Knappe word of mouth-marketing van Snapchat
- Online
- 21 sep 2015 @ 09:50
- Link
-
Jorn Agterberg
Digital Manager
Q-music - Social media
- 21 sep 2015 @ 09:50
- Jorn Agterberg
Doe je mond eens open, dan komt er een regenboog uit. Het is een veelgehoorde uitspraak de afgelopen dagen sinds Snapchat een grote update van de app heeft uitgebracht. Reguliere updates van bijvoorbeeld Facebook of Instagram zijn vaak niet zo boeiend en beperken zich tot enkele ‘bug fixes’ of ‘stabiliteitsoplossingen’. Snapchat laat zien hoe je de hele wereld over je kunt laten praten met een simpele update. Zowel online als offline.
Staaltje techniek
Snapchat lanceerde een aantal nieuwe functies in de app. Zo kun je trofeeën behalen met het gebruik van de app en kun je tegen betaling foto’s en video’s, die eigenlijk al zijn verdwenen, opnieuw bekijken. Voor 99 dollarcent kun je dat drie keer doen. Tot zover nog niet heel veel spannends.
Wat wel voor talk of the town zorgde, zijn de nieuwe filters die Snapchat heeft geïntroduceerd. Met een knap staaltje techniek kun je in de selfiemodus van de app een aantal visuele effecten over je foto of video leggen. Deze zogenaamde ‘Lenses’ zorgen voor grote hilariteit. Zo kun je jezelf in één keer heel oud maken, jezelf omvormen tot een monster of je geeft jezelf enorme ogen, een rode blos op je wangen en een regenboog die uit je mond stroomt. Om niet te snel uitgespeeld te zijn met de Lenses, worden ze regelmatig vernieuwd.
Word of mouth
Doordat snaps niet op een openbare wall staan, zoals bij Instagram of Facebook, blijft het bereik van de content vaak beperkt tot binnen Snapchat zelf. Gelukkig kun je zelf gemaakte snaps ook opslaan en delen via andere social media. Dat is wat er in de dagen na de update massaal gebeurde. Iedereen probeert de nieuwe Lenses uit en deelt ze. Op Instagram, Facebook en Twitter stroomden de timelines vol met verticale foto’s en video’s die gemaakt waren met de nieuwe skins in Snapchat. Niet alleen online, ook offline zorgde de update voor een ouderwets stukje word of mouth. Mensen die anderen aansporen om de app te updaten en elkaar de nieuwe functie met veel plezier tonen.
De lessen
Of Snapchat zelf heeft geweten wat voor een rumoer de nieuwe functies zouden opleveren, is niet bekend. Ze zijn er wel in geslaagd om een update uit het technische te halen en niet de focus te leggen op de betaalfunctie, waardoor het niet saai wordt en niet te commercieel overkomt. Iedereen heeft het over de Lenses. En ach, waarschijnlijk is die hype met een paar dagen voorbij en kots je die regenboog letterlijk uit, maar Snapchat heeft zichzelf wel weer even goed op de kaart gezet.
(Lees je dit en denk je: ik heb dit compleet gemist en wat moet ik in vredesnaam met Snapchat? Bekijk dan eens de 8 tips voor Snapchat als marketingtool)
-
Jorn Agterberg
- Werkt bij: Q-music
- Functie: Digital Manager
- Website:http://Q-music.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [branded content] Belangrijke online... 18-12-2024
- Gen Z en Millennials verkiezen de... 12-12-2024
- Onderzoek Visa: 31% online shoppers... 26-11-2024
- Waarom de huidige... 25-11-2024
- Google: Gemini Live spreekt nu... 21-11-2024
- Kees van der Spek killt de smaak van... 21-11-2024