[column] De nieuwe luxe en verpakkingsdesign

  • Food-en-retail
  • 23 jul 2019 @ 11:21
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • FoodPackaging designMarketing

Het begrip ‘luxe’ draait niet meer om materiële goederen, maar om ervaringen. De verpakking als onderdeel van de klantervaring speelt een belangrijke rol bij de nieuwe luxe.

Luxe wordt uitgelegd als iets wat prettig is, maar niet perse nodig. Dit verschilt per persoon en is onder andere afhankelijk van voorkeuren en inkomen. Op het gebied van verpakkingsdesign wordt een luxe uitstraling traditioneel bereikt door het gebruik van glossy materialen. Goud, zwart en paars versterken het luxegevoel. Deze kleuren worden geassocieerd met stijl en rijkdom.

Nieuwe tijden
Maar tijden veranderen. In een wereld waarin we 24/7 meedraaien is er meer behoefte aan aandacht en rust. Daarnaast hebben consumenten steeds meer aandacht voor hun omgeving. Weelde en rijkdom neigen naar overdaad (lees: verspilling) en dat past niet bij de trend van consuminderen. Net zoals die vliegvakantie naar de andere kant van de wereld. Lekker luxe versus super slecht voor het milieu...

Klantervaring
De nieuwe luxe draait steeds meer om ervaringen. Verpakkingen spelen hierbij een belangrijke rol. De verpakking is een belangrijk touchpoint (contactmoment) in de customer journey. Je kunt tegenwoordig op verschillende manieren ervaringen toevoegen aan de verpakking. Bijvoorbeeld door middel van QR-codes, Augmented Reality (AR) en Near Field Communication (NFC). Behalve aanvullende (praktische) productinformatie kun je ook verrassende filmpjes tonen of leuke extra’s. Bedenk iets leuks: het is de ervaring die telt.

Duurzaam en betrokken
Ook duurzaam en betrokken worden omschreven als de nieuwe luxe. Onder druk van milieuvraagstukken en sociale kwesties willen we graag iets terugdoen voor de wereld. Verpakkingen gemaakt van gerecycled materiaal en/of natuurlijke materialen en herbruikbare verpakkingen doen het goed. Consumenten hebben het gevoel dat ze goed bezig zijn en bijdragen aan een betere wereld. Dit wordt ook steeds vaker letterlijk op de verpakking vermeld: ‘Met deze verpakking besparen we […]’. Dat voelt als een luxe!

Authentiek en persoonlijk
De nieuwe luxe kenmerkt zich tot slot ook door vakmanschap en authenticiteit. We leven in een maakbare wereld van fake nieuws en nepdiamanten. Wat is tegenwoordig nog wel echt? Als tegentrend zien we een toenemende vraag naar pure, authentieke producten waaruit vakmanschap blijkt. Bij voorkeur met de hand gemaakt. Je kunt dit tot uiting laten komen via de verpakking. Ga niet voor een massaproduct, maar maak de verpakking authentiek en persoonlijk. Dit bereik je bijvoorbeeld door DIY (do it yourself) packaging. Hierbij is het wel belangrijk dat je werkt met een duidelijk eigen signatuur, zodat de herkenning met je bedrijf en/of product blijft (lees: de klantbeleving).   

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert



 

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken