Adverteerders en bureaus gaan voor duurzame impact

Adverteerders en bureaus gaan voor duurzame impact
  • Algemeen
  • 14 jan 2025 @ 13:34
  • Link
  • Kel Koenen
    Kel Koenen

    Hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

De samenwerking tussen adverteerders en bureaus krijgt een nieuwe dimensie met de gids ‘Samenwerken voor duurzame impact’ van brancheorganisaties bvA en VIA.

De gids biedt een stappenplan dat bedrijven helpt om duurzaamheid centraal te stellen in hun samenwerkingen. Dit initiatief speelt in op de groeiende noodzaak om bewuster te opereren, gedreven door zowel interne ambities als externe druk vanuit wet- en regelgeving, zoals de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) en richtlijnen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

De gids benadrukt dat duurzaam handelen een integraal onderdeel moet zijn van de samenwerking tussen adverteerders en bureaus. Volgens Jasper Bronner, Manager Duurzaamheid & Effectiviteit bij bvA, is dit essentieel: ‘Ons stappenplan raakt het gehele proces, van partnerselectie tot aan evaluatie. Dit is nog niet eerder op deze manier in kaart gebracht. Het biedt concrete aanknopingspunten waarmee direct gestart kan worden.’

De publicatie belicht vijf onderdelen van samenwerking: bureauselectie, contracten, onboarding, briefings en evaluatie. Voor elk onderdeel biedt de gids praktische tips en voorbeelden, gebaseerd op de ervaringen van koplopers als Eneco, ASN Bank, IKEA en de Vriendenloterij.

Een multidisciplinaire aanpak binnen organisaties is essentieel om duurzaam handelen echt te verankeren. ‘Om impact te maken, moeten marketing-, inkoop-, legal- en sustainability-teams samenwerken’, stelt Saskia Baneke, directeur VIA. ‘Daarnaast is het van belang dat bureaus en adverteerders het gesprek met elkaar aangaan om samen een roadmap te bepalen.’ De gids dient niet alleen als vertrekpunt voor dialoog, maar ook als aanjager van concrete acties. Baneke: ‘Er is nog zoveel laaghangend fruit waarmee we onze impact in de sector kunnen verminderen. Het is aan ons om actief aan de slag te gaan met de inzichten en adviezen uit deze gids.’

Om de implementatie van de gids te bevorderen, zullen bvA en VIA bedrijven actief begeleiden. Deze ondersteuning moet organisaties in staat stellen om duurzame adviezen structureel in hun samenwerkingen te integreren.

De gids en het stappenplan zijn te vinden op de websites van bvA en VIA.

Kel Koenen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken