Brenda Smith over Kruidvat's nieuwe verzorgingsarmoede-campagne
- Food-en-retail
- 17 okt 2024 @ 10:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - CreatieMVOMarketing
- 17 okt 2024 @ 10:00
- Peter van Woensel Kooy
Vandaag, op Wereldarmoededag, lanceert Kruidvat een nieuwe campagne: 'Van Pure Luxe Naar Het Pure Verhaal'. Hierin wordt het verhaal verteld van mensen die te maken hebben met verzorgingsarmoede en hun strijd om dagelijkse verzorgingsproducten te kunnen kopen. CMO of he Year Brenda Smith van Kruidvat licht toe.
Kruidvat brengt op Wereldarmoededag, in samenwerking met Stichting Armoedefonds verzorgingsarmoede onder de aandacht. 1 op de 7 Nederlanders leeft in verzorgingsarmoede: voor deze mensen zijn dagelijkse verzorgingsproducten zoals shampoo, douchegel of deodorant niet vanzelfsprekend. Sterker nog: voor hen is dit pure luxe. De bewustwordinscampagne, ontwikkeld door DDB in samenwerking met Wefilm, geeft een gezicht aan dit probleem.
Verzorgingsarmoede is een probleem dat maar weinig mensen kennen, terwijl de fysieke en psychologische gevolgen groot zijn. We spreken over verzorgingsarmoede als iemand in de afgelopen twaalf maanden geen dagelijkse verzorgingsproducten, zoals tandpasta, wasmiddel of deodorant kon kopen vanwege een tekort aan financiële middelen. Uit onderzoek van Kruidvat en Stichting Armoedefonds (bron: Ipsos I&O klik hier, juni 2024) blijkt dat mensen die in verzorgingsarmoede leven het belangrijk vinden dat er meer bewustwording voor het probleem komt. MarketingTribune stelt verantwoordelijke Brenda Smith, Director Marketing & Customer Experience van Kruidvat-moeder A.S. Watson, vijf vragen over het initiatief. Bekijk de nieuwe film in het venster hieronder.
1. Kun je aangeven wat de insight is voor Kruidvat om in te haken op Wereldarmoededag?
'Eind vorig jaar zijn we een samenwerking aangegaan met het Armoedefonds. Deze samenwerking draait om het bijdragen aan de strijd tegen verzorgingsarmoede, een nog relatief onbekend maatschappelijk probleem. Maar wel één met grote fysieke en psychische gevolgen. Afgelopen zomer heeft Ipsos research voor ons onderzoek uitgevoerd waaruit bleek dat 1 op de 7 Nederlanders kampt met verzorgingsarmoede. Voor deze mensen zijn dagelijkse verzorgingsproducten zoals shampoo, douchegel of deodorant niet vanzelfsprekend. Uit dit onderzoek bleek ook dat een groot deel van hen het belangrijk vindt dat er meer bewustwording voor het probleem komt. Om juist nu, op Wereldarmoededag, aandacht te vragen voor verzorgingsarmoede vonden we dan ook niet meer dan logisch.'
2. Hoe wordt het merk gekoppeld aan de dag?
'Bij Kruidvat willen we gezond, mooi en goed voelen, bereikbaar maken voor iedereen. Dus ook voor mensen voor wie dat minder vanzelfsprekend is. Dat doen we nu ook weer met een nieuwe uitgave van 20.000 Kruidvat Health & Beautykaarten t.w.v. 25 euro. Deze doneren we aan het Armoedefonds. Zij zorgen er dan voor dat de kaarten terechtkomen bij de mensen die het kunnen gebruiken. Ook starten we op 21 oktober met een nieuwe ‘Samen in Actieweken’. Daarin kan iedereen een steentje bijdragen in de strijd tegen verzorgingsarmoede. Klanten ontvangen bij aankoop van een deelnemend product één product gratis en Kruidvat doneert, samen met haar partners Procter & Gamble, Reckitt Benckiser, PK Benelux, Royal Sanders en Henkel, hetzelfde product aan gezinnen in armoede: een 1+1+1 actie. En uiteraard bewustwordingscampagnes zoals deze, die verzorgingsarmoede echt onder de aandacht brengen bij een groot publiek.'
3. Neemt de armoede onder Nederlandse consumenten toe?
'De nieuwste cijfers van het Armoedefonds van afgelopen week schetsen een zorgwekkende beeld: de helft van de hulporganisaties zag het afgelopen half jaar een stijging in hulpvragen, vooral onder alleenstaande ouders. Mensen worstelen met huishoudelijke kosten zoals boodschappen, kampen met schulden of hebben geen of te weinig financiële buffers. Hulporganisaties zien hierdoor veel vraag naar persoonlijke verzorgingsproducten zoals menstruatieproducten, wasmiddel, shampoo en andere verzorgingsproducten.'
4. Betekent dit voor jullie een aanpassing van het assortiment?
'We kijken zeker naar ons assortiment en prijsbeleid. Want voor sommige mensen is de prijs van een voordeelverpakking -hoe goed de deal ook is- simpelweg te hoog. Zij zijn gebaat bij een lage stuksprijs. We houden hier in ons prijsbeleid en actieaanbod rekening mee.'
5. Zijn er nog andere interessante ontwikkelingen bij Kruidvat die je graag wilt delen?
'We hebben onlangs een compleet vernieuwde versie van de Kruidvat app gelanceerd en we zijn er trots op dat deze nu al meer dan 1,2 miljoen gebruikers heeft. Gamification speelt een belangrijke rol in de vernieuwde app; het spelelement maakt het winkelen leuker. Kruidvat club leden hebben het spel zo’n 3 miljoen keer gespeeld en voor het eerst zien we meer digitaal geregistreerde Kruidvat clubleden die bij ons winkelen dan klanten met een fysieke Kruidvat clubkaart.'
(PvWK | foto: A.S. Watson)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- clubkaart
- merk
- Armoedefonds
- Brenda Smith
- campagne
- gamification
- buffer
- retail
- Pure Luxe
- CMO of he Year
- Kruidvat
- Wefilm
- A.S. Watson
- bewustwording
- DDB
- Kruidvat app
- kosten
- Het Pure Verhaal
- mvo
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Koper gevonden voor failliete Blokker 23-12-2024
- Etos valt in de prijzen met 9... 23-12-2024
- [onderzoek] 'Tien procent meer vraag... 19-12-2024
- Mora mikt op feestdagen met... 18-12-2024
- Foodmerken Unox en Zwan verkocht aan... 18-12-2024
- Unilever verkoopt merk Conimex aan... 18-12-2024