift en medium Jan, dat met een hero shopping content-strategie mode-items van Hema presenteerde. Elk artikel belichtte één trending product, zorgvuldig geselecteerd door het redactieteam. Dit zorgde voor impactvolle content die verkoop stimuleerde en consumenten hielp bij productkeuzes. Performance data werden nauwlettend gevolgd, wat real-time optimalisatie mogelijk maakte. 

Resultaten
De meeste affiliate content creators gebruiken de shopping listicle strategie met meer dan 10 producten per artikel. Hoewel Hema-producten vaak in deze lijsten staan en verkopen opleveren, heeft Jan met hun nieuwe aanpak met focus op één product voor indrukwekkende resultatengezorgd.  Zo zag Hema de ROAS toenemen met 399% (een verviervoudiging), was er een 35% lagere effectieve CPC (cost per click) voor Hema, waren er 442% meer affiliate clicks voor Hema vanuit Jan content en was er een toename van maar liefst 1143% in omzet voor Hema vanuit Jan content. De data betreft overigens de eerste helft 2024 versus de eerste helft 2023. 01-01-2023 / 30-06-2023 versus 01-01-2024 / 30-06-2024.
(PvWK | beeld: Hearst) 

Over Hearst Netherlands
'Hearst Netherlands telt 170 gepassioneerde medewerkers die samen met een extern netwerk van contentmakers, influencers, fotografen en digitale specialisten elke dag werken aan en voor topmerken als Elle, Harper's Bazaar, Cosmopolitan, Quote, National Geographic, Quest en Jan. Voor deze merken wordt toonaangevende en hoogwaardige betekenisvolle (branded) content gecreëerd die inspireert en mensen in beweging brengt. We innoveren, informeren en inspireren en geloven in lef, plezier, optimisme en behoefte aan positieve verandering. Hearst Netherlands behoort tot het wereldwijde concern Hearst Corporation, metmeer dan 360 bedrijven en 20.000 medewerkers actief in 150 landen. Hearst Corporation is één van de twee grootste uitgevers ter wereld met o.a. bekende magazine titels als Cosmopolitan, Esquire, Good Housekeeping, Harper’s Bazaar en Popular Mechanics. Er vindt een intensieve samenwerking plaats op het gebied van onder meer kennis, data en internationale partnerships.'

(bron: Hearst)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken